Ta kontakt med oss

Trax Impressions

SKI-DOO FREERIDE 146 TURBO R – DEN MORSOMSTE I KLASSEN

Da Ski-Doo la ut sin lineup for 2024, var det vi som satt på benken, vi fikk se en virkelig sterk modellserie som overgikk forventningene våre. Ski-Doo Freeride 146 Turbo R var imidlertid maskinen som fikk pulsen opp. Den allerede “hot-selgende” maskinen har fått mange oppgraderinger for det kommende året, og som prikken over i-en kommer den også med motorvalget E-TEC Turbo R. Heng med på våre første inntrykk fra prøvekjøringen av denne maskinen, en reise vi sent vil glemme!

Nå gleder vi oss til å teste!

Allerede nede på parkeringsplassen står det en maskin som skiller seg ut fra mengden, den cocky lyseblå eller som Ski-Doo kaller den «Neo Mint» fargede Ski-Doo Freeride 146 Turbo R. Vi kaster ikke bort et sekund og kommer raskt ut på løypa som går opp til den dype løssnøen oppe på de steinete fjellene.

Allerede ved de første gasspådragene er vi positivt overrasket. Den utrolig kraftige E-TEC Turbo R-motoren begynner å lade allerede ved 6000 rpm og når man gir full gass er det en hysterisk følelse. Dette i kombinasjon med god støtdemping med de kraftige KYB Pro 40 EA-3 støtdemperne og den «stive» tMotion XT gjør at man får en løssnømaskin som gir et smil om munnen også langs løypa, som gjør turen til løssnøen så mye bedre!

To kast i løssnøen

Når vi befinner oss et stykke opp mot fjellet svinger vi av løypa inn på et åpent område hvor vi får satt løssnøegenskapene på prøve med en gang. Det er dypt i den bunnløse puddersnøen, men til vår overraskelse klarer «kortbelteren» seg godt, de 180 hestene gir en god snurr på belte og så lenge vi holder en viss grunnfart kommer vi dit vi vil. Så er det actionfylt kjøring som skjer når man noen ganger glemmer seg selv og tar av i fart, så har man valget mellom å kjøre fast eller å peke skiene mot himmelen og ta en vending for å få ny fart i en annen retning. Definitivt utfordrende kjøring og Freeride 146 Turbo R gjør seg ikke bort!

Det nye belte, som er litt smalere enn forrige års modell og ikke har Flex-edge, dette i kombinasjon med den “stive” tMotion XT gir en stabil følelse ved kjøring på skrå og dagens eneste utfordring er nok at scooteren er litt kort i skjørtet i forhold til snøforholdene. For motoren går bra, veldig bra faktisk og vi måtte til og med spørre teknikerne om det var blitt tuklet med denne maskinen, men de lovet at det ikke var noe spesielt gjort med maskinene. Kanskje er det et bevis på at turboen gjør en større forskjell i større høyder, og der vi kjører denne dagen er vi mellom 2000 og 3000 meter. Her har Ski-doo funnet en god oppskrift og det er en ekstremt leken maskin som vi får oppleve, som også føles moderne med utstyr som 10,25″ display, SHOT start, justerbart bremsehåndtak og en generelt flott finish.

Oppsummert

Ski-Doo Freeride 146” snublet over målstreken i år da det kom til Sledtrax sin store løssnøtest i 2023, og denne maskinen med alle sine oppgraderinger er virkelig en sterk utfordrer i året som kommer. Ski-Doo Freeride 146 Turbo R er en tøff og allsidig løssnømaskin klipt og kuttet for de skandinaviske forholdene, dette vil vi ha mer av!

Ikke glem å abonnere på Sledtrax Nyhetsbrev med sjansen til å vinne massevis av nye produkter hver måned.

Sjekk ut tilhengerne fra BRENDERUP

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut KLIM

Kontakt din lokale Ski-doo forhandler:

ØSTLANDET MOTORSERVICE

MOTORHUSET OPPDAL

Les mer Sledtrax tester

Les mer om SKI-DOO

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Trax Impressions

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen