Denne sesongen har vært alt annet enn optimal, hvor snøen og temperaturene har vært utrolig varierende under vinteren 2025. Noe som derimot har levert under denne sesongen er vår Polaris 9R 146. Årets modell har blitt ytterligere forfinet fra tidligere år, og 9R motoren går bare bedre og bedre. Denne motoren, i kombinasjon med det berømte Matryx-chassiset, gir en utrolig lekefull maskin, med knivskarp balanse. Det nærmer seg påske og slush, men før den tid, hvordan har scooteren fungert så langt?
En krevende vinter
Som nevnt, har dette vært en utrolig spesiell vinter, med utallige skiftninger i både vær og snøforhold. En plass som relativt har holdt seg stabil (om man kan si det om årets vinter) er Saxnas. Med en veldig hyggelig gjeng på Marsfjall Mountain Lodge, har flere helger blitt tilbrakt der oppe, tross at det skal dekkes mange mil i bil. Snøen hadde satt seg godt for denne helgen, men Polaris 9R 146 gjør ethvert forhold 10x bedre. Det er med stor trygghet man tar seg gjennom tett granskog med Matryx-plattformen, med en finjustert motor som går klokkereint. 7S displayet, store hanskerommet, kort og avsmalnet tunnel, gode tilbehørsvesker, gode lys, er alle faktorer som påvirker dette til en svært komplett maskin.
Patriot 9R – suksessoppskrift
Man kan ikke snakke om Polaris uten å nevne plugger, og ja, det har tidligere vært et stort problem. Med det sagt, har hverken jeg eller min kollega Henrik, så langt opplevd tennplugg-problemer. Med dette irritasjonsmomentet ute av verden (so-far-so-good) blir Polaris 9R 146, etter min personlige mening, med sin kvikke og forbedret motor, best i NA-klassen (naturlig aspirert). Om vi ser på konkurrentene, som også har sine styrker, vil jeg påstå at 9R er best. Det forutsetter selvfølgelig at den funker, og det har den så til de grader gjort under denne sesongen!
Perfekt for Skandinavia
Ettersom vi kjører på så lave høyder, alt fra 500 til 1000 meter over havet, blir Polaris 9R 146 et perfekt valg som den som vil pushe sine grenser som fører. Etter reiser til både USA og Canada, har jeg helt soleklart preferert turbo-maskiner der borte. Dette på grunn av den tynne luften, som påvirker både maskin og fører. I 146 utgaven, som har tatt store steg under de seneste årene, og skiftet dynamikken i løssnø-segmentet i Skandinavia, får man virkelig utfordret seg i de bratteste bakkene. I motsetning til 155/165 som blir mer tilgivelige. Man må med andre ord stole på maskinen, at den hører på hver eneste lille in-put fra deg som fører, og det gjør Polaris veldig bra med sin balanse og respons.
Det nærmer seg vinter slutt
Sesonger nærmer seg slutten, men vår Polaris 9R 146 skal få kose seg (forhåpentligvis) i vårsola med slushy snø, og jeg har stor tro på at maskinen også vil levere under disse forholdene. Mange kan oppleve belte som mindre lekfullt i mindre snømengder, da det er mindre stivt enn noen av konkurrentene, men jeg opplever belte som mer enn bra nok. Men igjen, dette er igjen smak og behag, og stivere kammer vil utgjøre en stor forskjell – men også påvirke vekt. Stay tuned for siste rapport!