Sledtrax Tester
YAMAHA GRIZZLY 700 EPS SE – VEDHOGGING I SKOGEN
Er det på tide å begynne å jobbe igjen etter ferien? For vår Yamaha Grizzly 700 EPS SE er det iallefall på tide! Vi knyter vedhoggerstøvlene og hekter tømmervogna, nå er det tid for å felle trær i skogen. Hvordan klarer denne smidige, sterke bjørnen i skogen med en lastet vogn? Nå skal vi ut for å sette bjørnen på prøve en varm sensommerkveld i august.
Til arbeid og fornøyelse
Ja, nå er ferien over for de fleste, mange bruker den kanskje i sola, bading og reiser, mens andre benytter anledningen til å jobbe hjemme med ulike prosjekter og gjøre ting de ellers ikke har tid til. Her hjemme har det blitt en blanding av de to. Grizzlyen har fått fungere som gårdsmann med ulike gjøremål og bidratt til moro innimellom. Nå som høysommeren er over og temperaturen er arbeidsvennlig, benytter vi anledningen til å dra ut for å felle noen trær, som senere skal bli til varmende-ved til huset. Dette gir oss også en god mulighet til å teste hvordan Grizzlyen fungerer i skogen med påmontert vogn og etterhvert noen trær som gir last.
Fenomenal lagring
Vi kaster med oss hansker, kiler, førstehjelp og annet som kan være greit å ha. Uansett hva man skal gjøre med ATV-en sin, vil man som regel ha med seg litt forskjellige ting, som utstyr og verktøy, ekstra klær, eller kanskje kaffe-termosen og en sandwich! Her kan du faktisk ta med deg mye uten å måtte ha ryggsekk takket være de tre oppbevaringsrommene på Grizzly’n. Ett sitter mellom styret og setet lik et hanskerom og på høyre side av dette er et stort skrulokk som skjuler en oppbevaringsplass under. Til slutt finner vi et diskret rom under baklyset, så diskret at jeg ikke så det før senere i sommer. Praktisk å kunne legge igjen ting som alltid kan være greit å ha med seg i hjulingen, på den måten har man alltid viktig tilbehør når det er på tide å dra ut på tur eller jobbe.
Et drag med fordeler og ulemper
Til hjelp har vi en tømmerhenger som vi fester til Grizzly’ens slepekule. Denne festes til rammen på firhjulingen, noe som skaper en slitesterk konstruksjon som ikke gir etter like lett sammenlignet med andre merker som har draget montert på bakakselen. En detalj som etter min mening kan forbedres er plasseringen av kulen, den sitter ganske langt under firhjulingen, noe som gjør den litt skjev å koble til tilhengeren. Grizzly’n hevder fortsatt å være best i sin klasse med en lastevekt på 140 kg og slepekapasitet på 600 kg, så nå skal vi laste den opp og se hva den går for!
Imponert, nok en gang!
Når vi har hugget ned bjørkene og lastet dem på vogna med myggen som selskap, setter vi kursen hjemover. Ferden føles umiddelbart stabil og trygg, ingen uventede overraskelser og Grizzlyen føles pålitelig. Når underlaget blir noe mykere og våtere, hadde jeg i tankene at Grizzlyen kanskje ikke bærer godt med sin korte akselavstand, men nei! Det er mulig å snike seg frem uten å bli sittende fast, og jeg føler ingen bekymring i det hele tatt for at Grizzlyen ikke skal klare seg, til tross for forholdene. Det hadde vært interessant å kjenne på hvordan den hadde vært i enda våtere og mykere underlag, hadde det vært nødvendig med lengre akselavstand for bedre bæring? På den andre siden blir Grizzlyen mer smidig i skogen nettopp takket være den korte akselavstanden. Nok en gang hjelper de reale Zilla Maxxis-dekkene til i terrengets røffe, våte underlag, og gir oss godt grep så firehjulsdriften kan gjøre jobben sin etter hensikten. Når man har brukt en ny maskin en stund, finner man funksjoner og finesser man liker eller ikke liker, helt enkelt en smakssak. Men jo mer vi bruker denne Grizzly 700 EPS SE, blir vi mer og mer imponerte og fornøyde, dette er virkelig en tøff hjuling i luksusemballasje!
En oppsummering av kveldens arbeid
Så for å oppsummere arbeidet i skogen med Yamaha Grizzly 700 EPS SE, kan vi si at dette er en arbeidspartner å sette pris på og stole på! Dette takket være sin kraftige motor som kan trekke tunge lass og firehjulsdriften som gjør at kraften går ned bakken med dekkenes gode grep. Noe som også gjør denne maskinen til en fryd å kjøre i skogen er den letthåndterlige girkassen, du bytter enkelt mellom de ulike modusene uten å måtte rykke frem og tilbake. Og til slutt dens smidighet takket være den korte akselavstanden og den myke servostyringen, med andre ord har vi en kandidat med mange gode egenskaper på CV-en.
Les mer SLEDTRAX TESTER
Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.