Sledtrax Tester
SKI-DOO SUMMIT EXPERT OG POLARIS KHAOS SLASH PÅ EVENTYR
Granskog, flotte fjell, puddersnø og full gass. Ja, kanskje er det slik det vanligvis ser ut når vi drar avgårde for en helg fylt med snøscooterkjøring, men denne gangen er det noe annerledes. Bli med Ski-doo Summit Expert 154″ og Polaris Khaos Slash 146″ som denne gangen drar på tur. Vi pakker tursekken og drar ut for en natt i skogen!
Vi pakker sekken
Det er torsdag kveld og vi har akkurat spist middag etter en lang dag på jobb, helgen nærmer seg snart og vi brainstormer litt løs på hva vi skal finne på. Dessverre har føret blitt skikkelig hardt overalt, så vi tenker oss at det blir en helg hjemme og fikse huset. Men en helg helt uten scooter føles ikke helt riktig, så vi bestemmer oss for å lage middag og sove en natt i en skogshytte. Vi kaster sammen det essensielle som soveposer, klær, redskap og mat torsdag kveld, så vi er klare til å dra ut etter jobb på fredag.
På tide å dra
Hjemme på fredag legger vi kjølevarene i ryggsekkene og starter reisen. Denne gangen klarer vi oss uten slede fordi det bare er en natt og redskap for å tilberede maten, ved og en bekk med vann er tilgjengelig der vi har tenkt å overnatte. Været viser seg ikke fra sin beste side ettersom det regner underveis, men da får i hvert fall klærne en god test for å se om de tåler å bli skikkelig våte. Leden til hytta er hard som asfalt, men vi blir virkelig imponert over hvordan Polaris 850 Khaos Slash 146″ kan smyge seg fram uten å bli varm en eneste gang, for i tillegg til sjåføren er det også en hund på scooteren, så den går ikke i noen racing hastighet. Vår Ski-doo Summit Expert 154″ har vanskeligere for å holde tempen nede, de 76 mm lange kammene klarer ikke å trenge gjennom den harde leden. Kjører du derimot ved siden av der det ikke er like steinhardt og graver beltet under det harde laget med snø så kjøles maskinen raskt ned. Men et must for begge maskinene er isrivere, en veldig enkel men åh så bra ting for å få kjøling til maskinen og slidesen.
I et hus i enden av skogen
Når man ankommer hytta etter en humpete tur, føles det som om disse maskinene ikke er laget for ledkjøring gitt egenskapene deres som er laget for løs snø. Men det går selvfølgelig fortsatt veldig bra, men vi vet hvor mye mykere og jevnere det kan bli med en maskin som er bygget for å ligge som et strykejern etter leden. Vi parkerer, kaster av oss sekken og starter med å lage fyr i peisen for å få litt varme i hytta og kunne lage mat. Når middagen er spist og varmen har kommet seg, kryper vi til slutt ned i soveposen for en god natts søvn.
Ny dag nye grep
Om morgenen våkner vi til lyset som fyller hytta, ikke noe sollys dessverre, men regnet har gått over og nå kommer det som snø så det ser lovende ut for dagen! Frokosten spises før vi hopper i scooterklærne som er tørket av varmen fra peisen. I dag står kjøring og en hemmelig scooter utflukt på timeplanen! Hvert år arrangerer byen Nästansjö, hvor vi bor, en hemmelig scooter utflukt. Vi følges av et mannskap på ca 20 til ukjent destinasjon og vel framme ventes det mat, sosialt samvær og fiskekonkurranse. Det er kjempegøy å se unge og gamle bygdefolk med nye eller gamle scootere koble seg sammen, her kan alle være med og ta del i et fantastisk fellesskap.
Avrunder en vellykket helg
Dessverre er fiskelykken dårlig, men det blir en fin dag uansett. Vi benytter anledningen til å kjenne på hvordan Ski-Doo Summit Expert og Polaris Khaos Slash føles i det harde føret. Vi er enige om at Polaris 146″ helt klart er den beste lengden for disse forholdene, da den blir mye mer leken og utfordrende som vi liker. Men vil du klatre høyest og lengst? Da er Summit 154″ det riktige valget, den går overalt! Så hvis du er ute etter framkommelighet, er 154″ et bedre valg, mens 146″ byr på mer ugagn. Det blir litt hopp, lek og beltekjøring hvor vi finner mykere snø, en perfekt tur for å utforske nytt terreng og finne morsomt terreng for fremtidig kjøring.
Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut KLIM
Kontakt din lokale Ski-doo forhandler:
Les mer om SKI-DOO
Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger lover og forskrifter