Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

CAN-AM OUTLANDER PRO XU-T HD7 – EN HET NYHET UNDER EN KALD SOMMER!

Can-am gjorde en ansiktsløftning på flere modeller allerede i fjor, derfor var det en kjærkommen overraskelse når de lanserer helt nye Outlander-modeller i år. En helt ny motor som gir økt plass for å kunne gjøre ganske radikale endringer på hele firhjulingen. Designet og utviklet med fokus på arbeid der vi ser løsninger som ikke tidligere har eksistert på markedet. Vi var selvfølgelig raske med å låne en maskin fra Sixten Nilssons Motorservice i Boden slik at dere nå kan ta del i våre førsteinntrykk.

Nyutviklet motor

De populære Outlander-modellene som har hatt enten 450cc-motor eller 650cc-V-twin som er strupet og kalt 570 forsvinner fra sortimentet. I stedet kommer en helt nyutviklet Outlander HD5 eller HD7, som begge er utstyrt med en ensylindret motor på 650cc. Det er imidlertid laget forskjellige kraftuttak slik at HD5 matcher en 500cc motor mens HD7 får full kraft. Det som er oppnådd gjennom en ensylindret motor er en mer kompakt drivlinje som har fått P-drive-variatoren som finnes på BRP’s snøskutere, som har gitt ingeniørene helt nye muligheter. På disse maskinene har du nå et dypt rom både foran og bak føreren samt et oppbevaringsrom bak styret med mobilholder og USB-lading.

Den er til og med forberedt for sverdet til en motorsag hvor du kjøper en sverdholder slik at du kan ta med deg motorsagen og den tar minimalt med plass. De har også valgt å montere en solid støtfanger som standard for å beskytte fronten godt når man fort kan komme for nærme et tre i terrenget.

Premium funksjoner til en lavere kostnad

I tillegg til forbedrede lagringsmuligheter og linq-fester, ser vi mange premiumfunksjoner som vanligvis finnes på dyrere maskiner. Vi har nå fire LED-lys hvor to er nærlys og to er fjernlys samt et aksentlys under for posisjonslys og blinklys på veiregistrert versjon. Nytt er også firehjulsdrift med diff-låsing, som er veldig bra i vanskelig terreng, der selv de doble A-armene, som er bøyd for best bakkeklaring både bak og foran, gjør en forskjell når du ligger på marginer.

Servostyringen DPS har tre ulike moduser avhengig av hvor lett eller treg du vil ha styringen og det kan være smart å endre avhengig av hvilken type kjøring du driver med. Så har du også tre moduser på motorkontrollen hvor du kan velge mellom arbeid/standard og sport, som endrer motorkarakteren avhengig av førerens smak og behag, enkelt og raskt å endre med knappen over gasshåndtaket.

Prøvekjøring

Vi setter av gårde fra Sixten Nilssons butikk da denne maskinen er lovlig å kjøre på veien og vi setter kursen mot et tilbaketrukket sted hvor det er rikelig med grusveier og egnet terreng for en test. Det første som slår oss er at det er en litt annen lyd i denne Outlander PRO XU-T da det er én i stedet for to sylindre som forrige 570-modell hadde. Vi mangler imidlertid ikke kraft, den føles faktisk mye skarpere i motoren. Nå er den imidlertid helt ny, så med litt kjøring vil den nok gå enda bedre. Når vi kjører rundt og tester fremkommeligheten blir vi slått av at den føles skikkelig smidig, selv om den i utstillingsrommet ser litt høyere ut og dermed større enn forgjengeren, men det merkes ikke i terrenget.

Sammendrag

Skal vi oppsummere vår første prøvekjøring av Outlander PRO XU-T, kan vi slå fast at dette trolig er Can-am’s neste storselger. Den har en bedre pris enn sine søskenmodeller med større motor, samtidig som den føles veldig premium med godt utstyr fra fabrikken. Vi kan slå fast at den nye Outlander er kommet for å bli!

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut KLIM

Les mer SLEDTRAX TESTER

Kontakt din lokale Can-am forhandler:

ØSTLANDET MOTORSERVICE

MOTORHUSET OPPDAL AS

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen