Ta kontakt med oss

Trax Impressions

SKI-DOO RENEGADE X-RS 900 ACE TURBO R 2024!

I et land som har utallige mil med brede leder og et ledsystem som lar deg kjøre flere dager i strekk. I dette praktfulle og snødekte miljøet har vi i Sledtrax kunnet tilbakelegge de første milene på den nye Ski-doo Renegade X-RS 900 Ace Turbo R, som innen 2024 kommer i G5-chassiset. Er det så bra som forventet? Det finner vi ut i løpet av en dag bak styret på denne “milslukare” i West Yellowstone.

Etterlengtet modell for det nye G5-chassiset

Vi kunne knapt hatt bedre forutsetninger for å teste den nye oppdaterte Renegade X-RS 900 Ace Turbo R. Mil etter mil med feiende raske kurver og selv om vi var i Yellowstone var det også mer støtende partier som satte de smarte demperne på prøve. Leser du spesifikasjonen for den nye Renegade i G5-chassiset, kan du raskt se at dette er en potent luksuscruiser som beveger deg raskt, morsomt, komfortabelt og med knivskarp presisjon.

Hvordan oppleves det?

Når du hopper på X-RS er det flere ting du tenker på, først det nye, mer moderne designet du blir møtt av, deretter den maskinbearbeidede kjørestillingen og det komfortable setet. Men det som blir mer slående er kraften og presisjonen som finnes i denne maskinen, de 180 brutale hestene som motoren leverer slutter aldri å trekke. Vi blir like imponert hver gang denne motoren testes, BRP tok virkelig 4-takts segmentet sitt til neste nivå med denne.

Presisjonen til RAS X frontfjæring kombinert med 4-stempel Brembo-bremsene gjør at du føler deg trygg før hver kurve, det er først når gassen påføres hardt at den indre skien løfter seg fra bakken. Samarbeid mellom demperne og Pilot X-skiene gjør at du har god kontroll i alle situasjoner.

Teknologi og støtdempere tilpasset alle

Når du sitter bak styret på denne raketten føles den moderne, den store 10,25″ berøringsskjermen med «BRP GO!» lar deg enkelt koble telefonen til den og også navigere med den. Ettersom scooteren vi kjører er utstyrt med KYB Pro Smart Shox kan du også endre innstillinger for disse her. Det er 3 forhåndsinnstilte moduser som du enkelt veksler mellom, Comfort, Sport og Sport +.

Du merker en markant forskjell på disse avhengig av hvilken modus du kjører, vi testet samme strekning med ujevnheter og humper i Comfort og Sport+ modus. I Comfort-modus er maskinen myk og mer medgjørlig, når du bytter til Sport+ føles maskinen hardere og mer aggressiv. Det er som om det sender et signal til deg som sjåfør, kjør fortere, kjør fortere. Det er vanskelig å ikke dytte høyre tommelen inn lengre da maskinen føles både sint og trygg på samme tid, den er vanvittig morsom å kjøre fort med.

Den 137″ lange Ice Ripper beltet med 38 mm kammer hjelper deg som sjåfør å føle deg trygg på maskinen, den har god akselerasjon, men enda viktigere har den godt bitt ved bremsing. Som vi nevnte tidligere er det et par heftige Brembo-bremser på maskinen og det kombinert med det justerbare bremsehåndtaket gir det en god og distinkt følelse.

En oppsummering av dagen med Ski-doo Renegade X-RS 900 Ace Turbo R

Det er ingen tvil om at denne maskinen er designet for lange turer bak styret, det nye chassiset i kombinasjon med demperne gjør at du har god komfort og ikke blir like sliten etter en dags kjøring. Motoren med sine 180 turbohester som dumper etter hvert gasspåslag gjør at undertegnede ikke kunne la være å pumpe litt ekstra på gassen, det er som musikk i ørene. Jeg vil gjerne kjøre denne Renegade X-RS på en lang tur neste vinter!

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut TOBE OUTERWEAR

Kontakt din lokale Ski-doo forhandler:

ØSTLANDET MOTORSERVICE

MOTORHUSET OPPDAL

Les mer Sledtrax tester

Les mer om SKI-DOO

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Trax Impressions

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen