Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

LYNX SHREDDER 850 TURBO R SLUTTRAPPORT

2023 var virkelig et spennende år for Lynx. Våren 2022 ble Radien 2-plattformen utgitt med en hel rekke oppdateringer. Endelig var turbo også tilgjengelig for totakter for alle Lynx-fans. Sledtrax hoppet rett inn ettersom Shredder var klart en av de hotteste modellene foran sesongen, og bestilte en til testflåten. Nå er sesongen passé og vi skal oppsummere dette beistet, følg med!

Leveranse

BRP er vanligvis tidlig ute med å levere maskiner, men denne gangen måtte vi vente lenge etter BRP-standarder. Scooteren kom i mellomjulen. Denne gangen var det absolutt ikke noe problem fordi det knapt var snø tilgjengelig. Vinteren ville virkelig ikke ta av. Men som alle vet, når man venter på noe godt, så foretrekker man å ha det med en gang, og vi ble selvfølgelig overlykkelige da Ulf hos Traktor og Husvagnsservice ringte og sa at det var kommet en noe sen tung pakke.

Den første milen

Scooteren gikk litt lurvete den aller første milen, men snart begynte det å bli bedre. Innkjøringsprogrammet føltes imidlertid ekstremt tøft og langt. Som tidligere nevnt var snøtilgangen begrenset. Dette gjorde at vi tok det ekstra forsiktig, noe som resulterte i en rekordlang innkjøringsperiode, føltes det som iallefall. Da motoren først var innkjørt, var det hester i overflod. I noen situasjoner så mye at motoren gikk over turtall og kuttet tenningen. Men nå begynte det også å skje ting for alvor ute i den dype snøen. Motoren med sine 180 hester nølte aldri. Selv ikke i den våteste av all bløtsnø var den i tvil. En fantastisk følelse av at den bare mater på, tross at føret er enormt tungt.

Forbruk?

Her kan man si at den som har mange hester trenger mye høy. Du kan kjøre nøysomt med en Shredder 850 Turbo R om du vil, men det vil man jo ikke. Snittet for sesongen er betydelig høyere enn på forrige 850 E-TEC jeg eide og da er ikke kjøremønsteret så mye annerledes, heller har du blitt mer redd for deg selv og holdt igjen. På det meste har jeg klart fem liter per mil på en tur. Men kjører du forsiktig, er det mulig å krype ned ganske langt under to liter. Men det er med lettere sledetrekk.

Utstyr

Da vi sjekket utstyr på Shredderen, valgte vi belte med litt lavere kammer, nærmere bestemt 63,5 mm. Det har fungert utmerket. Grepet er veldig bra i løssnøen, men ikke som et tre-tommers belte, men ganske nok til å klatre i veldig bratt terreng. Fordelene kommer når føret stivner. Festet er brutalt, men en ting som virkelig overrasker er holdbarheten. Til tross for 110 mil på kilometertelleren, ser belte ut som nytt. Men det kanskje sier mer om føreren bak styret. Vi gjorde ingen store inngrep denne gangen. Alt har fungert bra fra fabrikk, så vi monterte kun bakbøyle og bukplate.

Sledetrekker 

Da sesongen for familieutflukter ble aktuell, kom bakbøylen med drag godt med. De som fulgte med i sesongen har kanskje lest at dette er en fantastisk maskin for å ha slede etter. For det er ingen stopp. Med kraften fra turboen er sleden knapt merkbar. Vi har heller ikke hatt noen store problemer med å holde temperaturen nede til tross for en hengende slede.

Forbedringspotensial 

Hvis det er noe som kan gjøres annerledes, er det å redusere det lange innkjøringsprogrammet. Undertegnede synes det var skikkelig seint. Vektene har også vært ganske lette og turtallet har gått over i noen situasjoner. Men ellers har det egentlig fungert smertefritt. Beltet ser ut som nytt, her ser BRP ut til å ha lykkes med sine endringer med blant annet flere motorfester.

Oppsummert 

Som sagt har sesongen vært mer eller mindre katastrofal når det gjelder snø rundt Arvidsjaur. Men maskinen har virkelig levert. Et beist med utrolig fjæring og en enda mer brutal motor har virkelig lyst opp hele vinterkjøringen. Sammenligner du Radien 1 med den nye Radien 2, er det virkelig stor forskjell på maskinene. Balansen, fjæringen og det at den har blitt betydelig lettere er helt klart en vinnende kombo. Hvis noen lurer på om vi kan anbefale en Shredder? Så er JA!! det absolutte svaret. Fordi det er virkelig en sveitsisk armekniv og den utmerker seg i de fleste situasjoner.

Ikke glem å abonnere på Sledtrax Nyhetsbrev med sjansen til å vinne massevis av nye produkter hver måned.

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut KLIM

Les mer SLEDTRAX TESTER

Les mer hos LYNX

Kontakt din lokale Lynx-forhandler:

ØSTLANDET MOTORSERVICE

MOTORHUSET OPPDAL AS

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen