Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

POLARIS 850 RMK KHAOS MATRYX SLASH 146 – SLUTTRAPPORT

Vårens siste dager nærmer seg noe som innebærer lange dager i fjellet i den siste bløte snøen som byr på mange gode minner, men som også inneholder slutten for dette kapittelet. Med en lang vinter bak oss ser vi nå fram til å få fortelle dere om hvordan sesongen har vært bak styret på vår langtestmaskin fra Polaris, 850 RMK KHAOS MATRYX SLASH 146!

Tross for at våre tanker enda ikke har forlatt vinteren er det dags for å oppsummere sesongen som har vært og hvordan det har gått med langtidstesten av vår POLARIS 850 RMK KHAOS MATRYX SLASH 146, den korte løssnømaskinen har under sesongen vist seg å være veldig morsom. Maskinen kommer med Serie 6 belte som vi ser som et veldig passende all-round alternativ da den gir bra med grep i de fleste typer snø. Takket være den kraftfulle 850 Patriot motoren i kombinasjon med 146” Khaos boggien kan man når som helst kjøre en vending i de fleste snøforholdene. Og da serie 6 belte har et litt snillere mønster og en anelse av mykere gummiblanding opplever vi at maskinen bygger fart veldig bra, til og med i løssnøen. Men når snøen blir hardere kan et belte med stivere kammer komme til nytte, og da er man takknemlig for at snøscooteren har 2,86” deling noe som gir et stort utvalg av belter man kan velge mellom.

På denne maskinen har vi kjørt på det samme belte hele sesongen og holdbarheten bedømmer vi som klart godkjent, små skader synes men ingen kammer har løsnet og vi har fortsatt bra med grep for kommende sesonger. Vi passet til og med tidlig på å bytte forstillingen til en variant fra RP Equipment, noe dere kan lese mer om i tidligere artikler. Denne forstillingen har vi virkelig fått testet da vi nok en gang ødela en a-arm, og vi kan bekrefte at også disse a-armene har en form av innebygd sikkerhet som gjør at bulken på chassiset ikke sprekker dersom ulykken er framme. Reparasjonen var enkel og leveransen av en ny a-arm gikk lynraskt, akkurat som man vil ha det.

Når vi nå har fått et antall mil på POLARIS 850 RMK merker vi noen detaljer som etter denne type kjøring kanskje er rett å betrakte som helt normalt, men som fortsatt kan nevnes. Eksempelvis ser vi et visst problem med at innfestingen av skiene, selve hullet i skien, har en tendens til å bli forlenget relativt enkelt. Det kan være nok med att man stapper skien mot et hardt spor slik at skien stiller seg rett opp. Etter en slik manøver er det nesten garantert at hullet har blitt litt ovalt og dermed mister man passformen mot skigummien, noe som resulterer i en mindre presis følelse. Deretter har vi under tidligere artikler nevnt en bekymring som vi opplevde med at beltet hopper over på drivhjulet. En løsning som fungerte bra var å montere et par drivhjul fra Avid samt montere “anti-stab” akselen som man finner på Polaris løssnømaskiner med serie 8 belte. Med dette på plass behøver vi ikke å være like forsiktig med spenningen på beltet.

Under vår reise har vi også hatt tilfelle å evaluere forvaringsmulighetene på maskinen og vi må si at lagringsrommet foran displayet er kjempe bra. Deretter er det veldig praktisk å bruke tunnelvesker når man skal få med seg utstyr til de lange dagene, hvor blant annet matlaging skal inkluderes. Vi har under sesongen prøvd to tunnelvesker, RMK Essentials samt den lille Burandt vesken, hvor den sistnevnte benytter Lock and Ride systemet som er veldig smidig. Det gjør det enkelt å fjerne vesken for å kunne pakke den inne før avreise eller for å tørke den. Begge veskene har bra passform og har en veldig bra funksjon, men ifølge oss er det verdt å legge inn noen kroner ekstra og gå for den mer avanserte Burandt vesken, eller en annen modell med Lock and Ride, da systemet har vist seg å være veldig robust og har en meget bra funksjon.

Det må sies at denne veldig potente lønssnømaskinen er virkelig noe ekstra når det kommer til funfactor. Allerede på det konseptuelle stadiet forsto vi at en 146” Khaos skulle være lekfull, men det er en annen sak å få oppleve det. Her er det nært til lek uansett hvor man er. Det hender ofte at vi tar en ekstra sving opp i den samme bakken bare for å nyte en tur til toppen uten å etterlate et eneste spor av skiene bak oss. Eller det faktumet at man ofte befinner seg nede på myrene der man kan avslutte svingene med barnslige, men åh så morsomme wheelies.

En annen egenskap som vi vil belyse er allsidigheten. Ikke bare at snøscooteren håndterer løssnø samt lek. Vi ser at kjølingen er veldig bra for en løssnømaskin å være og faktumet er at vi tok bort isriverne allerede etter første turen og har ikke savnet dem etter det. Tross litt hardere snø holder temperaturmåleren seg på bra nivåer, det er snarere at man begynner å uroe seg for railsen.  Dette må være et resultat av at man både har den klassiske kjøleren framme, som man tidligere har funnet på eksempelvis SKS-modellene, samt en forholdsvis stor kjøler som strekker seg en bit bak på tunnelen. Uansett om man tenker seg ut i løssnøen for å bestige fjell eller om man vil ta en lengre dagstur så er det noe som kan gjennomføres med glede på denne maskinen. Drivstofforbruket anpasser man selv med tommelen, men ved roligere kjøring ser vi at den er nede på under 2 liter per mil, noe som er bra for en løssnømaskin.

Våre sammenfattende ord om maskinen er at Polaris 850 RMK KHAOS MATRYX SLASH 146 er en komplett maskin direkte ut fra kartongen, som passer perfekt for den som har varierende kjøring og hvor funfactor er av stor betydning. Vi skulle med glede beholdt denne maskinen i vår testflåte under kommende sesong, noe som sier en hel del, men flere nyheter skal prøves. Hold ut til neste sesong for da skal en hel rad av nye modeller settes til prøve. 

Les flere Sledtrax Tester

Les mer POLARIS RACING

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen