Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

SKI-DOO FREERIDE 850 TURBO R – I ÅR HEVER VI LADETRYKKET!

Siden Ski-doo Rev så dagens lys i media tilbake i 2003 med et skikkelig skritt fremover i chassiseutviklingen, er vi nå på generasjon fem i rekkene. Det har dermed gått 20 år siden generasjon én Rev-chassiset ble lansert og utviklingen har vært alt annet enn stillestående. Og om sannheten skal sies, har man sikkert drømt om en totaktsturbo, innebygd GPS, direkte innsprøytning og fjæring som takler det meste. I dag kan vi få dette direkte fra fabrikk med 4 års garanti og nå skal vi hente en langtestmaskin fra Ski-doo som er deres svar på denne oppskriften. Nå trekker vi i startsnoren på en Ski-doo Freeride 850 Turbo R!

Alle som har bestilt en ny maskin vet nøyaktig hvor vanvittig langt seks måneder kan føles. Og med all elendigheten som skjer i verden, føles det om mulig viktigere enn noen gang at man får ut sin nye scooter og fokuserer på positive ting i stedet. Snøscooterens dag gikk, kuldegradene krøp lavere og lavere, men så en dag i midten av november ringer Emil fra Tords motorservice i Bredåker og meddeler at det er en ny Ski-doo Freeride Turbo R å hente. Vi blir enige om en dag og tid og jeg kobler bare tilhengeren og drar dit.

It’s all in the details!

Den første reaksjonen er bare wow, så rå den ser ut og mye finere enn prototypene i vår hvor plasten ikke hadde samme finish. Nå er det blank svart plast med glitter i, som virkelig popper når det er lys på, sammen med vin røde detaljer ser det veldig bra ut! Men nå sier vi noe som vi sier nesten hver gang vi ser en ny modell, og det er at passformen og byggekvaliteten er trappet opp ytterligere.

Sidedekslene sitter veldig godt på plass uten å rasle av vibrasjoner og på variatorsiden er hele dekselet skjøtet sammen med variatorbeskyttelsen. Det er nok den detaljen som er omarbeidet mest under panseret der variatorene er innkapslet med beskyttelse mot motorens varmestråling, mens variatorene selv suger inn kald luft og ut med varm for å holde reim temperaturene i sjakk. På samme sidedeksel har de også laget en luke for rask tilgang til oljetanken for å slippe å demontere hele siden, både gjennomtenkt og ryddig!

Mer teknologi på fjellet

Når dekslene er tilbake på plass, trekkes blikket mot neste store nyhet, eller ja den er 10,25 tommer, som etter svensk standard er stort! Det er en helt ny fargeskjerm med høy oppløsning som får deg til å tenke på en moderne bil. Her kan vi se det meste som berører motoren og en infrarød temperatursensor på variator reimen som viser reimtemperaturen i displayet. Noe undertegnede er veldig opptatt av er GPS-funksjonen, som dessverre krever en telefon koblet til via USB-kabel i hanskerommet. Her er imidlertid alt forberedt så det er et oppvarmet beskyttelsesdeksel å putte telefonen i samt en USB-kabel med strøm slik at du har telefonen ladet og beskyttet mens du kjører. Vi vil se hvor godt kartene fungerer her i Sverige ettersom de kjøres gjennom BRP´s egne go-app hvor man ikke kan sette inn sine egne kart. Men denne appen utvikles hele tiden hvor vi kanskje får både flere funksjoner og bedre kart. Alle som har denne appen i telefonen kan dele og se hverandres posisjoner og har man en snøscooter med dette displayet er det synlig direkte i displayet.

Oppgradert drivlinje

Spørsmålet er da hvor enkelt det vil være å se på denne skjermen mens man prøver å tøyle de 180 hk som er tilgjengelig? Det er altså minst 15 hk mer i årets 850 Turbo R-maskiner for å matche og kanskje prøve å slå konkurrentene på fingrene. Vi får vite hvordan det går i vinter, men det føles som en virkelig lovende motorpakke fra Rotax! Vi må også holde et øye med hvordan variatorene spiller med den økte kraften og kanskje se om det er mulig å finne litt mer der.

Nye kjøreegenskaper

Noe av det som vil utgjøre den største forskjellen mellom G4 og G5 når det gjelder hvordan de kjøres, er boggien, som ser lik ut for øyet, men når man ser den er det store endringer her.
Den fremre svingarmen er 13 mm lengre, lengden på svingarmen ved bakdemperen er 22 mm lengre og den øvre bakakselen sitter 30 mm lenger bak. Alt dette gir en helt ny geometri og 25 mm mer fjæringsvei. Målet har vært å lage en boggi som reagerer mer på input fra sjåføren og lener man seg fremover kan man holde skiene mer i bakken og lener man seg bakover kan du få scooteren til å reise mer. Om man har lyktes kan man kanskje kombinere god fremkommelighet og klatreegenskaper uten å miste lekenheten? Det er noe vi skal finne ut av i vinter.

Som dere kanskje legger merke til er det veldig store forskjeller på den nye G5-plattformen sammenlignet med tidligere generasjoner og vi har ikke engang gått gjennom alle nyhetene! Men vi kan love at vi vil gjøre det i løpet av vinteren med en serie artikler om akkurat denne Ski-doo Freeride Turbo R. Alt for å oppdage både styrker og svakheter. Nå har vi bestilt masse snø for sesongen, så ta på deg snorkelen og bli med oss ​​på dette og mange flere snøscooter eventyr med oss ​​på Sledtrax!

Ikke glem å abonnere på Sledtrax Nyhetsbrev med sjansen til å vinne massevis av nye produkter hver måned!

Kontakt din lokale Ski-doo forhandler:

ØSTLANDET MOTORSERVICE

MOTORHUSET OPPDAL

Les TRAX IMPRESSIONS

Les mer om SKI-DOO

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen