Ta kontakt med oss

Trax Impressions

LYNX RANGER 69 ALPINE – BROREN I LYNX-FAMILIEN, ER FLINK MED TRIKS OPP I ERMET!

Hvis du er stor og sterk, må du også være snill – egenskaper som Lynx Ranger 69 Alpine viste oss under kjøring i et fantastisk vinterlandskap på den andre siden av Atlanterhavet, i West Yellowstone, USA. Dette er Lynx-familiens arbeidsmaskin, utviklet for alpine forhold, men med muligheter for svært varierte oppgaver og ikke minst med kraftige muskler under panseret.

Arbeidsmaskin som overrasker

I løpet av de første kjøredagene i West Yellowstone handlet det for min del om raske akselerasjoner med ‘smalbandare’, med smidighet og kjøreglede som kjennetegn. Derfor var jeg noe ambivalent da jeg nærmet meg Lynx Ranger 69 Alpine. Hvilken stor maskin! Med 600 mm bredt belte, 1280 mm bred forstilling, utstyrt med både en 180 liters lasteboks og en solid bakre bøyle med ski/snowboardstativ, frontrute som en lang svensk mann lett kunne gjemme seg bak, og en solid fremre støtfanger, ga den et svært stabilt inntrykk.

Hvordan ville det være å kjøre denne ‘biffe’, 316 kg tunge kjempen? Svaret var mykt og behagelig under rolig kjøring, samtidig som den var overraskende kvikk ved raske akselerasjoner. Den var også smidig og relativt lett å manøvrere! Hvordan har Lynx klart å kombinere dette? Ikke ved hjelp av magi, men gjennom en gjennomtenkt konstruksjon med et klart formål for øye.

Smidig men solid konstruksjon 

Lynx har benyttet seg av Radien-X-designet i Lynx Ranger 69 Alpine, en solid konstruksjon med god vektfordeling som gjør maskinen enkel å manøvrere, godt balansert og gir snøscooteren stor smidighet i forhold til den betydelige størrelsen.

I tillegg kommer EasyRide-boggifjæring, en velkjent konstruksjon som både gir god fjæring og utmerket grep både ved kjøring på løyper og korte utflukter i dyp snø. En fordel var at fjæringen var enkel å justere uten verktøy, noe som er nyttig hvis du går fra å kjøre alene på maskinen til å laste tungt på den.

Høy ytelse

En annen faktor som tydelig påvirker komforten, er den kraftige 900 ACE Turbomotoren, som er svært behagelig og stillegående, med mer enn nok rå styrke, et gjennomtenkt valg for maskinens formål. Den integrerte kjøleren i beltetunnelen og den luftkjølte kjøleren med vifte sørget for at motorens temperatur holdt seg på riktig nivå til tross for kjøring på harde løyper over lengre tid. Som vanlig på arbeidsmaskiner har den en girkasse med to gir fremover, samt nøytral og revers, som var lett å bruke.

Beltet er 600 mm bredt, har en lengde på 3968 mm og en kamhøyde på 38 mm, noe som ga god bæreevne i dyp snø, samt godt grep ved gasspådrag og bremsing. Som ekstrautstyr var det montert en Alpinbrems, med en hydraulisk slange som presser ned en tapp med piggarmer i bakken like bak beltet, nyttig i bratte nedoverbakker, men noe vi ikke fikk prøvd i praksis.

Oppsummering 

Hvis du leter etter en arbeidsmaskin som skiller seg ut, med ekte komfort og kraftig motor, finner du den i Lynx Ranger 69 Alpine. Den overrasket oss med smidigheten, til tross for at maskinen var så stor, var den enkel å manøvrere, enten på løyper eller i skogen. Vi har imidlertid ikke testet kapasiteten med tung last bakpå, men det brede belte i kombinasjon med chassiset, fjæringen og den sterke motoren taler til maskinens fordel også der.

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut KLIM

Les mer SLEDTRAX TESTER

Les mer hos LYNX

Kontakt din lokale Lynx-forhandler:

MOTORHUSET OPPDAL AS

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Trax Impressions

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen