Så har det endelig blitt den tiden på året, da det er tid for å hente årets maskin! Denne sesongen skal jeg kjøre en Lynx 49 Ranger 600 EFI. Tidligere år har jeg kjørt både Lynx og Ski-Doo med 600 EFI-motoren og opplevd disse scooterne som pålitelige og lettkjørte følgesvenner, så derfor skal det bli spennende å teste motoren i en annen type maskin. Denne allsidige scooteren sies å være perfekt for familieutflukter og mine egne eventyr, noe som gjør forventningene til årets maskin store, kanskje litt større enn året før til og med. Som om julenissen selv hadde gjort fargematchingen, lyser den klart og rødt i den mørke desember.
På plass hos SN Motorservice
Jeg ble møtt av Kenneth på dagen for henting i butikken av Lynx 49 Ranger hos SN Motorservice i Boden. Butikken er fylt med alt man kan ønske seg og litt til. Det merkes at det finnes en lang tradisjon i familien å drive butikk, det er inspirerende og velkomment å besøke butikken. Vi går gjennom den og mot deres nye utbygde del, der min nye venn venter tålmodig.
Maskinen ser utvilsomt stilren ut med sitt slanke design samtidig som den føles robust og velbygd. Dette skal være en perfekt allroundmaskin som ikke sprenger budsjettet, du som kjøper får mye for pengene. Kenneth på SN Motorservice går gjennom alle funksjoner og spesifikasjoner som årets maskin er oppdatert med og forteller om hvordan kjedet og beltet skal strammes under innkjøringen.
En perfekt balanse?
Lynx 49 Ranger 600 EFI er en scooter som tilbyr en perfekt balanse av kraft og brukervennlighet. Med sin 600 cc motor leverer den tilstrekkelig kraft for både fritid og lettere arbeidssituasjoner. Den er utstyrt med et komfortabelt sete, stor lasteplass og kapasitet til å trekke pulk, noe som gjør den til en ideell følgesvenn for familieutflukter. Det er tre år siden jeg sist fikk æren av å kjøre Lynx, noe som var litt som kjærlighet ved første blikk. Årets maskin lover en utholdende ytelse og enkel håndtering, noe som høres ut som en helt perfekt match for meg. Den er utstyrt med en integrert kjøler i beltekanalen og en luftkjølt kjøler med vifte som holder motoren i optimal temperatur selv under langsom kjøring og varierende snøforhold. Alt dette lover godt for vårens kjøring med barn som passasjerer eller trekkende bak scooteren.
En motor til mange formål
Jeg har tidligere kjørt denne motoren i både Lynx og Ski-Doo og har da satt pris på dens stabile ytelse og pålitelighet. 600 EFI-motoren har et overkommelig drivstofforbruk og en behagelig motorkarakter. Nå skal vi få teste denne motoren i en Lynx Ranger 49 som er mer rettet mot allroundbruk, noe som føles som en naturlig utvikling. Jeg ser frem til å bruke scooteren både på familieutflukter og under mine egne eventyr i skogen, som jeg håper skal bli flere enn ett. Jeg forventer at den vil være perfekt for å trekke pulk med barna og for å utforske nye løyper i vinterens villmark.
Forventningene er høye
En lang ventetid på at snøen skal legge seg har nå endelig stilnet. Nå er det virkelig nærme til vi kan ta vår Lynx 49 Ranger 600 EFI med oss ut på de første turene og se hvordan vi trives i hverandres selskap. Vinteren vil by på trekking med bob, slalåmski og pulk. Vi skal grille marshmallows og nyte dager med vårsol. Men først av alt skal vi teste hvordan scooteren oppfører seg tidlig på sesongen, jeg er så spent og forventningsfull! Vi håper at dere henger med oss også i vinter, da skal dere få høre alt om våre eventyr sammen og hvordan vår langtidsprøvemaskin presterer! Men inntil da ønsker jeg dere en riktig God Jul og et Godt Nytt År!