Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

POLARIS 850 RMK KHAOS MATRYX SLASH 146 – RAPPORT

Mye vann har rent under broene siden vi sist rapporterte om vår langtestmaskin Polaris 850 RMK Khaos Matryx 146. Denne korte løssnømaskinen har tatt oss fram gjennom tett skog og dyp snø, noe som for det meste skjer med et smil om munnen. Men også solen har sine flekker og i denne delrapporten får dere lese litt mer om hva vi har funnet langs reisen.

Vintern 2022 blir nok ikke i historien regnet som en av de mest snørike sesongene, og kanskje har det vært gunstig for denne testen av den kortere løssnømaskinen. Faktumet er at vi alltid har kunnet tatt oss dit vi ønsker med maskinen, og det uten større innsatser. Vår første frykt om å ville bygge om maskinen til 155” er helt bortblåst og vi har istedenfor lært oss å sette pris på fordelene med en kortere maskin. Eksempelvis får man en snøscooter som er mye mere på alerten, som er fryktelig kvikk til å bytte retning når man klatrer i skogen og alltid må lete etter nye veivalg.

Det er ikke bare at maskinen er rask på å vende seg rundt om man mister farten, det er også de små betydelsesfulle detaljene som å kunne endre kjøreretning gjennom å flytte tyngdepunktet for og så gi gass, deretter trykke direkte på bremsen og da har man klart å svinge 30 grader, uten å miste farten. Eller fra stillestående å kunne vende på en 5-øring når man har havnet i en blindgate.

Under vår reise har vi dog fått blitt kjent med noen detaljer som med tiden har gjort seg mer påtagelig. Den første detaljen er at man i sammenligning med andre maskiner kan oppleve at motoren ikke er like finmalt. Det er absolutt ingen problem i gangen og effekten er alltid der når man ønsker, men vår kritikk sitter i detaljene. Å ofte må dra 2 eller 3 ganger i startsnoren til maskinen hopper i gang, det kjennes ikke helt 2022.

En annen detalj som vi ønsker skulle være bedre er konstruksjonsløsningen med kun ett drivhjul som har “nonslip”. Det har på mange maskiner vist seg å være en bra løsning å bruke to drivhjul som har dette i kombinasjon med innvendig drivhjul. Det vi opplever med Polaris sin nåværende løsning er at man må være ekstremt varsom med spenningen på beltet. Delvis av å spenne beltet mer en hva som er foreskrevet, men også å følge ofte med på spenningen for å unngå at beltet hopper over når det går veldig tungt. Når man i tillegg ser at man får en annen løsning på modeller med serie 8 belte, får man et ønske om en endring på de andre løssnømaskinene. Dette er sikkert et problem som utelukkende oppstår om man presser maskinen ordentlig, med det skal man så klart kunne gjøre uten problemer som disse.

Om vi vender blikket videre på andre egenskaper finner vi at nivået på normal slitasje er riktig bra. Det er en driftsikker maskin som krever veldig lite vedlikehold. Som alltid gjør vi frekvente overblikk av våre langtestmaskiner og på Polarisen har vi ikke hadd behov for å gjøre noen videre tiltak. Ikke en eneste bolt har vært løs når vi har kontrollert snøscooteren og vi har ikke opplevd noen problem med variatorreimer, bremseklosser eller andre slitasjedeler. Enn så lenge har vi bare gjort tiltak på snøscooteren for å få den mer personlig anpasset, noe som dere kan lese mer om i den forrige langtestartikkelen fra denne maskinen.

Med disse ordene avrunder vi denne delrapporten for å fortsette å legge mil på POLARIS 850 RMK KHAOS under vårens lange dager. Innom snar framtid vil dere kunne lese en sammenfatning om denne langtesten, der vi går igjennom vårt år bak styret på denne “busmaskin” fra Polaris, Stay tuned!

Les flere Sledtrax Tester

Les mer om POLARIS

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen