Ta kontakt med oss

Produkter

LYNX RANGER 49 PRO – FRA SPORTY EN-MANS SCOOTER TIL FAMILIEMASKIN

Etter en lengre periode med ekstrem scooterlengsel, ble vår Lynx Ranger 49 PRO hentet ut i ekspressfart, såpass raskt at monteringen av ekstrautstyr måtte vike, og i stedet bli til et kveldsskift i garasjen. Tidligere år har vi fått bestilt ekstrautstyr montert ved levering, derfor mangler vi mer eller mindre erfaring med denne typen skruing på scootere, og var litt betenkte – hvordan ville dette gå? Etter å ha undersøkt monteringsmanualene, var det bare å sette i gang, så hva var det vi mente vi trengte å supplere maskinen med? Bli med på vår reportasje fra garasjekvelden, så rydder vi opp i alle spørsmålene!

Komfortabel tur for to 

Lynx Ranger 49 PRO leveres med enkeltsete som standard, men siden vi skal bruke den som en familiemaskin, betyr det at vi trenger et dobbeltsete for at ekstra passasjerer skal kunne være med på turene. Det er forskjellige alternativer å velge mellom, LinQ passasjersete sport samt BRP Lynx LinQ 1+1 med ryggstøtte, og vi valgte det sistnevnte alternativet. Vi begynte med å montere de to LinQ-festene, ett på hver side av tunnelen, ikke uten en viss bekymring da det føltes ganske rart å begynne å bore hull i en helt ny maskin. Heldigvis var det merker der hullene skulle bores, og det gjorde ting mye enklere. Med festene på plass er det veldig enkelt å bytte mellom dobbeltsete og enkeltsete.

Et kjølig valg 

Neste tilbehør var isrivere, som var veldig enkle å montere, da det er forborede hull, var det bare å skru dem på. Når du kjører på harde og isete løyper, vil du prøve å redde ‘railsene’ på scooteren din, og du kan kanskje tenke at isrivere burde være standard. Vi er glade for at den typen isrivere som passer på Lynx Ranger 49 PRO er av typen som også kan brukes bakover uten å gå i stykker.

Viktig å beskytte

Med dobbeltsete og isrivere på plass var det på tide å ta fatt på brems- og kjedehusbeskytterne, og etter to lette monteringer ble det nå litt vanskeligere. Her måtte vi bore gjennom eksisterende popnagler, og slike har en tendens til å være mye vanskeligere å bore i. Når hullene var laget, satte vi beskyttelsene på plass og konstaterte at de passet veldig godt, vi vil tro at de gir god beskyttelse både for bremseskive og kjedehus.

Det som gjemmer seg i snøen… 

Deretter tok vi tak i monteringen av bukbeskyttelsen, og også her var det merker for hvor man skulle bore. Bukbeskyttelsen jeg har montert “way back”, måtte man bøye og vri en del for å få noenlunde passform, men det var ikke tilfelle her. Beskyttelsen passet perfekt, høy kvalitet og finish! Vi tenker at denne beskyttelsen er nok det vi vil ha mest nytte av, det er dessverre lett å kjøre på en skjult stubbe eller stein – nå kan vi forhåpentligvis bare gli over slike hindringer uten å få stopp og større skader.

Siste detalj i transformasjonen 

Til slutt, men ikke minst viktig, var LinQ-pakkboksen på hele 62 liter, enkel å montere også, bare å klikke på de forhåndsmonterte LinQ-festene som er standard på Lynx Ranger 49 PRO. Som alltid er vi imponert over hvor gjennomtenkt dette systemet er, en veldig god oppfinnelse!

Oppsummering 

Nå er vår Lynx Ranger 49 PRO fullt utstyrt for våre behov, det var ingen større problemer med monteringen. Man må regne med at det tar litt tid, en hel kveld i vårt tilfelle, for det er mange hull å bore, og noe tid ble brukt til å tenke. Instruksjonene ble lastet ned fra BRP sin nettside, et tips kan være å skrive ut disse slik at man slipper å fikle med mobiltelefonen eller datamaskinen under arbeidet. Det er nok en fordel om man er vant til å skru og fikse med scootere for å forstå hvordan alt skal sitte, da instruksjonene ikke var helt klare. Hvis man mangler den vanen, kan det være bedre å la forhandleren montere tilbehørene. Med alt på plass lengter vi nå etter lange dager fylt med fantastisk kjøring både i skog og fjellterreng! Vel møtt i scooterskogen!

Les mer SLEDTRAX TESTER

Hvis du liker Tilbehør i artikkelen, sjekk ut LYNX TILBEHØR

Les mer hos LYNX

Kontakt din lokale Lynx-forhandler:

MASKIN OG MOTOR VERDAL

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Produkter

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen