Selv om undertegnede ikke var en del av SRX-modellenes seierstog på racingbanene i slutten av 70-tallet, kjenner man igjen den deilige grafikken umiddelbart. Innenfor 2024 har Yamaha derfor hentet tilbake fargene fra den originale SRX-modellen og vi kan bare si oss enige om at den er virkelig lekker. Vi i Sledtrax har hatt det privilegium å teste denne maskinen som er en av verdens raskeste under optimale forhold som vi hadde en uke i West Yellowstone. Hold ut mens vi tar en runde med denne raketten som kan ha hastigheter rundt 200-merket.
Speed is everything
Alle som noen gang har kjørt snøscooter kan bekrefte at det føles som om man kjører veldig fort selv i lavere hastigheter. Man kjenner vinden øke i samme takt som man akselererer, og underlaget som sjelden er helt jevn, gir en ny dimensjon til fartsfølelsen. I West Yellowstone hvor prøvekjøringen fant sted, kan vi love at det var gode forhold for dette missilets milelange rettstrekninger langs en kraftlinjegate. Klar sikt og nypreparerte spor i løpet av natten som var frosset over gjorde at Yamaha SRX med sine minst 180 hk gikk fort, den går skikkelig fort. Med lave kammer og en maskin som er senket for å redusere luftmotstanden, så sitter man på en av verdens raskeste snøscootere.
Power
En stor del av oppskriften på en lynrask snøscooter er selvsagt drivverket som har eksistert i noen år nå, en Genesis 998 superladet firetaktsmotor som skal yte 180 hk, selv om det har gått rykter om 200 hk i noen tester gjort på private dyno-anlegg. Og vi er nok forberedt på å være enig i at det heller føles som mer effekt enn lovet når spjeldhusene åpnes for fullt. En stund blir vi til og med litt bekymret da det blir varmt i rumpen til det treffer deg i samme sekund at det faktisk er varme i setet på denne maskinen, jøss det var ikke beltet som begynte å gløde!
Hvordan er komforten da?
En scooter som er bygget for å kjøre fra Maverick i supersonisk fart i jagerflyet hans kan vel ikke være noe å skli rundt med? Vel, faktisk er den nye Yamaha SRX en utrolig komfortabel maskin å kjøre på av flere grunner, en av de største er fjæringen. Den kommer utstyrt med FOX IQS støtdempere som justeres elektronisk fra styret, raskt og enkelt med et knappetrykk skifter du mellom soft, medium og hard. Man kan også gjøre tilpassede innstillinger hvis man ønsker en myk boggi med hard forstilling eller omvendt. Men i det myke moduset, så kjører man veldig komfortabelt i lavere hastigheter, samtidig som det blir bedre med hardere innstillinger jo fortere man kjører. I hard modus blir maskinen også mer stabil i kurver, noe som gir høyere hastighet i de mest krokete partiene.
Dette er helt klart en maskin som man kan se nærmere på dersom man liker nostalgien fra 70-, 80-tallet sammen med dagens teknologi innen fjæring og motor. Det er like greit å ta en rolig tur som det er å kjøre bort fra det meste av markedet etter innsjøen.
Ikke glem å abonnere på Sledtrax Nyhetsbrev med sjansen til å vinne massevis av nye produkter hver måned!
Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut FXRshoppen