Trax Impressions
LYNX RANGER 49 PRO, POPULÆR FAMILIEMASKIN TAR EN NY KARAKTER OG SLIPPER HEMNINGENE
Nytt utseende, mindre vekt, mer grep på beltet, stillere, lettere å manøvrere, kjøling som fungerer i alle situasjoner – forventningene til dette medlemmet av Lynx-flåten var høye etter første øyekast. Hadde transformasjonen fra arbeids-/familiemaskin til løssnøhybrid vært vellykket? Med en snødybde vi ikke har møtt før og løse snøforhold utenom det vanlige, tar vi pulsen på Lynx-flåtens lette og store nyhet for 2024, Lynx Ranger 49 PRO.
Allerede på vei ut av base leiren med sikte på den dype snøen i høyere høyder, innser vi at den nye Radius2 plattformen har egenskapene til løssnømaskinen – den er smal, smidig og lett å manøvrere. Følelsen av arbeidsmaskin er tonet ned, men ikke helt borte. Den har en stillere gange da det er ekstra isolasjon i motorrommet og mindre vibrasjoner fra motoren da det fire punktet motorfestet demper disse.
Motor som leverer
Lynx Ranger 49 PRO som vi testet var utstyrt med den pigge, velprøvde og ikke minst drivstoffeffektive 600 R E-TEC-motoren, som leverte over all forventning til tross for at den ble kjørt oppe i store høyder. Den er også tilgjengelig med 850 E-TEC på 165 hk og da lærer du å holde deg fast. Begge modellene er utstyrt med elektrisk start og manuell start, noe vi synes er veldig bra fordi det spesielt i skikkelig kulde kan være vanskelig å dra i gang motoren. Den har også elektrisk revers (RER) og som standard er det også en luftkjølt radiator med vifte under panseret, og dermed minimeres risikoen for overoppheting.
Smidig som gaupen
En stor nyhet med Lynx Ranger 49 PRO er at den bruker den velkjente Radien2 plattformen. Den gir et funksjonelt og målrettet design, inviterer til aktiv kjøring der det smale setet hjelper deg å bevege seg lett fra side til side og gir den smidigheten du ønsker. Stigtrinnene er tilpasset dypsnø kjøring og skråkjøring, de er smalere og har hulrom som gjør at snøen faller gjennom dem i stedet for å pakkes på dem. Den smalere LFS-forstillingen med sine buede nedre A-armer, samt det faktum at maskinen er redusert med hele 9 kg, drar også et strå til høystakken når det kommer til smidighet.
Bedre løssnøegenskaper
I sin nye rolle som en allsidig maskin har Lynx Ranger 49 PRO forlatt den leddede boggien og har nå en PPS² DS+ boggie fjæring i maskinen. Konseptet med uledded boggie føles kjent fra mange dypsnømaskiner hvor den enkle og lette strukturen og den flate angrepsvinkelen sammen med PPS² DS+ boggiefjæring gir god bæreevne og fine kjøreegenskaper. Beltet er også designet for løs snø, den er nemlig utstyrt med et PowderMax-belte med en kamhøyde på 64 mm som skyver godt i den luftige snøen. Boggien har KYB 36 støtdempere som både senterdemper og bakre støtdemper.
Hva gjenstår av arbeidsmaskinen?
De har satset stort på å forbedre løssnøegenskapene, men arbeidsmaskinen er der fortsatt. Det er her den fine kjølingen kommer godt med, det er flott å snike seg fram med sleden koblet på. Du er fortsatt beskyttet bak en høy vindskjerm, selv om den er litt lavere enn før. Det er mulighet for å utstyre Lynx Ranger 49 PRO med en 1+1-sete som enkelt festes med LinQ-fester. Pakkbokser er viktig under arbeidsskiftet og maskinen har Multi-LinQ-platen som gjør det enkelt å bytte lastetilbehør etter behov og dragkrok er montert som standard. Nytt for i år er fire kraftige LED-moduler i front, som med hele 4800 lumen gir et skarpt hvitt lys som er behagelig for øynene og gjør det enkelt å oppdage eventuelle hindringer i terrenget.
Oppsummert
Vi opplevde Lynx Ranger 49 PRO som en klart godkjent løssnøhybrid, den var lett å styre rundt blant trærne i den dype snøen og følelsen var skikkelig dypsnømaskin, samtidig som den oppførte seg bra på løypene. Den kan enkelt gå fra sportsmaskin til tur- eller arbeidsscooter, en maskin for de som ønsker et bredt bruksområde – en riktig hybrid! Det er en kjent sak at oksygen er tynt i luften i store høyder, noe vi merket da vi ble skikkelig tungpustet ved den minste anstrengelse. Dette merket også maskinens motor og det vil derfor være interessant å prøve dette hjemme under mer normale oksygenforhold, for ikke å snakke om hvordan vi ser frem til å prøve det andre motoralternativet – 850 E-TEC.
Ikke glem å abonnere på Sledtrax Nyhetsbrev med sjansen til å vinne massevis av nye produkter hver måned.
Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut KLIM
Les mer SLEDTRAX TESTER
Les mer hos LYNX
Kontakt din lokale Lynx-forhandler:
Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.