Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

LYNX SHREDDER DS 850 E-TEC TURBO R MED FULLT TRYKK!

Etter en litt trøblete start på skutersesongen har vi endelig begynt å få en følelse av denne LYNX SHREDDER DS 850 E-TEC TURBO R i sitt rette element! Det har kommet en del snø i Saxnäs-området, dit vi nå drar for en helg på Marsfjäll Mountain Lodge med skuterkjøring i flott terreng og godt selskap!

Innkjøring 98%

Denne sesongen har virkelig startet med utrolig varierende vær, snø den ene dagen, plussgrader den neste. Alt fra -35 til +5, så vi har ikke fått oppleve store snømengder denne sesongen. Men de få dagene det har vært bra føre har vi prøvd å utnytte. Så akkurat nå er innkjøringen ferdig, og jeg venter spent på om det vil føles noen forskjell på motoren. Full gass opp en bratt skogsbakke, og nå høres det mer fra turbon! Det føles som at den driver på ordentlig hardt, og scooteren bygger utrolig mye fart.

Det kjennes på snøen at været har vært variert, for det er flere forskjellige lag, blant annet en del hardere snø som gir godt feste. Beltet med 3” kammer tar seg utrolig godt fram i løssnø, men kammene føles fortsatt harde nok til å gi godt feste nå som det finnes partier med hardere snø. Så i kombinasjon med 850 E-TEC TURBO R-motoren på hele 180 hk, går det an å klatre skikkelig bratt, samt å ha det veldig gøy takket være det litt hardere beltet.

Lettkjørt maskin

I år kommer LYNX SHREDDER DS 3900 med en 34″ forstilling. De originale blade-skiene har vi byttet ut, da jeg synes scooteren blir tungkjørt med de, noe som gjør den mindre smidig i terrenget. Den er både tyngre å holde på skrå, men også tyngre å styre og mer urolig i spor på leden. Derfor har denne maskinen fått påmontert et par DS4-ski fra Ski-Doo i stedet. Dette gjør at styringen blir mer lik den på Summit, og i kombinasjon med 34-tommers framvogn føles scooteren veldig lettkjørt. Når du kjører på skrå er det lettere å svinge, og skiene skjærer godt i snøen. En ulempe er at den ikke bærer like godt på snøen, men med litt fart er det ingen problemer.

Den er lett å få opp på skrå og smidig i skogen, der du kan smyge mellom veldig trange skogsdunger takket være den smale forstillingen. På skrå ligger scooteren veldig stabilt og fint, den har ikke problemer med at bakenden sklir ned som T-motion-boggien på Ski-Doo, fordi denne Shredderen har stiv boggie. Vendinger og bowties er ingen problemer, til tross for den 154” lange lengden, som i dag regnes som en lang maskin, men det gjelder at det er nok med snø for scooteren og skjære inn i.

Mer å ønske

Det jeg hittil ikke er så imponert over, er den store displayen på 10,25 tommer. Den har vært tilgjengelig et par år, men jeg synes ikke den er verdt pengene. Det finnes ikke noen detaljerte kart, i stedet får du muligheten til å se høyoppløst hvor mye drivstoff som er igjen, hvilken temperatur motoren har, turtall med mer. Nå, i skrivende stund, har BRP sluppet oppdateringer for 2026-modellen, der man kan få detaljerte kart direkte i displayet og på en enkel måte koble sammen med andre BRP-førere for å danne en gruppe der man kan se hverandre på kartet. Dette er bakoverkompatibelt med de eldre modellene, så jeg skal se om vi rekker å teste dette før sesongen er over, og hva prisen på det blir. Men alt i alt er opplevelsen av denne LYNX SHREDDER DS 3900 850 E-TEC TURBO R veldig positiv, og jeg håper vi rekker å kjøre mye mer i bra snø før vårkjøringen begynner.

Les mer på LYNX

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut KLIM

Les mer Sledtrax Tester

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen