Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

CAN-AM OUTLANDER 570 – NÅ SKRUR VI OPP EFFEKTEN

Vi er nå midtveis i vår langtest av vår Can-Am Outlander 570 og vi begynner å bli godt kjent med hverandre. Til tross for dekaler som sier 570 på kåpene, vet vi at det skjuler seg en 650cc stor motor, som ved hjelp av litt programmering fra Maptun kunne nå sitt fulle potensial. Derfor er det på høy tid å se hva vi kan gjøre med noen optimaliseringer av en allerede fin maskin.

Hva slags motor er det?

Når du starter en Outlander 570 hører du en ganske grov lyd fra den tosylindrede motoren og kanskje er det nettopp her du kan få et hint om at det skjuler seg en større motor under kåpene. Vi kontakter selvfølgelig Maptun som er eksperter på området for å se hva som kan gjøres med vår «570». Der får vi en gledelig beskjed om at med bare en mapping av programvaren vil vi få en motor som til og med har mer kraft, går kjøligere og med skarpere gassrespons sammenlignet med de ekte 650-modellene. Alt sagt og gjort, vi bestiller en lisens og så leser vi Outlander’s programvare og synkroniserer den med lisensen slik at maskinen får riktig mapping. Når det er gjort, plugger du Maptun-boksen inn i firhjulingen med tenningen på og velger bare riktig mapping og trykker deretter OK. Nå skriver den inn den nye programvaren i ECU-boksen som er original. Og som dere kanskje forstår, mister man garantiene fra BRP hvis man endrer programvaren.

Mer effekt!

Men med ny programvare på plass, var det på tide å teste hvordan det fungerer og om variatorene ville spille med økt effekt. Allerede ved første gass føler man at det har skjedd ting her, det er betydelig bedre gassrespons og mer kraft i maskinen. Tenk om det alltid var så enkelt å hente ut mer kraft fra en motor. Topp-omdreiningen er økt en del og til tross for dette fungerer variatorene bra og vi føler ikke at det er nødvendig å endre noe i disse. Nå er det klart mer drag i maskinen som har ca 20 hestekrefter mer enn de 48 den kommer med.

Hva er bra og dårlig?

Vi har også klart å få mange mil på maskinen hvor vi testet egenskapene skikkelig. Det er hovedsakelig to ting vi har sett som kan forbedres ytterligere, og den ene er svingradiusen og den andre er raskere innkobling av firehjulsdriften eller difflåsingen som de dyrere modellene har. Men det er ingen store saker selv om det ville løftet maskinen enda et hakk. Det vi derimot er utrolig fornøyd med er grepet i de originale dekkene, som har et godt og røft mønster som passer i mange forskjellige typer terreng. Dekkene sammen med de bøyde a-armene og den fine bakvognen som gir svært høy bakkeklaring har imponert oss med framkommeligheten som er i absolutt toppklasse. Nå har vi ikke målt, men spørsmålet er om bakdelen av denne Outlanderen i det hele tatt kan være klasseledende når det kommer til bakkeklaring.

Flere ting imponerer

Displayet kjenner vi igjen fra snøskuterene med bredt display og oransje bakgrunn, her har vi klar oversikt over hva vi trenger å vite og på styret har vi originale påmonterte håndtaksvarmere. Håndtaksvarmerne er noe vi gjerne skulle sett som standardutstyr på alle maskiner i Skandinavia da vi kan ha bruk for dem hele året. Siden, er plasseringen av tanklokket veldig bra da man enkelt kan fylle opp med dunk da den er plassert inntil baksiden av setet og man har ikke noe styre i veien. Og under setet er det et godt stort oppbevaringsrom, noe man ikke kan få for mye av på en ATV. Men det du kanskje har sett visuelt på som en stor nyhet i år er LED-lyset, som vi skal kunne teste bedre mot høsten. Men selv nå, til tross for lyse sommerkvelder, kan de synes å skinne mye sterkere enn de gamle lampene.

Testen fortsetter

Vår test med denne Can-Am Outlander 570 fortsetter mot høsten hvor vi skal prøve å belaste den tyngre nå som vi også har fått mer effekt fra motoren. Et vedlass eller en “veisladd” skal hjelpe maskinen å vise farge før høsten, når det forhåpentligvis kan bli snakk om å trekke ut litt elg i stedet. Nå fortsetter testen i Norrbotnskogene!

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut KLIM

Les mer SLEDTRAX TESTER

Kontakt din lokale Can-am forhandler:

ØSTLANDET MOTORSERVICE

MOTORHUSET OPPDAL AS

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen