Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

LYNX SHREDDER 3700 TURBO R – FINAL SHOWDOWN

Sesongen 2023/2024 nærmer seg veis ende, og drøye 700 kilometer har det blitt lagt på vår Lynx Shredder 3700 Turbo R i varierende forhold og terreng. En maskin som har imponert oss stort under den siste tiden med introduksjonen av den nye Radien 2 plattformen. Dette finske villdyret er nemlig designet for å luftes høyt, kjøres hardt, og bringe fram gode latterkuler inne i hjelmen, hos både fører og tilskuere. Har den lyktes med dette? Det skal vi se nærmere på i sesongens slutt-rapport om Lynx’en!

Min første hele sesong med Lynx

Da Team Sledtrax skulle reise over til Revelstoke, snøscooter verdens paradis, tidlig i desember, i venten på min egen Lynx Shredder 3700 Turbo R, hadde jeg ikke hjerte til å velge noe annet når man skulle få gleden av å oppleve en reise man aldri vil glemme. Hos Fullspeed Rentals hadde de riktignok ikke 3700’en klar til disposisjon, da 3900 lengden blir det mer naturlige valget høyt oppe i de Canadiske fjellene. Med snøforholdene på nåværende tidspunkt, kunne man likevel klart seg ypperlig bra med en kortere maskin.

Etter å ha kjørt et annet merke i tidligere sesonger, var det en brå overgang til BRP maskinen. Men med flere opplevelser, både hjemme i Sverige og under SnowShot i West Yellowstone, hadde man fått klemt og kjent litt på kapasiteten til Lynx’en. Jeg husker svært godt vår siste dag i Montana staten, med haugevis av snø hadde vi med oss en kort Lynx, blant både 155 og 165’ere, og denne lille raketten holdt utrolig godt med! Det var derfor med en positiv innstilling at jeg var klar for en hel sesong med denne kraftpakken!

Har den da levd opp til forventningene?

Maskinen ble plukket opp etter den nevnte turen til Canada, og under julen, i noe mindre snøforhold, fikk man endelig tatt sin premieretur her hjemme i Skandinavia! Med et utrolig strøkent og gjennomtenkt design oppleves Lynx Shredder 3700 Turbo R svært moderne, både i form av displayet som til 2025 har flere oppdateringer, det smarte olje dekselet, et enormt tilbehør sortiment som gjør at man kan skreddersy etter egne behov, og ikke minst en stor reliabilitet. For en som liker å ta bilder, og elsker å gå i slike detaljer, har jeg null, niks, nada, interesse for å skru på snøscootere. Jeg vil at det enkelt og greit bare skal funke smooth, og det har det så absolutt gjort. Jeg har ikke hatt et eneste problem med maskinen, og det er veldig betryggende etter hardt bruk, noe den er designet for, men likevel, et stort pluss i boken for BRP’s kvalitetsprodukter.

Rå power og stor lekenhet

De berømte 180 hestekreftene som kommer på vår Lynx Shredder 3700 Turbo R er ikke annet enn utrolig morsomt. Mange kan vel riste på hodet, meg inkludert for å spytte på en ekstra 40 tusen for drøye 15 hestekrefter ekstra, men etter å ha kjørt et slikt monster har jeg ikke lyst til å gå tilbake til en naturlig aspirert maskin med det aller første. Man kan argumentere for at det ikke er nødvendig med Turbo R-varianten her hjemme i Skandinavia, men det finnes også gode argumenter for. Ja, man får ikke den samme gassresponsen, og man mister den umiddelbare effekten, men denne har gode tall og er raskt oppe i 8200/8300 omdreininger, som er en svært kompetent variator kalibrering rett fra fabrikken! Og når man først bygger beltehastighet med denne banditten, er den rett og slett uslåelig!?

Noen siste tanker

Ja, vår kjære Lynx Shredder 3700 Turbo R er tyngre enn de fleste andre konkurrentene på markedet, og den kan av mange, inklusiv meg oppleves tungstyrt og litt kranglete. Men etter en hel sesong bak styret har man bare blitt mer og mer vant til karakteren den har, og jeg må si at når man først knekker koden så er den veldig stabil og trygg. Med en prislapp på drøye 300 tusen norske kroner er det snakk om en real slump penger, hvor også denne har økt for 2025-modellene. Men Lynx er ikke alene om dette, og er absolutt en het kandidat om man er ute etter en vanvittig løssnømaskin!

Les mer SLEDTRAX TESTER

Les mer hos LYNX

Kontakt din lokale Lynx-forhandler:

MASKIN OG MOTOR VERDAL

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen