Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

SKI-DOO FREERIDE 850 TURBO R – UTFORDRER FJELLTERRENGET

Så gira som man blir når det er tid for første kjøretur, blir også undertegnede når det er tid for en skikkelig fjelltur. Terreng som er blandet med granskog til sparsommere bjørkeskog i lange bratter og fine driver å ta en luftetur i. Drømmende verre og som prikken over i-en eller turbo på totakteren fikk vi sol under dagene våre i Saxnäs ved Marsfjäll Mountain Lodge. Nå soter vi ut av eksosrøret et par dager på fjellet med vår Ski-doo Freeride Turbo R.

Det er en tidlig lørdag morgen og gjennom vinduet under frokosten kan man se solen skinne på toppen av Marsfjället, behøver vi si at det nesten ikke kan bli bedre. Selv temperaturen er ikke i mot oss og ukene før har det fylt på med snø. Vi har passert 20 mil på vår Ski-doo Freeride 850 Turbo R og nå begynner man å kjenne hvordan maskinens egenskaper er. Noe som vi har rukket å teste litt er støtdemperne under transportene på led og det er virkelig stor forskjell på hardheten mellom de tre forskjellige klikkene på justeringen. Derfor kan man ligge ganske hardt på den også etter leden, selv om det er en løssnømaskin. I pudderet klikker vi tilbake til den mykeste posisjonen slik at det er lett å kjøre der.

Geometrien i Ski-doo Freeride Turbo R

Vel ute i snøen har vi nå hatt tid til å bli kjent med de nye egenskapene til G5 sammenlignet med forgjengeren, og det er større forskjell enn man kanskje hadde trodd. Man føler virkelig at man påvirker maskinen mer ved å flytte vekten, når det er skikkelig bratt med løssnø må man være forberedt på å flytte kroppsvekten langt frem for å holde skiene i bakken. Men det utgjør faktisk en stor forskjell med den nye boggien og vi synes det er mulig å styre maskinen på en god måte. Vi skulle imidlertid gjerne sett balatareim justeringen som er original på Summit Expert også på Freeride, da kunne man ha forkortet den når man vil kjøre ekstra bratt og slippe den ut når det er tid for ugagn og lek. Det er noe vi skal prøve å ettermontere senere for å se hvor stor forskjell det kan gjøre.

Drivlinje som leverer på Ski-doo Freeride Turbo R!

Selv når vi kommer til skråkjøring har G5-chassiset nådd nye nivåer hvor det er lettere å holde en linje og den bakre delen ikke vil ned på samme måte som før. Hele maskinen føles mer harmonisk og da har vi fortsatt 180 hk under panseret å leke med. Selv om det er mye igjen av innkjøringen som er i det lengste laget så går motoren veldig bra, men man føler at det er mer å hente i variatorene. Også her skal vi se på noen nye saker, Modshop holder på å ta fram et variatorkit for de nye G5 Turbo R maskinene som vi skal teste når maskinen er ferdig innkjørt.

Når vi fortsatt er på innkjøringen kan vi konstatere at det tar veldig lang tid når det er dårlig snøforhold fordi motoren ikke trenger å jobbe like hardt og drivstofforbruket er relativt lavt. På E-tec-motorene er det bestemt at det er en viss volum drivstoff som skal passere gjennom dysene før innkjøringen er fullført. Det er faktisk noe vi hadde håpet å kunne bli kortere, så det er nok å kjøre 10-15 mil i stedet for ca 35 mil som det har blitt under årets snøforhold.

Er det noen forskjell mot G4?

De fleste kan se at det er noen likhetstrekk med G4-chassiset på nye G5, men når man setter seg bak styret føler man at det er en helt ny maskin. Er det virkelig så stor forskjell som vi påstår? Ja, det kan vi faktisk bekrefte ettersom vi har en utrolig fin balanse sammen med en drivlinje som går bedre enn noen gang. Vi kunne ikke trodd for tre år siden at en totaktsturbo ville føles så driftssikker og stabil. Samtidig er det mye kraft der hver gang man skyver håndtaket inn uten noe lagg. Så har vi chassiset som vi var inne på tidligere, som gjør den nye G5 til en av de skarpeste maskinene man kan kjøre i pudderet akkurat nå.

Nå ber vi til løssnøgudene at vi får skikkelig påfyll av snø der vi tror denne turbomatede verstingen vil kunne skinne. Turen vår i Saxnäs ender på beste måte med at solstrålene sakte blir rødere mens den kalde tåken legger seg i dalen. Når scooteren igjen er lastet på hengeren, lengter vi allerede etter neste sving.

Ikke glem å abonnere på Sledtrax Nyhetsbrev med sjansen til å vinne massevis av nye produkter hver måned.

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut Jethwear

Kontakt din lokale Ski-doo forhandler:

ØSTLANDET MOTORSERVICE

MOTORHUSET OPPDAL

Les mer Sledtrax tester

Les mer om SKI-DOO

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen