Trax Impressions
ARCTIC CAT ZR 9000 THUNDERCAT – MYK OG FØLSOM KATT MED KLØR
Milevis med brede, bølgende leder, glinsende snødekte trær og et landskap dekket av dyp snø i West Yellowstones magiske snøscootereldorado, kan man ikke be om bedre forhold for vår prøvekjøring med Arctic Cat ledracer. Kanskje er det den raskeste masseproduserte snøscooteren i verden, og nå er det vår tur til å ta tak i styret og sette av gårde på en mildt sagt fartsfylt dag.
Den står på parkeringsplassen og lyser opp i sin klassiske Arctic Cat-grønnfarge, vi setter oss til rette og førsteinntrykket var at det føles som et eldre konsept, en modell som har eksistert en stund. Når vi starter maskinen med et enkelt knappetrykk og den døve, herlige rumlingen høres innbydende ut, når vi velger demper modus med et par enkle knappetrykk, skjønner vi at dette er en mer teknisk maskin enn vi trodde og førsteinntrykket endres fullstendig. Vi kryper sakte ut av parkeringsplassen og en kort stund senere er vi på vei opp i de store høydene. Vel ute på løypa starter den virkelige kjøringen og vi kan ikke annet enn å bli imponert over motorkraften som tilbys. Det er en stabil maskin på i overkant av 273 kg, som du ikke kan tro når du kjører den, motorens 200 hk leverer og vi er absolutt ikke sist i køen. Hva er gjort for å oppnå dette?
Teknisk avansert
Arctic Cat ZR 9000 Thundercat er bygget på det velprøvde ProCross-chassiset, en stabil konstruksjon med god førerposisjon, og på scooteren finner vi tekniske finesser som gjør den interessant. I frontfjæringen sitter Arctic Race Suspension II, med ATAC®-fjæring som du kan justere på farten ved å bruke trykknappen på styret. De tre fjæringsmodusene soft, medium og fast er selvfølgelig bra, men at ATAC®-fjæringen også kan huske to forskjellige førerinnstillinger er et pluss etter vår mening. Å slippe å gå av maskinen for å skifte fjæring var en god egenskap, for langs den lange løypa var det varierende underlag og normalt ville vi ikke giddet å stoppe scooteren for å rette opp fjæringen.
Nå gjorde vi endringer underveis og det var deilig å kunne jevne ut løypa så lett. På Arctic Cat ZR 9000 Thundercat, for å få stivere A-armer, er avstanden fra skien til nedre A-arm økt ved å legge til 1,5″ til de støpte aluminiumsspindlene, du har også justerbar camber/caster og anti -veltebøyle, alt for å få en frontfjæring som griper godt i svinger og gir en god følelse ved kjøring. Flere ting som bidrar til det gode førermiljøet er for eksempel den fantastisk myke og behagelige sete, LED-lykter, elektrisk start og hånd-/tommelvarmere med flere ulike moduser.
Førerkortadvarsel, det kan være løst…
Arctic Cat ZR 9000 Thundercat sies å være verdens raskeste masseproduserte snøscooter, og det er vi ikke i tvil om etter prøvekjøringen vår. 9000-seriens 200 hk C-Tec turboladede motor er utrolig rask og reagerer lynraskt på hvert gass påslag, følelsen av en racingmaskin er til å ta og føle på. Du kommer opp i unødvendig høye hastigheter på kort tid, en hinsides følelse som oppleves lett avhengighetsskapende og gjør det vanskelig å holde seg innenfor lovlig fartsgrense. Motorens kraft overføres effektivt til drivmatten gjennom ADAPT CVT System-variatoren. I variatoren er det et løpelager som skal holde konstant strekk på beltet og gi lavere temperaturer ved kjøring, tanken er at det skal gi jevnere start og kjøring i hele beltets levetid. På en scooter bygget for lange turer i høy hastighet føles det også godt å ha valgt den elektroniske EPS-styreservoen, som gjør maskinen lett å håndtere til tross for vekt og kraft, vi føler oss uvanlig energiske i kroppen etter en hektisk dag på de fantastiske scooterløypene.
Med mye motor følger andre krav
Det gjennomtenkte opphenget til forstillingen er viktig for å holde skiene på bakken, like viktig er bakopphenget for å holde beltet i kontakt med underlaget. Her er det valgt Slide Action bakhjulsoppheng, som med sin teknisk avanserte konstruksjon skal lykkes med å jevne ut den mest ujevne snøscooterløypen samtidig som den gir kontrollert skiløft under akselerasjon. For å utnytte motorkraften best mulig har de valgt å bruke Ripsaw II beltet med 1,25″ vinklede kammer og med tanke på hvor raskt vi kom opp i en forbløffende hastighet kan vi vurdere at de lyktes godt. Vi holdt god fart langs løypa og før kurvene var det enkelt å redusere hastigheten, det effektive Stealth-systemet krever svært lite kraft for å gi optimal bremsevirkning.
Oppsummert
Selv om vårt første inntrykk av Arctic Cat ZR 9000 Thundercat der på parkeringsplassen i West Yellowstone var litt halt, ga det oss en flott dag med moro. Mye motor og gjennomtenkte funksjoner, fikk oss til å nyte hvert øyeblikk. En rask maskin som imponerer med sin kraft og jevnhet er perfekt for de som vil ha det gøy i løypene!
Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut KLIM
Les mer SLEDTRAX TESTER
Les mer Arctic Cat reportasje
Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger lover og forskrifte