Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

ARCTIC CAT MOUNTAIN CAT ALPHA ONE MED ATAC FÅR NYTT TILBEHØR

Første service er utført, så vi har med andre ord fått en del mil på telleren til tross for varierende snøforhold i landet. Noe vi også har klart å gjøre er å kjenne på hva vi ønsker å legge til og erstatte på vår Arctic Cat Mountain Cat med ATAC. Ta en titt på tilbehøret vi så langt har utstyrt pusen med!

It’s the little things

En enkel, men åh så viktig detalj synes jeg er høyden på styret. Skal man kjøre mer teknisk kjøring opplever jeg at man får mer kontroll og en bedre følelse i kjøringen, om man kommer nærmere og lenger frem på maskinen. Vi har derfor valgt å bytte til en lavere styreforhøyer fra Skinz. Dette er noe som ikke koster skjorta så etter min mening er det en enkel og rimeligere justering som kommer langt!

Vi forflytter oss framover

På Arctic Cat sitter luftboksen foran på skuterens nese og er derfor svært utsatt for angripende bjørker, steiner, stubber og andre ting som lurer i terrenget. På Mountain Cat’en er det en enklere frontbøyle opprinnelig formet som en U, så ingen beskyttelse ned til luftboksen og buken, noe vi synes føles unødvendig spennende.. Men Arctic Cat har en mer solid modell som heter Pro MTN Front Bumper, som nå har måttet ta ledelsen på denne maskinen! Som et ekstra pluss i margen var frontbøylen lekende lett å bytte, løs med de 4 boltene som holder bøylen, av med bøylen, dit med den nye, på med de samme fire boltene pluss to medfølgende bolter til og voila, så var det klart. Så du trenger ikke å forholde deg til noe annet enn selve bøylen, det liker vi!

Mens vi er inne på temaet forsterkning og beskyttelse, ønsker vi å fremheve boggieforsterkningen vi mottok fra Madparts. Monorailen er like rett og fin som da vi fikk maskinen hjem, så denne forsterkningen trengs kanskje mest for de som hopper stort og kjører skikkelig aggressivt? Men som de fleste vet, kan det like gjerne ligge en stein eller stubbe på lur under snøen som uheldigvis kan forårsake skade på enhver maskin. Det kan skje med den mest erfarne bak styret, så vel som en forsiktig nybegynner.

Du monterer forsterkningen ved å bore gjennom railen og deretter festes de med Popnagler. Det krever litt utstyr og arbeid for å få det på plass, men ingenting som er umulig for en hobbyskruer med litt erfaring.

Plass for eventyr

Noe som ikke forbedrer holdbarheten eller kjøreegenskapene til vår Arctic Cat Mountain Cat Alpha One med ATAC, men helt klart forenkler livet på den, er god oppbevaring! Personlig ønsker jeg å bære så lite som mulig for å spare energi til kjøringen og holde hele dagen. Arctic Cat’en har derfor fått den mindre tunnelvesken på 17 L som kommer fra Arctic Cat’s egne tilbehørs sortiment.

Vesken har glidelås som åpnings- og lukkeanordning, som så langt har fungert uten problemer, dog merker vi at det blir fuktig i vesken ved temperaturendringer fra den varmede tunnelkjøleren, så det kan være greit å ta ut ting som kan absorbere fuktighet ved slutten av dagen.

Siden denne maskinen også har en veske bak setet fra fabrikk, finner vi også gode oppbevaringsmuligheter der. Men det gjør det også litt trangt å passe sammen med tunnelvesken når maskinen er 146″ med kort chassis og langt sete. Men etter at vi fjernet det noe klumpete baklyset og erstattet det med et mindre fra ufo, fikk vi noen ekstra cm så vesken fikk ta plass.

Til slutt på oppbevaringsfronten var en vindruteveske kronen på verket, etter min mening både estetisk pent og praktisk! Det vil være nært for hånden å ha et ekstra par hansker og googles slik at du raskt og enkelt kan bytte om nødvendig. Dette kommer også fra Arctic Cat’s egne tilbehørs sortiment, der kan man finne mye bra!

Got the look?

Det er vel også litt gøy å sette sitt eget preg på maskinen? Det har vi gjort med hjelp av et dekalkit fra Swetown, som man med fordel monterer selv ved hjelp av en garasje og en hel del tålmodighet. Tips til montering finner du hos Swetown! Vi valgte et litt mer diskret og enkelt design, men som likevel gir et aggressivt utseende etter min mening, og som prikken over i-en med en matt finish.

I tillegg til at et dekalkit kan gi scooteren et nytt utseende, føler jeg også at det har en beskyttende effekt. For eksempel må sidedekslene noen ganger ta litt ekstra juling, men med et dekalkit vil ikke plasten sprekke like lett hvis man tilfeldigvis kommer litt tett på naturen.

Det var utstyret som hittils har landet på vår Arctic Cat Mountain Cat Alpha One med ATAC! Vi stikker ikke under stolen at vi fortsatt føler at det store setet kommer i veien under aktiv kjøring og snøoppbygging på fottrinnene vedvarer, men vi har ikke oppdatert scooteren med noe nytt tilbehør der på dette tidspunktet. Til vi høres neste gang så skal vi fortsette å tilbringe timer bak styret og dra nytte av det resten av sesongen har å by på.

Ikke glem å abonnere på Sledtrax Nyhetsbrev med sjansen til å vinne massevis av nye produkter hver måned!

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut TOBE

Sjekk ut dekalkit SWETOWN

Kontakt din lokale Arctic Cat forhandler:

ØSTLANDET MOTORSERVICE

STJØRDAL MOTORSENTER

Les mer på Arctic Cat

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen