Sesongen nærmer seg slutten, og flere har nok pakket bort scooteren etter påsken og tatt farvel med denne vinteren. Undertegnede fikk på en måte en liten ny start på sesongen, da vinneren av Sledtrax Store Løssnøtest 2023, Polaris Khaos 9R 146 endelig kunne hentes ut i midten av april. Var det verdt ventetiden? Er 9R motoren så bra som folk skal ha det til? Heng med videre da vel!
Store leveringsproblemer
Når kan den hentes? Dette var det gjennomgående spørsmålet som ble stilt, og jeg var helt sikkert ikke den eneste som hadde bestilt 9R som lurte på det samme. Den første beskjeden var desember/januar. Den neste januar/februar. Hva med februar/mars da? Mars/april? Nå begynner det å nærme seg. Maskinen var klar til påske, men da var andre planer allerede lagt, så da ble det en ny liten sesongstart oppe i Jorm uken deretter. Leveringsproblemer og brist på deler er ingen stor nyhet etter de seneste årene, og visse har slitt mer enn andre. Med recalls som prikken over i’en ble ikke dette noen suksess.
Men jeg savner likevel en større åpenhet fra Polaris. Jeg mener det viser styrke å innrømme sine feil, ta ansvar for sine problemer og ha en mye bedre dialog og ærlighet med forbrukerne. Jeg ønsker dog å rette en stor takk til Polaris Nordmøre som virkelig setter kunden i fokus. En svært trivelig gjeng som nylig åpnet en fresh butikk på Tiller, anbefales!
Kick-off
Med den lille nye sesongstarten i april var vår Polaris Khaos 9R 146 endelig klar for action. Og når man snakker om Kick-off, kan man ikke unngå å nevne kicket fra den nye Patriot 9R motoren. Det er rett og slett vanvittig bra. Etter å ha testet 9R flere ganger i varierende forhold, inklusiv drøye 2500 meter i West Yellowstone, for å så kunne kjøre den igjen i «horsepower-village» i Skandinavia med mindre snømengder, føles det enormt bra.
Ingen turbolag i motsetning til Boosten, den er rask av og på, og med en enorm presisjon er dette et fantastisk våpen for teknisk kjøring. I kombinasjon med den herlige Matryx-plattformen blir dette en liten råtass og favoritt i manges øyne, når den først dukker opp vell å merke.
Den store snakkisen?
Polaris Khaos 9R 146 var på manges lepper før sesongen braket i gang, og dette med god grunn. Patriot 850 motoren har et par sesonger over nakken, og disse har levert mer en god nok kraft. Men det blir rett og slett noe annet med 9R’en. Overraskende stor forskjell synes jeg. Hele feelingen av maskinen blir lettere, og variator kalibreringen fra fabrikk er on-point. Med et turtall som er lynraskt oppe på 8450, bygger denne stor selvtillit. Det store spørsmålet som gjenstår å se er holdbarheten på denne beryktede motoren, da jeg vet av flere som har hatt trøbbel på akkurat denne fronten. So far, etter drøye 140 km, so good.
Oppsummert
Verdt ventetiden da? Når man først har Polaris Khaos 9R 146 her og får lov til å føle på den, så er svaret vanskeligere enn man skal tro. Men om man tenker tilbake på sesongen, så er det et soleklart nei. Når har prisene steget på 2024 modellene, og jeg tror 2023 modellene, som praktisk sett kan kalles for 2024 modeller, blir svært ettertraktet til neste sesong. Mange er nok tente på akkurat denne, men ikke tenn for hardt, det ryktes at også denne spiser plugger til frokost. Dette ble nemlig en realitet for meg etter at maskinen ble lastet av tilhengeren før man skulle på tur…
Ikke glem å abonnere på Sledtrax Nyhetsbrev med sjansen til å vinne massevis av nye produkter hver måned!