Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

CAN-AM OUTLANDER 570 – HAR DEN LEVD OPP TIL FORVENTNINGENE?

Tiden flyr når man har det gøy, og det hadde vi virkelig sammen med vår arbeidskamerat fra Can-Am som vi hentet i vår. Det har vært veldig variert kjøring i løpet av sommeren og vi kan bekrefte at langtestmaskinen vår bokstavelig talt har stått i vått og tørt. Men hvordan vår Can-Am Outlander 570 har levert med både gode og kanskje noen mindre gode egenskaper skal vi nå oppsummere i vår sluttrapport, inn med firehjulsdriften for nå drar vi!

En ny arbeidskamerat ble levert

Det startet en fin vårdag med levering hos SN-Motorservice i Boden, hvor jeg vet at den første tanken var, pokker, dette ser ut som en premium-maskin til tross for en litt lavere prislapp. Det er tykke dekk på aluminiumsfelger, en solid frontbøyle og vinsj. Samt de virkelig fine nye led-lysene som gir maskinen et moderne utseende. Foran styret er et enkelt men godt digitalt display og på selve styret er vinsjknappen integrert i klyngen med knapper for lys, horn, blinklys med mer. Det finnes også en original håndtaksvarmer, som er ekstremt takknemlig på de nordlige breddegrader der vi bor. Firehjulsdriften er lett å sette inn og ut med et knappetrykk, men uten difflåsingen som er på dyrere maskiner, men vi har til og med justerbar servostyring på knappen ved siden av som styrer hvor treg eller lett det er å styre. En ting vi virkelig satte pris på under kjøreturene våre er den noe utrolige bakkeklaringen med hevede A-armer foran samt den unike bakstillingen som kanskje gir best mulig bakkeklaring ved siden av hjulene på markedet?

Hjertet under skallet

Det som kanskje har vært mest overraskende med denne Outlander 570 er at motoren som er hjertet i maskinen er betydelig større enn det Can-Am ønsker å oppgi. Det er nemlig en 650cc V-twin som er elektronisk strupet for å matche kraften til en mindre motor. Så det er bare en telefon unna til Maptun og voilá, nå fikk vi lagt om motorstyringen slik at den slipper turtall og kraft med drøyt 20 hk og etter det var det en skikkelig skarp motor som fungerte feilfritt hele tiden. Du skal imidlertid være klar over at du setter den fine fabrikkgarantien i fare gjennom dette, men vil du ha mer power på en rask og enkel måte, har Maptun de rette tingene.

Hva har fungert mindre bra?

Vi har faktisk ikke hatt noen problemer som har gjort oss misfornøyde på noen måte, men vi fikk likevel noen små detaljer under testen som kunne vært bedre. Det første som skjedde da vi skulle bla gjennom menyen på knappene på displayet, løsnet displayet fra festet sitt og gikk inn i hullet der det er montert. Men ved å løsne fire torx-skruer klarte vi å trykke skjermen inn i holderen igjen. Etter det har det ikke skjedd igjen og vi håper det var et engangstilfelle. Så har vi det praktiske oppbevaringsrommet bak sete, som er veldig bra, men til gjengjeld er selve låsemekanismen litt stiv, så man må være ganske voldsom når man lukker for å få det til å klikke. I løpet av en tur hadde imidlertid ikke stengingen låst seg og vi kjørte uvitende med luken åpen og varmen fra avgassene smeltet faktisk luken i det ene hjørnet, noe som var en trist oppdagelse. Det er som sagt ganske små ting, men noe som ikke er like gøy når det skjer.

Summa summarum?

For å oppsummere testen med denne Can-Am Outlander 570, må vi si at den føles som en av de mest prisverdige ATV-modellene fra Can-Am og vi forstår virkelig hvorfor den er en storselger. Rikelig med utstyr ved levering, mange muligheter for spesialtilpasninger med tilbehør som er laget for å være enkelt å montere, og en prislapp som gjør at du får utrolig mye maskin for pengene. Spørsmålet vi stiller oss er om nye Outlander HD5 og HD7 vil lykkes med å påta seg rollen som forgjengeren? En ting er sikkert og det er at vi i Sledtrax finner ut av det!

Les mer SLEDTRAX TESTER

Kontakt din lokale Can-am forhandler:

ØSTLANDET MOTORSERVICE

MOTORHUSET OPPDAL AS

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen