Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

LYNX 49 RANGER PRO 850 – TREKKER IN KLØRNE OG TAR PÅ SEG ARBEIDSSELEN

Løssnøsesongen ble kort for oss i år, men det er andre oppgaver å ta fatt på for vår Lynx 49 Ranger PRO 850. På tide å brette opp ermene, ta på de store støvlene og få frem arbeidsmaskinens kvaliteter fra vår cross-over. Hvordan fungerer den i arbeidsfasene? Vi benytter også anledningen til å komme oss ut i fjellverdenen, og kombinerer nytte med moro på vår Lynx 49 Ranger PRO 850 når vi gjør et inntog i ledpisteren. Sist men ikke minst nyter vi familielivet i vårsolen, bli med og finner ut hva vi synes.

Årets ved skal dras fram

Tiden flyr når man har det gøy, og etter uker med moro på ski i dyp snø, bakker og fjell, var det på tide å sette seg ned til mindre moro kjøring når årets ved skal tas fram. Den større pakkboksen fikk plass til motorsagen, løftekroker og ikke minst kaffetermosen med tilhørende kaffe. Som vanlig preparerte vi spor dagene før vi begynte å felle bjørkene våre, det er en viss trygghet i å ha klare spor for å unngå ekstraarbeid.

En tømmerdoning full av bjørkestokker veier mye, men det fungerte veldig bra å trekke med vår Lynx 49 Ranger PRO 850. Vi opplevde maskinen som lett å trekke med, variatoren jobbet stillegående, og motoren holdt en behagelig driftstemperatur, selv om vi kjørte i lave hastigheter med tung last. Lynx 49 Ranger PRO 850 holdt seg lett i sporene vi laget, var lett å manøvrere og hadde styrke til å håndtere bakkene vi passerte.

Etter nytte kommer nytelse

Etter noen intense dager i vedskogen styrte vi flokken mot fjellverdenens lystkjøring. Med start i Arvidsjaur og siktet mot Kvikkjokk ble det en langtur på 23 mil, og ca 8 timer bak styret på vår Lynx 49 Ranger PRO 850. Vi valgte å reise med relativt lett pakking, så den store pakkeboksen ble hentet og satt sammen med et enkelt håndgrep på Linq-festene, mens pakkesleden måtte holde seg hjemme. I kassen hadde vi plass til alt vi trengte – reserveklær, overnattingspose, pelletsbrenner, mat og sist men ikke minst god kaffe. Vi la også reservebeholderne hjemme og stolte på bensinstasjonen i Arjeplog, for tanking før reisen over veiløst land mot Kvikkjokk. Vi startet turen fra Arvidsjaur med full drivstofftank og etter en reise på ca 9 mil rakk vi kun å fylle på ca 13 liter bensin, noe vi mener er lavt forbruk ut fra vår type kjøring. Reisen fra Arjeplog gikk over Örnvik, Västerfjäll, Lastak og til slutt Mallenjarka, før vi krysset Saggat og nådde Kvikkjokk. Værets krefter ønsket oss ikke godt, så det ble en grå overskyet tur, uten den vakre utsikten men med hyggelig kjøring likevel. Vel fremme i Kvikkjokk var vi spreke, snøscooteren vår hadde oppført seg veldig bra og den gode sittestillingen gjorde reisen behagelig.

Sleper rundt på ledpisteren

Da vi våknet etter en god natts søvn og så ut av vinduet var det endelig klarnet og vi pakket sammen for nok en dag på fjellet. Men alle som har reist i snøskuterløyper vet at disse må vedlikeholdes, noe vi bestemte oss for å hjelpe til med og lånte en Snowmover i et par timer for å dra med oss ​​ut langs stiene. Alle som har prøvd å skrense en scooter vet at en lavgiret bredbånder er vanskelig å slå i så måte, men det var likevel interessant å se hva denne smalbanderen gikk for.

Med det oppsettet vi hadde på Snowmover var det ikke så veldig tungt å trekke, men det var en grind i lang tid. Vår Lynx 49 Ranger PRO 850 fikk jobben gjort uten problemer, den holdt en god arbeidstemperatur, fjæringen gjorde turen lettere for rytteren og styringen holdt seg gjennom bratter og svinger.

Familieliv i solen

Helgen etter var vi tilbake i lavfjellsområdet rundt Arvidsjaur og nå begynte den herlige utfluktstiden med Nila-sleden festet bak oss, en veldig praktisk og lett å trekke slede som rommer både barn og barnebarn samt ved, kaffe, ekstra klær samt snøleker og aking for den minste passasjeren. Vår Lynx 49 Ranger PRO 850 klarte sleden så bra at vi fortsatte med Nilan bak på litt mer eventyrlig terrengkjøring, helt til det tre år gamle barnebarnet påpekte “nå må du skjerpe deg bestefar” så vi gikk tilbake til ledkjøring og treåringen sovnet godt. Det var deilig å kunne la den lille 3-åringen ligge i Nila-sleden og sove rolig videre, varmt og godt, beskyttet for vinden, da vi kom til fiskeplassen. Et ekstra pluss med Nilan viste seg litt senere, da vi brukte den til å sitte i le når vi pilket ute i vinden på sjøen. Ved retur til hytta var alle glade og fornøyde (til tross for at fisken ikke dukket opp), men hva annet kan man være etter en dag ute i vår-vintersolen og i fantastisk natur.

Oppsummert

Vår Lynx 49 Ranger PRO 850 har oppfylt våre krav under reiser i fjellterreng samt under ren arbeidskjøring. Når du kjører i litt høyere hastighet, som under vår langtur i fjellet, er den behagelig å ferdes med og svelger huppene godt. Ved trekking av ved kommer både motorkraften og variatorens gode egenskaper godt med. At den klarer å holde kjølingen under tungt arbeid i lav hastighet er veldig bra, men et lite minus var vanskeligheten med å holde gassen selv når man drar sleder i hastigheter rundt 20-30 km/t da det kan være en litt livlig og våken hvis du tilfeldigvis trykker litt uforsiktig med tommelen. Det var alt for denne gang, det er fortsatt tid til scooterkjøring, vi håper på kalde netter og solfylte dager – vel møtt til scooterskogen!

Les mer SLEDTRAX TESTER

Les mer hos LYNX

Kontakt din lokale Lynx-forhandler:

MASKIN OG MOTOR VERDAL

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen