Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

LYNX 59 RANGER 600 EFI

Sesongen begynner å dra igang og vi på Sledtrax har endelig fått muligheten til å teste noen maskiner. I denne artikkelen skal vi se nærmere på en scooter med et bredt bruksområde til en svært rimelig pris. Det er en maskin som like gjerne kan ta med familien ut på fjellet eller bare brukes til en hyggetur, flertallet vil også bruke den som arbeidsmaskin. Denne finske lokaliteten har sin arv fra den legendariske modellen GLX 5900, heng med ​​når vi titter nærmere på Lynx 59 Ranger 600 EFI.

På tide å laste!

En kald desember morgen kobles tilhengeren på og bilen setter kursen mot SN Motorservice i Boden for å hente en Lynx 59 Ranger. Når vi kommer frem har Kenneth allerede klargjort alt og 10 minutter senere er “ekipaget” lastet og vi styrer nesen vestover for å finne mer snø. Når vi ankommer dagens destinasjon etter et par timers kjøring, startes 600 EFI-motoren enkelt med et vri på nøkkelen for å varme opp mens vi kler på oss.

Kan en utilitymaskin være smidig?

Når vi har rygget scooteren ned går vi en runde rundt den, man kjenner igjen Radien X-designet fra forrige års modell. Vi kjører avgårde med maskinen og blir slått av hvor lett den føles å kjøre, om det er variator kalibreringen eller demper oppsettet som er den største årsaken, skal vi la være usagt. Det gir et innbydende inntrykk og føles veldig smidig når vi cruiser mellom trærne.

Nå skal det legges til at dette er pre-season og vi har ikke en meter pudder som vi bryter i, men smidighetsfølelsen er likevel slående med tanke på hvilken type maskin vi sitter på. Den 59’en vi har lånt for dagen har også en praktisk LinQ-boks som rommer det meste du trenger for en dag bak styret, om det skal være til fritidsformål eller arbeid. Feste for øks og sag samt 135l oppbevaring sier vel alt.

Hjertet i form av 85 hardtarbeidende hester

600 EFI begynner å bli funnet i de fleste modeller og årsaken er enkel, en pålitelig 2-takts motor med bra register som også har en fornuftig prislapp. Hvis vi går tilbake til 1983, da Lynx ga ut sin legendariske GLX 5900, var forutsetningene litt annerledes. Da var det en 40 hesters motor som var i det absolutte toppsegmentet i sin sjanger. Vi på Sledtrax kjørte utallige mil på en Xterrain 3700 med akkurat 600 EFI i løpet av forrige sesong og kan bare si at BRP’s utviklingsteam har gjort en virkelig bra jobb med denne motoren!

Midvinters korte dager 

Vi er ikke bortskjemte med mange lyse timer denne tiden av året, men de vi får er så viktige. En dag bak styret går mot slutten og det er med en positiv følelse i kroppen vi styrer mot hengeren igjen med Lynx 59 Ranger. Dette føles som en maskin med mange formål som man også kan kjøpe for en rimelig penge, elektrisk start og ekstra kjøler med vifte rett ut av esken er noe som settes pris på både til kjelketrekking og arbeid. Om denne 59’en blir like legendarisk som den fra 83, skal vi la være usagt, men vi er helt overbevist om at den vil selge i hopetall!

Ikke glem å abonnere på Sledtrax Nyhetsbrev med sjansen til å vinne massevis av nye produkter hver måned!

Hvis du liker klærne i artikkelen, ta en titt SCOTT

Les flere TRAX IMPRESSIONS

Les mer hos LYNX

Kontakt din lokale Lynx-forhandler:

ØSTLANDET MOTORSERVICE

MOTORHUSET OPPDAL AS

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen