Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

LYNX SHREDDER RE 850 TURBO – FØRSTE KJØRINGEN

Forventningene er skyhøye denne gangen ettersom vår Lynx Shredder RE 850 Turbo har kommet og den første turen endelig er i ferd med å gå. Samme morgen som vi henter scooteren på Traktor och husvagnservice, setter vi kursen mot de vestlige delene av Arvidsjaur, for forhåpentligvis å finne litt snø for å stilne vårt abstinens. Heng med på snøjakt og de første svingene med Shredderen!

Framme!

Når vi kommer fram laster vi av skuteren. Den står på tomgang og varmer opp mens Mattias rigger til kamerautstyret. Det er ikke bare de første svingene som skal gjennomføres, vi skal også filme vår første kjøretur. Været veksler mellom snø og tåke det ene sekundet, for i det andre å tilby litt lys. Jeg tok på meg klærne i bilen for å ikke fryse i hjel. Termometeret i bilen viser minus 10, og over kulden i starten av sesongen fryser du lett. Etter en stund er det dags for premiere.

Endelig kjøring

Vi sniker oss ut over brøytekanten ned mot myren. Ganske umiddelbart merker vi at håpet om å finne en halv meter dyp snø er lavt. Bæreevnen i snøen er nær null, og som en skanner grer skiene bakken. Vi får helt enkelt holde oss til den frosne myren. Motoren, som er fersk og går på innkjøringsprogrammet, får en hel del ekstra olje og bensin. Den blør realt og går urent. Vi vet fra tidligere BRP-maskiner at det er en ganske rask bedring på gangen, selv om innkjøringsprogrammet kan virke langt.

Når dagen nærmer seg slutten finner vi en myr vi misset fra starten der det har drevet inn mye snø, og endelig kan den legges ned og gasses rundt i en herlig puddersving. Men som sagt er bæreevnen nær null så vi bestemmer oss for å avslutte og håpe på snø. Litt skuffet over snøforholdene styrer vi hjemover. Men håpet er det siste å forlate. Værmeldingen sier at med litt flyt skal det komme nærmere en halvmeter snø. Vi krysser fingrene og tærne for at det stemmer.

Tanker om den første svingen

Motoren til Lynx Shredder RE 3900 850 Turbo har et enormt potensial. Til tross for rå gange virker det å finnes godt med effekt. Kjøreposisjonen er fint oppdatert med de smale kåpene, og stigtrinn som de også har krympet. På Radien 1-plattformen strakte kåpene seg ut over forstillingen. Det gjør de ikke på Radien 2. Det er jobbet med detaljene rundt maskinen og alt føles top notch! Beltet vi har valgt på denne er den med 64 mm høye kammer. Litt lavere kammer som forhåpentligvis skal lede til litt mer track speed.

Ingen bakfanger?

Uken går og det vraker ned snø, i løpet av uken får vi den lovede halvmeteren med løssnø. Jeg drar ut en av dagene det snør mest, for å stilne kjørebehovet. Over en stor bekk må jeg snu fordi den har gått opp og i løpet av et hundredels sekund er scooteren kilt mellom fire gigantiske tuer.

Den hevede bakfangeren hadde kommet godt med nå, for uten noe å løfte i bak føles det ganske håpløst i en situasjon som denne. Jeg må krype til korset etter lang tids forsøk på å komme meg fri, og etterlyse forsterkninger for å kunne løfte maskinen over tuene. Et par lykkelige naboer, hvorav den ene nærmest slavisk følger Tour de Ski som for tiden går på TV, får rykke ut. Noen fastkjøringer i den bunnløse snøen og omtrent en time senere kommer de til meg for berging. Det stormer og snør for fullt. Min tur på scooteren virket kanskje litt unødvendig. Men hva gjør man ikke for en liten stund bakom styret.

Sesongen er i gang.

Neste sving lurer rundt hjørnet, hvor vi skal finne ut hvordan den føles når det endelig finnes snø for å kjenne på greiene. Så langt går den bare bedre og bedre for hver kilometer den går. Vinteren kommer til å bli fantastisk morsom. Følg med for neste oppdatering.

Ikke glem å abonnere på Sledtrax Nyhetsbrev med sjansen til å vinne massevis av nye produkter hver måned.

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut KLIM

Les mer SLEDTRAX TESTER

Les mer hos LYNX

Kontakt din lokale Lynx-forhandler:

ØSTLANDET MOTORSERVICE

MOTORHUSET OPPDAL AS

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen