Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

POLARIS NORDIC PRO S4 – FIRETAKT FOR FIRE

Det er en tidlig januarmorgen i hytta på Camp Gauto og kvikksølvet ligger på -11 C. Snøfallet er rikelig utenfor vinduet med utsikt over fjellene øst for campen. Mens matpakken til en hel familie pakkes og kaffen kokes, har vi skrudd på Polaris sin nye Prostar-motor med hele 1000cc for å la den bli varm. Når alle er klare hekter vi på sleden og regner ut at alle familiemedlemmer er der, det er endelig tid for en hel dag til sammen med en Polaris Nordic Pro s4.

Fjæring og komfort i toppklasse

Den tosylindrede motoren buldrer forsiktig mens vi velger kartmodus på det store 7s-displayet hvor vi ser løypene tydelig på kartet som er i 3D. Mykt kjører vi i vei med to barn i sleden og to voksne på scooteren, og en del av den myke gangen skyldes den elektroniske gassen som har tre posisjoner. Eco, standard og sport og vi kjører med standardmodus fra start. Etter de første kilometerne blir vi slått av hvor behagelig vi kjører på denne maskinen og det er ikke så rart når det er virkelig fantastiske støtdempere fra FOX som er montert. Det er deres hurtigskiftvariant med tre distinkte posisjoner på klikkerjusteringen soft, medium og hard, det føles virkelig at det er premiumgreier. Scooteren går veldig jevnt og til tross for det “bottnar” den ikke, akkurat som man vil at en touring skal være.

En helt ny motor

Vi kjører videre i kjelke-vennlig tempo der den momentsterke motoren tåler bakkene uten problemer. Men vi skulle gjerne sett et turboalternativ på denne motoren også, med kanskje 150hk for de situasjonene som man kjører av leden, hvor man vil kunne gasse på for å unngå en fastkjøring. Når det er sagt, så fungerer motorpakken som sitter i med sine 100 hk utmerket selv om den ikke er en racer, da den har ca 30 hk mindre enn 650-motoren på totaktssiden. Når vi bytter til sportsmodus får vi imidlertid en morsommere karakter med vassere gassrespons, mens eco-modusen føles best egnet for løypekjøring der man behøver å spare drivstoff ved lengre transporter.

Rustet for eventyr

På vår Polaris Nordic Pro s4 har vi også et dobbeltsete som ekstrautstyr med varme for både rumpe og hender, men ergonomien er også veldig bra og her har vi en stor komfortbooster! Originalsete er ganske lang i seg selv og man kan kjøre to på den også, men man kjører mye mer komfortabelt med det varme ekstrasetet som raskt kan klikkes av med hurtigutløseren. Bak sete er det et solid lastestativ hvor man enten kan montere en “packlåda” eller feste diverse utstyr uten “låda”. Denne maskinen er bygget for at man skal ta seg ut på fine turer. Fest isborren og liggeunderlaget eller hvorfor ikke som i dag, der man kobler sleden på kroken som er montert fra fabrikk.

Lettest på markedet?

Etter en hel dag med den nye firetakteren der vi både “tolkat skidor”, dratt slede og kjørt uten last, føler vi helt klart at det er en “mystourer” for den store familien eller for den som selv ønsker å snike seg ut i den vakre naturen vår, med en stillegående og drivstoffeffektiv scooter som er rikelig utstyrt fra start! Den føles heller ikke så tung selv om det er en firetakts, og vi synes det var et lurt valg med den tosylindrede motoren, som har et lite format og også en relativ lav vekt. Det, i kombinasjon med Polaris sin lette Matryx-plattform, gjør denne maskinen til en av de letteste firetakterene på markedet. Godt jobba!!

Ikke glem å abonnere på Sledtrax Nyhetsbrev med sjansen til å vinne massevis av nye produkter hver måned!

Sjekk ut tillhengerne fra BRENDERUP

Kontakt din lokale Polaris-forhandler:

OUTDOOR MOTOR

MOTORSENTERET SELBU OG TYSDAL

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen