Sledtrax Tester
POLARIS KHAOS BOOST 155” – BOOSTER VÅREN!
Dette begynner å bli gammel skapmat nå, men vi har hatt en verdenspandemi i et par år nå som har skapt en del utfordringer i nesten samtlige bransjer. En av våre langtestmaskiner ble en av de mest forsinkede i år. Men selv om den kom sist, er det den største hvis man ser på antall hestekrefter på en serieprodusert totakts-snøscooter. Årets snakkis POLARIS KHAOS BOOST landet endelig og vi fikk til og med testet den i sine rette elementer, nemlig i massevis av løssnø!
Den 21. mars ringte endelig telefonen og det var Kenneth Palmér ved Sixten Nilssons motorservice som meldte at vår etterlengtede Boost var klar for levering. Paradokset med det hele var at undertegnede allerede to uker før hadde testet neste års maskiner fra Polaris. Her er det imidlertid ingen skygge som faller på hverken Polaris eller forhandleren da de har gjort alt som står i deres makt for å kunne levere maskiner så raskt som mulig. Etter en feilfri gjennomgang av maskinen fra Kenneth med serviceintervaller og funksjoner med mer, var det endelig på tide å laste maskinen på tilhengeren, slik at vi noen dager senere kunne sette kursen mot høyere høyde og dypere snø.
Men før den første ordentlige kjøreturen benyttet vi anledningen til å gjøre en liten facelift ved å montere et dekalkit fra Swetown, hvor vi rett og slett endret det som er grått originalt til hvitt i stedet. Dette er for å få litt mer kontrast i snøscooteren men fortsatt opprettholde et originalt utseende. Små endringer som likevel ga et skikkelig løft. For å matche det hvite i dekalkittet har vi også byttet ut setetrekket til et fra Seco seatcovers i Canada, hvor du kan velge mellom en mengde forskjellige farger på alle deler av trekket samt. at ribbene gir godt grep selv med litt snø på sete. Som prikken over i-en byttet vi ut skihåndtakene med et par hvite fra Polaris, en stilig maskin var vi på utkikk etter og det føles som om vi lyktes der.
Selv om vinteren har vært litt sånn der med snøtilgangen, tror vi at “Kung bore” endelig hørte våre bønner og så snødansene våre, for i begynnelsen av april kom det skikkelig snølass. Men vi kunne aldri i vår villeste fantasi ha forestilt oss at vi skulle få noen av årets beste pudderdager i april.
Helt perfekt for å kunne sette nye Boost på prøve, noe vi virkelig gjorde! Vi kan nok snakke så mye vi vil om motorpakken i denne maskinen. Vi er utrolig imponert over kraften man har hver gang gassen presses mot styret, og at det er så god gassrespons til tross for turbolading. Ifølge ulike kilder ser effekten i Patriot Boost-motoren ut til å ligge på rundt 180 hk, noe vi ikke tviler på, for oi den drar i styret.
Spesielt ved bratte stigninger i dyp snø ser vi stor forskjell i hastighet i forhold til maskinene uten turbo, farten bare øker til tross for utfordrende bakker i tung snø. Motoren går imidlertid som den skal under innkjøringsprogrammet, som er på cirka 13 timer, og før den kjøres inn, bruker den både mer olje og bensin. I skrivende stund er vi oppe i 10 timer og ca 290 km, så det blir spennende å se hvordan maskinen går etter innkjøringen da den vil gå renere og ha noen ekstra hestekrefter tilgjengelig.
Vi valgte å kjøre med matten som har 3” kammer og den fungerer veldig bra når det er mye løssnø, flott popp uten å reise seg for mye. I stedet sender den kraften tilbake og gir maskinen sikkerhet og kontroll, noe som gjør den bra for bratte stigninger. Den har imidlertid sine mangler når det har blitt mer kompakt føre under våren, kammene folder seg litt og mister det siste bittet som kan være morsomt når det skal lekes. Men med tanke på hvilken maskin det er og at den er bygget for løssnø, er det et veldig bra belte.
Det ble en veldig kort test i år på denne POLARIS KHAOS BOOST og på de første ca 30 milene har alt fungert feilfritt. Det eneste som har vært litt irriterende er at man må åpne kåpene med en løs nøkkel i stedet for å kunne vri direkte på kåpene. Så har det vært litt rasling fra en list som dekker kabelstammen til baklyset inne i tunnelen, men det ble lett fikset med litt silikon.
Siden denne langtesten kan ha vært en av våre korteste, har vi bestemt oss for å kjøre en POLARIS KHAOS BOOST også neste sesong for å kunne gi dere en skikkelig vurdering av dette kraftmonsteret fra Polaris.
Les mer Sledtrax Tester
Les mer POLARIS
Hvis du liker klærne besøk TOBE Outerwear
Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.