Sledtrax Tester
LYNX 49 RANGER 600 EFI

Etter lang venting var det endelig på tide å ta årets langtestmaskin Lynx 49 Ranger 600 EFI ut på sin første ordentlige tur. Med snøen som nylig hadde lagt seg ordentlig var vi ivrige etter å utforske viddene rundt Saxnäs og Marsfjäll Mountain Lodge. Vi hadde ladet opp til en hel helg med kjøring og ser frem til å dele våre inntrykk av denne allsidige maskinen. Den lover både komfortabel kjøring på preparerte løyper og gode egenskaper i ukjørt terreng. Bli med på denne spennende reisen og oppdag hvordan Lynx 49 Ranger 600 EFI presterte under sin premierehelg!

Jakten på snødekte vidder med årets langtestmaskin.
Saxnäs – der fjelltopper møter den klarblå himmelen og snøen ligger som et urørt teppe over landskapet, her i dette fantastiske fjellmiljøet skal vi endelig få teste årets langtestmaskin Lynx 49 Ranger 600 EFI på ordentlig. Forventningene var selvfølgelig høye, og fjellmiljøet ga oss de perfekte forutsetningene for å sette denne maskinen på prøve. Vi har valgt akkurat denne maskinen for meg, fordi jeg vil kunne ta meg ut på tur alene, men også trekke pulk og kunne dra utenfor løypene hvis det er nødvendig. På denne turen har vi ikke med pulk, men har pakket lett på sleddecke på bilen, sammen med begge skuterne.

Høye forventninger!
Den første følelsen av å kjøre Lynx 49 Ranger 600 EFI på løypene er at den er en trygg og stabil følgesvenn. Motoren på 600 cc har en myk og fin gang, og gir en rykkfri kjøring. EFI-en sørger for god drivstofføkonomi, til tross for at dette er et enklere motoralternativ sammenlignet med storebror 600 E-TEC. Vi har fulgt de velpreparerte løypene i løpet av dagen, men er nysgjerrige på å teste de uoppkjørte områdene av fjellet, ettersom Lynx 49 Ranger 600 EFI også skal kunne levere her. Dette er en litt lengre maskin enn de tidligere modellene jeg har kjørt, noe som gjorde meg nysgjerrig. Så, sagt og gjort, fulgte jeg etter de andre i selskapet ned fra fjellet og inn i granskogen der snøen var løsere, og her sank skuteren ned litt mer, men det gikk fortsatt fint for meg å komme frem. Jeg opplevde skuteren som lettkjørt, noe som lover godt for sesongen.

Energipåfyll og pakking takket være det smarte LinQ-systemet.
Vi hadde nytt dagens lys fra morgenen, og da magen begynte å rumle, bestemte vi oss for å stoppe og gjøre opp et bål. På et sted med en vidstrakt utsikt over fjellandskapet stanset vi for lunsj. Utemat smaker alltid bedre og hjelper til med å holde humøret oppe. Med pakkvesken montert på Lynx 49 Ranger takket være det lettbrukte LinQ-systemet, hadde vi all nødvendig pakking lett tilgjengelig. LinQ-systemet imponerer virkelig med sitt smidige og brukervennlige design. Pakkboksen med tilhørende veske, rommet alt vi trengte for å fylle på med ny energi.

Januarlyset er altfor kort!
Dagene i starten av sesongen går raskt, da lyset forsvinner fort. Etter den veltrengte matpausen og med ny energi, vendte vi tilbake til skuteren, full av iver etter å fortsette utforskningen. Lynx 49 Ranger 600 EFI har et komfortabelt sete som gjør at man sitter behagelig som fører, men som også, med originalsetet, gir plass til en liten passasjer bak. Det er mulig å kjøpe et ekstra sete, men jeg og datteren satt komfortabelt hele dagen på originalsetet.
Da skumringen begynte å legge seg over fjellet, var det på tide å styre mot Saxnäs og fortsette kvelden i hytta. Lynx 49 Ranger 600 EFI har virkelig levd opp til forventningene! Den har vist seg å være en pålitelig og allsidig følgesvenn, klar til å ta seg av det varierte terrenget vi har testet gjennom dagen.

Sesongen har bare startet.
Som dere kunne lese i min henterartikkel, har jeg kjørt denne motoren både i Lynx og Ski-Doo og setter pris på dens stabile ytelse og pålitelighet. 600 EFI-motoren har et overkommelig drivstofforbruk og en behagelig motor-karakter, noe vi igjen kan bekrefte etter helgens kjøring. Skuteren går lett å smyge avgårde med, og det er virkelig noe jeg setter pris på. Vi ser frem til en hel vinter med denne skuteren! Det skal bli morsomt å teste ytelsen og fremkommeligheten, både med og uten pulk bak. En ting er sikkert: Lynx 49 Ranger 600 EFI vil bli en verdsatt del av våre fremtidige snøeventyr. Saxnäs fjellverden har igjen levert magisk stemning, og vi må rett og slett takke for oss for denne gang! Håper dere vil fortsette å være med oss på sesongens kommende eventyr!
Les mer på LYNX
Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut FXR
Les mer Sledtrax Tester
Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.
