Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

LYNX SHREDDER 3700 TURBO R – HERJING I JORM

Drøye 300 kilometer har det i skrivende stund blitt på telleren på min Lynx Shredder 3700 Turbo R under både filming og lek i Jorm. En av, og kanskje Sveriges beste, områder for skogskjøring i teknisk og bratt terreng. Her får man virkelig som fører pushet seg selv til nye grenser, og denne maskinen slutter virkelig aldri å levere. Hva er det da som gjør denne maskinen til den beste Lynx’en jeg noensinne har kjørt?

3700 + Turbo = LEK

Det er mye hype rundt Lynx Shredder 3700 Turbo R, og det er virkelig ikke rart. Finnene var først ute med turbo på deres korte løssnø-modell, og det har virkelig slått an, hvor også BRP søskenet Freeride har fulgt etter for denne sesongen. Og det er ikke rart! For en kort maskin med så mye power er rett og slett ikke annet en utrolig mye lek. Man trenger virkelig ikke de bratteste bakkene for å ha en vellykket dag på fjellet bak dette finske villdyret.

Man ser også nå at i USA og Canada, er det flere som velger å gi 3700/146 en sjanse når snøforholdene der borte er dårligere enn hva de er vant til, og sammenligner man forholdene her hjemme i Skandinavia, så kan man ikke annet enn å konkludere med at de er veldig bortskjemte med enorme snømengder store deler av sesongen.

Motor kvalitet i øverste sjiktet

Under denne helgen i Jorm hadde vi områder med godt over 1 meter snø, noe som er mer enn innafor her hjemme, og som gjør at kjøring med Lynx Shredder 3700 Turbo R blir utrolig morsomt! Det er flere ganger man tenker at her står man fast, men etter at 180 hk når drøye 8000 omdreininger tar man seg løs gang på gang, og man blir like overrasket hver eneste gang. 850 E-TEC Turbo R motoren fra Rotax imponerer bare mer og mer, da maskinen bare går bedre og bedre når innkjøringen nærmer seg slutten, og det har ikke vært et eneste turbo lag. Den går rett og slett klokkerent!

Noen ulemper med denne maskinen da?

Blade DS+ skiene som kommer standard på Lynx Shredder Turbo R, de er brede som bidrar til at maskinen både oppleves og føles mere tungstyrt. Om man beveger blikket til for eksempel Ski-doo Freeride så er disse skiene utrolig mye smidigere, og dette er nok en viktig bidragsyter til den enorme lekenheten til BRP søskenet. Jeg har hørt at det å bytte til smalere ski på Lynx’en utgjør en veldig stor forskjell, så det hadde vært veldig interessant å få teste dette selv. Det jeg sitter igjen med er at denne kommer med DS+ skiene klar for dype snøforhold og store hopp. Men dette blir igjen kun personlige preferanser, hvor andre igjen syns skiene funker bra, og rett og slett kjører den mer effektivt og hardere.

Til å stole på

Min Lynx Shredder 3700 Turbo R kommer med ingen liten prislapp, en modell med tilbehør jeg har utrustet den med, nærmer seg fort 300 000 NOK, mye takket være inflasjon. BRP har alltid hatt kvalitet i framsetet, og det er derfor veldig betryggende at det ikke har vært et eneste problem, foruten førerfeil, med dette beistet av en løssnø maskin. Det er derfor utrolig godt å kunne sette stor tillit til mange lykkelige dager til fjells, og når man blir bare mer og kjent med geometrien i dette Radien 2 chassiset, stoler man også mer på seg selv og sine kapabiliteter. Mange gode turer har det blitt, og man ser allerede fram til flere!

Les mer SLEDTRAX TESTER

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut TOBE OUTERWEAR

Les mer hos LYNX

Kontakt din lokale Lynx-forhandler:

MASKIN OG MOTOR VERDAL

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen