Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

POLARIS 650 TITAN NORDIC PRO – BRED NYHET MED SMIDIG KJØRING

Denne sesongen har vi hatt gleden av å teste en av Polaris sine store nyheter: Polaris 650 Titan Nordic Pro – en bredbeltemaskin som i markedsføringen beskrives som både en nytte- og fritidsmaskin, med fokus på smidighet. Så, hvordan lever den egentlig opp til dette? Vi har testet den i ulike miljøer og situasjoner gjennom sesongen, og nå er det tid for en oppsummering.

Positiv utvikling

Matryx-chassiset har vært tilgjengelig i flere år, først og fremst på løssnømaskiner hvor det gjør scooteren smalere og gir bedre kontroll og komfort for føreren, i tillegg til lavere tyngdepunkt og bedre balanse. Dette chassiset er nå på plass i Polaris 650 Titan Nordic Pro – en bredbeltemaskin med kapasitet som en arbeidsmaskin – og vi konstaterer at de har lykkes med å overføre smidighet og lekne kjøreegenskaper til dette segmentet. Chassiset gir en veldig god kjørestilling; man sitter høyt og komfortabelt, samtidig som maskinen føles stabil. Arbeid som løypepreparering, vedkjøring og sleping av Nila-pulk med passasjerer har fungert meget bra.

De buede A-armene i forstillingen bidrar til høyere bakkeklaring og bedre fremkommelighet i løssnø, og den høyere, mer aggressive kjølen på skiene gir utmerket styring. Disse egenskapene gjør maskinen smidig, og med Fox QS3-dempere løftes kjørefølelsen ytterligere. Vi har ikke fått testet Polaris 650 Titan Nordic Pro i skikkelige dyp-snøforhold, da været ikke har spilt på lag, men i den snøen vi har funnet har den levert mye kjøreglede – vi har fått opp skiene og kunnet styre med balansen, akkurat som vi pleier på løssnømaskiner.

Smidig kjøring

Polaris 650 Titan Nordic Pro har det leddede BackTrac20-boggi-systemet med Fox QS3-dempere, designet for at scooteren skal komme opp på snøen både forover og bakover. Boggien er forvinklet og har et leddet parti helt bakerst – når man setter scooteren i revers, klatrer beltet lettere opp på snøen og minsker risikoen for å grave seg ned. Vi opplever at boggien bidrar til kjøreglede, følelse og smidighet – det kortere kontaktområdet gjør maskinen lettmanøvrert, og demperne håndterer ujevnheter svært godt. Den inviterer til aktiv kjøring. Den forvinklede boggien har også levert når det gjelder å unngå fastkjøring – vi har klart å rygge oss løs i de fleste situasjoner, selv med tilkoblet slede.

En annen nyttig funksjon ved rygging i dypere snø er den avtakbare skvettlappen bak, som enkelt kan løsnes og festes – selv med slede tilkoblet. I stedet for isrivere har vi montert ekstra boggihjul – vår maskin har fire ekstra hjul som reduserer friksjonen mellom beltet og “slidsen” ved kjøring på hardt underlag. Det har fungert bra – “slidsen” ser fine ut etter en sesong, men én ulempe er at når snø kommer inn i boggien, sliter den med å komme ut igjen. Ikke et stort problem, men ved vårvinterkjøring i kram snø pakker det seg, og scooteren blir litt tyngre.

Overraskende sprek

Polaris 650 Titan Nordic Pro er utstyrt med en 650 cc Patriot-motor, som leverer solid kraft og akselerasjon i mellomregisteret, samt lettvekts veivaksel for rask gassrespons. Motorens karakter har vært en stor bidragsyter til scooteren sin lekne kjørefølelse – responsen er direkte, og motoren føles både kraftig og kvikk. Den har hatt mer enn nok styrke i alle situasjoner. At den også har lavgir til bruk i arbeidsoppgaver er et stort pluss, og gir et bredt bruksområde. Ved tungt arbeid eller hardt underlag pleier man å følge med på temperaturen, men kjøleren med temperaturstyrt vifte har gjort en god jobb – temperaturen har vært jevn og lav, selv uten isrivere. Vi er svært fornøyde med både motor og kjøling. Derimot synes vi startmotoren kunne vært stillere – i 2025 burde det være mulig med mindre skrammel, selv om den alltid har fungert.

Tekniske finesser

Polaris 650 Titan Nordic Pro er en allsidig snøskuter. Den fungerer både som arbeidsmaskin, familieskuter og til inspirert fritidskjøring og lengre turer. Man sitter veldig godt, fjæring og motor fungerer utmerket – noe som er viktig – og dette kompletteres av andre finesser. En av dem er den lettleste S7-displayen, som fortjener et eget kapittel. Displayen har mange funksjoner og styres med knapper fra styret – man kan for eksempel zoome inn på kartet eller styre mobiltelefonen uten å slippe styret. Displayet kan tilpasses med alt fra høydemåler og kompass til turmåler, og inneholder Ride Command-teknologi som lar deg følge med både på din egen posisjon og på venner med samme system. En annen finesse er Polaris Lock & Ride-fester, som gjør det enkelt å montere bagasjebokser og annet tilbehør. Scooteren kan dermed raskt bytte funksjon – fra familietur med stor bagasjeboks og dobbelt sete med varme i håndtakene, til solokjøring med liten veske og god bevegelighet. Lyset er også veldig bra – sterkt og hvitt nær- og fjernlys, samt en smart bakoverrettet lampe som kan brukes både i revers og ved behov for oversikt over slede. En liten detalj vi reagerte på var låsene på kåpesidene – de krever en løs nøkkel, noe som er litt upraktisk. Heldigvis finnes det nøkkelefrie låsealternativer å kjøpe.

Oppsummert

En bredbeltemaskin som både nytte- og fritidsmaskin – og det stemmer virkelig. Vi har vært veldig fornøyde med Polaris 650 Titan Nordic Pro. Den har levert bedre enn forventet på alle områder og gitt oss mange timer med kjøreglede. Vi mener den har et bredt bruksområde – som rendyrket arbeidsmaskin, som familieskuter, på fisketurer eller til langtur i fjellet – og passer både erfarne førere og nybegynnere. Nå er det tid for å runde av, og vi ser frem til sommerens aktiviteter – samtidig som vi allerede lengter etter neste vinters eventyr i snøskogen. Vi sees ute i naturen!

Se lite SledtraxTV

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen