Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

LYNX SHREDDER RE 3900 850 TURBO – SHREDDER´N HAR INVITERT TIL DANS!

I de dype skogene rundt Arvidsjaur har vi måttet vente lenge på det hvite gullet. Men et stykke ut i februar var det endelig på tide å teste hva Lynx RE Shredder 850 E-TEC Turbo R går for. Termometeret sto på jevne minus 5 og sola klarte å bryte gjennom skyene innimellom. Heng med!

Ved første trekk hopper motoren i gang. Ganske imponerende å slippe å dra seg halvt fordervet for å få maskinen til å starte. Ett skikkelig trekk og E-TEC motoren snurrer som et lokomotiv. Motoren er kald og prosentandelen på innkjøringsprogrammet har telt ned til 14 %. Det merkes tydelig at innkjøringen begynner å slippe. Motoren er raskere, sterkere og den spytter ikke lenger ut så mye svart røyk i eksosen.

Uendelig med innkjøringsprogram?

Jeg vil imidlertid benytte anledningen til å kaste en liten støvel til BRP allerede her. Innkjøringsprogrammet er absolutt i lengste laget. Ettersom undertegnede er blitt en gubbe og ikke akselererer som før, tar innkjøringen betydelig lengre tid. Det er nemlig et visst antall liter som skal gjennom motoren for at innkjøringen skal slippe. Et visst antall motortimer hadde vært å foretrekke?

Opplading før action me Lynx Shredder

Etter at skytteren min og jeg har satt oss ned og tatt morgenkaffen, har scooteren fått tid til å varmes opp og det er på tide å dra. Lyden fra turboen høres tydelig når den får jobbe. Det er en deilig lyd som gir mye pepp til piloten.

Nå kjører vi!

Vi søker til «baklandet» der solen ikke når frem i vinterens mørkeste måneder. Her er snøen skarp og luftig, og venter bare på snøscooterentusiaster. Vi sikter mot en bratt bakke. Jeg tar kommandoen med turboen og gir den en sjanse, som skutt ut av en kanon begynner stigningen. «Testerbakken» er urørt, jeg kommer inn med god ladning, men en vindskavl gjør at jeg mister nesten all fart. Vanligvis betyr dette en rask 180 graders manøver og tur nedover, men her finnes det pulver for å fortsette.

Mellomregisteret på turboen er noe helt annet enn det undertegnede er vant til med en vanlig aspirasjonsmotor. Som et lyn har motoren fått tilbake all kraft og reisen opp kan fortsette. Tankene som gikk før om hva F jeg skulle ha turbo for er blåst bort. Dette er noe helt annet og vanvittig gøy! Det knuser virkelig når man kjører bratt i skogen, hvor turtall i litt høyere hastigheter blir et faktum. Den taper null og ingenting, men mater som om det ikke var noen morgendag.

Ledracer

Etter turen på drøye fem mil har innkjøringen sluppet og nå peser motoren etter fulle mugger. Vinteren vil dessverre ikke bli værende og plussgrader på de to ukene har gjort skogen alt annet enn klatrevennlig. I stedet fikk vi teste hva fjæringen går for. En 154″ lang maskin er alt annet enn optimal for trange svinger. Men når humper hoper seg opp, kommer race-genene fram. Lynx RE Shredder gjør seg ikke bort blant hopp og støt. Fjæringen sluker egentlig alt og litt mer enn undertegnede tør å utsette den for. Den er rett imponerende. Det ene øyeblikket klatrer den i bratt dyp snø og i neste øyeblikk svelger den humper som ingenting.

La oss gjøre en liten sammenligning

Alle som har lest Sledtrax de siste årene husker kanskje at undertegnede kjørte en 2019 Lynx Boondocker RE 850 E-TEC 154″. Den absolutt største forskjellen mellom disse to er vekt og balanse. Med Shredder’en trenger man ikke å jobbe like hardt for å få den med seg. Jeg føler også at skråkjøringen virkelig har blitt bedre med Radien 2-chassiset. Da er det kanskje juks å sammenligne en N/A mot en Turbo. Men motoren går som kuler og krutt. Kraften er forbløffende og må selvsagt testes i en bratt bakke hvor motoren får jobbe!

Fortsettelse følger

Vinteren snurrer i rekordfart og nå nærmer det seg til og med familielivet med scooteren. Den neste oppdateringen vil omhandle hvordan denne fullblodsracer også fungerer som sledetrekker og mye mer. Så hold utkikk etter neste oppdatering, hei!

Ikke glem å abonnere på Sledtrax Nyhetsbrev med sjansen til å vinne massevis av nye produkter hver måned.

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut KLIM

Les mer SLEDTRAX TESTER

Les mer hos LYNX

Kontakt din lokale Lynx-forhandler:

ØSTLANDET MOTORSERVICE

MOTORHUSET OPPDAL AS

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen