Sledtrax Tester
POLARIS 9R KHAOS 146″ – THE UNICORN HAS ARRIVED!
Før vinteren 2023 var Polaris sin nye Polaris 9R Khaos Slash en stor snakkis, motoren som har hevdet seier etter seier i smyg med førere som Keith Curtis bak styret skulle bli tilgjengelig for allmennheten. Det ble lovet en gassrespons som ingen original maskin tidligere hadde hatt i bransjen. Vi i Sledtrax har tidligere kun kjørt pre-produksjonsmaskiner, men kan nå endelig meddele at Polaris Patriot 9R Khaos Slash 146″ har blitt med i testflåten. The unicorn has arrived!
Knapt noen har sluppet unna utfordringene Polaris har med leveranser av scootere for denne vinteren, frustrasjonen til forbrukerne er forståelig og vi vet at forhandlerne i vårt lange land forsøker å hjelpe kundene på best mulig måte. Vår 146” kom til Sverige i midten av februar og vi fikk endelig kjørt de første milene med maskinen. Følelsen av den første turen med en ny maskin er alltid morsom, men denne gangen var det noe annet.
Første turen!
For et par helger siden var det endelig tid for Sledtrax Photoshoot 2023 i Gautosjö, vår Patriot 9R ble levert der på torsdag, noe som skapte ekstra spenning for arrangementet. Undertegnede våkner tidlig fredag morgen til en brennende fjellhimmel rett før solen trer over horisonten. Etter en rask frokost er det på tide å gå ut til scooteren, til tross for sine 899cc føles motoren lett å trekke og den hopper i gang på to drag. Vi vet før vi kjører av gårde at det er mer å ønske angående snøsituasjonen, men akkurat nå føles det sekundært. Når vi har fraktet oss et stykke langs løypa og ser at motortemperaturen har steget, får motoren dratt på litt i korte sekvenser. Selv om den akkurat er tatt ut av kartongen, reagerer motoren sinnsykt bra på input fra høyre tommel. Nede i bygda er det hardere skorpe, men oppe på fjellet føles snøen mest kompakt og bitvis er det noen centimeter løst på toppen.
Balansert ut i fingertuppene
Det har hendt at vi tidligere har kjørt 146″ som føles glatt og vil «washe» ut, men Khaosen i Matryx-plattformen har ingen tendenser til dette. Enten du provoserer den hardt på åpne flater som en myr eller ligger på skrå langs en bratt skråning, føles den sylskarp og holder sin linje. Nå kjørte ikke undertegnede så mye Polaris forrige sesong, men føler likevel relativt raskt at man blir komfortabel på maskinen og forhåpningene for resten av denne sesongen er store. Akkurat 146″ er noe jeg liker, og det føles som de har tatt utviklingen til et annet nivå når det gjelder løssnøegenskapene i dette segmentet med Matryxen.
Den ferdige oppskriften
Det ble nevnt i introduksjonen at vi tidligere kjørte pre-produksjonsmaskiner av 9R’en og syntes at disse gikk veldig bra, vi opprettholder denne oppfatningen, men kan meddele at de serieproduserte maskinene faktisk er litt skarpere. De har kommet med et oppdatert variatoroppsett som gjør at maskinen både har bedre gassrespons og backshift, noe vi ble overrasket over da maskinene vi kjørte før føltes som et ferdig produkt! Det som derimot er litt mindre imponerende er at da vi startet maskinen etter dagens lunsj, begynte motoren å gå på kun en sylinder på grunn av en dårlig tennplugg. Vi vet at dette kunne skje på 850 Patriot-motoren under innkjøring, men håpet at problemet var løst.
Nå skal det legges til at motoren kun har gått et par mil og får relativt mye olje, om dette er et tilbakevendende problem vil det vise seg. Det vi kan si er at kjøregleden med denne maskinen er vanvittig stor og det som står øverst på ønskelisten akkurat nå er et skikkelig snødump så vi kan utnytte denne lekfulle maskinen til sitt fulle potensiale! Sørg for å følge med på kommende artikler om vår Polaris 9R Khaos Slash 146″.
Ikke glem å abonnere på Sledtrax Nyhetsbrev med sjansen til å vinne massevis av nye produkter hver måned!
Sjekk ut tilhengerne fra BRENDERUP
Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut TOBE
Kontakt din lokale Polaris-forhandler:
Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.