Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

ARCTIC CAT M8000 HARDCORE ALPHA ONE 146 – SLUTTRAPPORT

Vinteren 2022 vil ligge i minnebanken av mer enn én grunn, en av de absolutt morsomste delene denne vinteren er alle svingene med hardrockskatten. Ventetiden på snøen var lang men til slutt kom den også i nord og hvilke dager vi har hatt. Hvordan har alt utspilt seg, er funfactoren høy, hvordan tar den seg fram i bunnløst pudder? Spørsmålene var mange og nå får dere våre svar og inntrykk fra vinteren som har gått på årets langtestmaskin og du vil også få ta del i oppdateringene som ble gjort inn mot våren på vår Arctic Cat M8000 ALPHA ONE 146”

Arctic Cats Hardcore-modeller har eksistert i flere år, både med og uten monorail, men det som ble nytt fram til 2022 var at den kom i 146” lengde. En katt med de riktige komponentene i en 146 føltes fristende og ble et opplagt valg som en av vinterens testmaskiner. Forventningene var store og iveren etter å teste maskinen var stor, dessverre måtte vi vente til midten av januar før jomfruturen kunne gjennomføres i det bunnløse pudderet!

Pudder-premieren

Den første ordentlige turen med en ARCTIC CAT M8000 kan være litt vinglete og det var også tilfellet her, i den bunnløse snøen overarbeidet jeg maskinen de første timene før jeg begynte å forstå meg på katten. Undertegnede innså etterhvert at hardcoren er veldig lett å jobbe med og vanvittig morsom å kjøre. I løssnøen skifter maskinen retning fra det minste innspill fra deg som sjåfør og den krever mindre energi av deg som kjører.

Hvordan er framkommeligheten?

En 146” er ikke det samme som en 154” men vi må likevel si at den har imponert stort, med god trackspeed tar du deg uventet bra fram til tross for at snøen er både dyp og løs. QS3 demperne som sitter på maskinen lar deg raskt endre karakter og gjør at man kan få maskinen til å reise seg mindre i front. Derimot fjernet vi skvettlappen på et tidlig tidspunkt da den som mest hindret snø fra å føres videre og som den tar i ettersom man ofte går med skiene høyt i været.

Oppdateringer og modifikasjoner

For denne sesongen ble en ny variator kalt ADAPT lansert, den har en fin gange og har blitt både strammere og lettere. Den var imidlertid litt fin for vår smak, og primærfjæren ble byttet ut med en hardere for å få en sintere karakter og det utgjorde en stor forskjell. Funfactoren på denne 146” hardcore er virkelig høy og undertegnede liker veldig godt å kjøre med skiene i været, selv om 40-årsgrensen er passert. For å gjøre det lettere ble baken både skiftet og forsterket, Tomas ved RP equipment har utviklet forsterkningsplater på tunnelen og to tilpassede bakbøyler, en for lek som er brutt opp og en rett bøyle med muligheter for å koble på slede. Disse produktene er enkle å montere og hvis det er behov for å bytte mellom de to ulike, gjøres det med fire skruer. Vi har brukt begge bakbøylene, da pakksleden følger med på vårsvingene.

Når vi fortsatt er inne på våren kommer vi uoppfordret til neste oppdatering på maskinen. “Grabbarna” på MADPARTS har kjørt Arctic Cat i mange år og foretatt utallige reiser i luften med disse maskinene, så de valgte å utvikle en boggiforsterker for monorailen som får den til tåle mere. Forsterkningen er enkel å montere etter at du har fjernet boggien og det er ingen større inngrep på denne maskinen. Vi vet også at “grabbarna” hos MADPARTS har nye produkter i rørelse til neste sesong som vil endre kjøreegenskapene til maskinen. Sist men ikke minst har vi valgt å sette vårt eget preg på maskinen, hvor gjengen på SWETOWN er kjempe dyktige på dekalkit og med deres hjelp har katten fått et fint vårkostyme.

Kjøreegenskaper og funfactor

Hardrockskatten er virkelig morsom å kjøre, i løssnøen er den utrolig lett å jobbe med og det kreves lite energi. Når snøen blir hardere må du være mer på vakt og det kreves mer besluttsomhet i kjøringen, men jeg vil ikke si at den er mer nervøs enn andre 146” løssnømaskiner. Vi vil nesten si at den er lettere å holde på skrå i 146”-design enn de lengre modellene fra Arctic Cat, 66 mm PowerClaw-beltet gjør en god jobb og biter fast. Det er generelt godt grep i det og vi opplever at beltet har fungert bra under de fleste snøforhold. Når det kommer til funfactoren, ønsker vi virkelig å fremheve katten som et hett alternativ. Bowties, rullevendinger og hop-overs er en enkel oppgave for maskinen og 146” inviterer deg gjerne til dans i disse tilfellene. Den ettermonterte bakbøylen fra RP gjør det lettere med slik kjøring da det er enda mindre som stopper.

Oppsummering

Årets ARCTIC CAT M8000 har virkelig holdt flagget høyt mot sine konkurrenter til tross for at chassis og motor har eksistert i flere år. Pålitelighet er noe vi har satt pris på i løpet av vinteren, det har faktisk ikke blitt gjort annet enn en service på de drøye 90 milene vi har kjørt så langt. Vi måtte faktisk bytte en primærfjær fordi den gikk av, det er alt. Det vi derimot ønsker oss er en mere lett startet motor, at en snøscooter skal være så tungstartet å dra i gang føles ikke moderne. Med disse ordene er det på tide å avslutte artikkelserien om hardrockskatten, men det betyr ikke at vi slutter å kjøre. Det gjenstår fortsatt flere helger i fjellet før det er på tide å ta fram sommerens leker. Sørg for å følge oss på sosiale medier for de siste turene!

Les flere Sledtrax Tester

Les mer Arctic Cat

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen