Ta kontakt med oss

Reportasje

MÅNEDENS PROFIL – JOFFE

Han er nordmannen som kjører masse snøscooter og lever snøscooter drømmen i de svenske fjellene, hvor han har bosatt seg for et par år siden i skuterparadiset Jormvattnet, sammen med kjæresten og sønnen. Under instagram navnet Joff_e deler han vinterens eventyr og vi på Sledtrax fikk muligheten til å gjøre et intervjue med han. Heng med!

FOTO Erik Bergström

Kan du fortelle litt kort om deg selv?

Jeg er en rolig og sjenert, men samtidig en energisk kar med et lite snev av OCD, om man kan si det sånn. Født og oppvokst i Snåsa, et lite sted i Norge (16 mil fra Jorm). Har bodd de siste 10 årene i Sverige, men de siste 3 årene har jeg mitt “place” på heltid i Jorm med samboer Johanna og sønnen Nils. Jobber som konsulent i transportbransjen i Norge, med spesialisering innen økonomi og logistikk. 

Foruten snøscooterkjøringen, hva er dine øvrige interesser?

Nesten alt som har en motor, men også hus og hjem (elsker å snekre). Det kan vi på Sledtrax bekrefte når Joffe viser oss rundt i sitt nybygde, stilrene hus og garasje.

FOTO Erik Bergström

Hvordan kommer det seg at du har fastnet for skuterkjøringen, hva er drivkraften for deg?

Jeg er oppvokst med snøscooter siden fødselen. Fikk som liten alltid være med familiemedlemmer, naboer eller andre bekjente når de skulle ut med skutern. Som de fleste sikkert vet så er kjøring av skuter ikke like lett i Norge som i Sverige. Men hjemme i byen var det litt mer akseptert å kjøre rundt, da de fleste familiene hadde en maskin eller flere i hvert hushold og gjorde samme sak.

Ikke gjorde det saken verre at man hadde to bra forhandlere i byen da heller, der hengte man i ny og ne. I dag er en av dem en av Norges største BRP-forhandler. Men skikkelig fast på snøscooterkjøringen ble jeg som 15-åring når jeg kjøpte min første skuter. Skutern kjøpte jeg hos Ottos motor i Gäddede, hvor jeg importerte den inn til Norge. Den vinteren sto ikke skutern stille en eneste dag. Etter det har jeg eid 21 snøscootere, både nye og gamle, og venter nå på min 2023-modell. Følelsen er fortsatt den samme, like spent når man venter på en ny maskin, akkurat som det var første gangen.

FOTO: Johanna Wessling

Drivkraften er nok helt enkelt skuterkjøringen og alt rundt som har blitt en naturlig livsstil. Ting som å personalisere en maskin for å så være ute i raviner og granskog. Teste nye greier, gjøre feil for å så lykkes neste gang, utviklingen er kul. En dag på skutern kan aldri bli feil. 

Nå lever du drømmen i fjellbyen Jorm og har startet et lite foretak innen skuternæringen, kan du fortelle litt mer om det? Og om hvordan dere havnet i Jorm? 

Både jeg om min samboer Johanna har kjørt snøscooter i Jorm siden 2009, så det her blir vår 14. vinter her. De første årene pendlet vi på dagsturer fra Norge og hit. Etter noen år i takt med at frikjøringen vokste, så begynte vi å leie boende i Jorm og rundt om på mange andre skuter-steder i Sverige. Vi hadde veldig mange mil i bil under flere år da vi testet ut og utforsket nye steder. 

Det var veldig kult, men på noe vis så endte vi alltid opp med å savne Jorm når vi ikke kjørte der. Så det ble til at vi var mer og mer her så lenge snøen var bra. Til slutt, for 4 år siden, kjøpte vi en kåk i Jorm som vi har renovert litt og som vi i dag leier ut til blant annet skuterkjørere. Året etter bygde vi kåken som vi bor i nå. Men Jorm har også mer enn bare skuterkjøring. Her er det nært til naturen og alt den tilbyr, her bor trivelige mennesker og det meste som vi har behov for finnes faktisk her. Vi kjenner virkelig at vi har funnet et hjem i Jorm. Ingen ulempe å ha en av Sveriges beste frikjøringsområde 10 min fra gården heller.

Ja, det stemmer. Etter å ha pratet om å åpne et lite foretak innrettet mot skuter og andre små maskiner i noen år, så ble Frost Equipment en realitet for ca. et år siden. Et første år som gikk over all forventning. Ordet “frost” valgte vi ikke bare å bruke på grunn av at det kan assosieres med vinter og snø, men også for at Frostviken er distriktet der blant annet Gäddede, Jorm og Blåsjön ligger. Altså en liten tribute til det “grymma” område vi har utenfor døren. 

Frost Equipment selger blant annet personlig utrustning, tilbehør og ettermarkedsutstyr og reservedeler til de fleste merkene. Vi leier også ut lokale for å skru i eller om du vil tine av maskinen under natten. Guiding tilbyr vi også. Våre “vent guards” har blitt veldig populære, hvor vi blant annet har sendt de til kunder i Japan. Vi holder på å ta fram egne produkter også, men det kommer vi til å lansere lengre frem.

FOTO Tommy Olsson

Hva skulle du si er det viktigste for å utvikles som fører?

Tren hele året. Våg å gjør feil, våg å kjøre “sönder”, våg å spørr om råd, våg å utforske og utfordre deg selv. Se på hvordan andre kjører og gjør ting. Ha det kult, og kjør sammen med andre, gjerne bedre førere så utvikles man raskere. Kjør så mye snøscooter som mulig, man utvikles absolutt ikke om skutern står ubrukt. 

FOTO Rickard Lövgren

Du er ambassadør og sponset av et flertall varemerker, hvilke jobber du med i dag? Hvordan blir man en sponset fører? 

Ja, jeg har vært så heldig å få samarbeidet med litt forskjellige foretak. Noen av de jeg samarbeider med i dag er foretak som enkelt sagt forenkler alt omkring min skuterkjøring og andre hjelper til slik at jeg kan gjøre saker mer personlig. 

–  JETHWEAR

–  RACEWERX

–  RSI RACING

–  MOTOWRAP

–  HANNGRENS

–  FXT SWEDEN

–  VILDSPORT (BCA)

– SUPERCLAMP SWEDEN

– SOUTH SIMCOE MACHINE

Ojj, det var et litt vanskelig spørsmål. Men jeg skulle nok spontant si, vær deg selv, gjør din egen greie, vær ydmyk, ærlig og skap content med saker som man selv brenner for. Så kanskje noen får opp øynene for akkurat DEG. En annen kjempeviktig sak, husk på at man absolutt ikke må være “størst, best eller den vakreste” for at noen kanskje vil hjelpe til eller samarbeide på noe sett. Man kan komme langt med å være fleksibel, engasjert og interessert av å bygge en relasjon også. 

FOTO Johanna Wessling

Jeg foretrekker å kalle det for samarbeid istedenfor sponsing, da sponsing kan misforståes som at man bare får en masse greier. Det handler om samarbeid og jeg foretrekker langsiktige, seriøse samarbeid. Vil samtidig passe på å gi en stor tusen takk til de foretakene som velger å hjelpe akkurat meg på et eller annet vis. Noe som igjen gjør at jeg kan kjøre mere skuter. Det er jeg ekstremt takknemlig for. 

FOTO Marius Aspaas

Vi avrunder intervjuet med tre raske spørsmål:

Heftigste skuter-minne?

Hmm, rent spontant skulle jeg sagt Revelstoke vinteren 18/19, da jeg og Johanna dro over den store polen for å realisere en lang drøm, som jeg skulle gjette de fleste skuterkjørere i Skandinavia har. Vi hadde sommeren før kjøpt 2 nye maskiner i kartonger i Edmonton. En kar jeg hadde skrevet litt med tidligere på Instagram hentet ut og fraktet skuterne til Revelstoke for oss, en transport på ca. 80 mil én vei. Kanskje litt vågalt av oss, men det gikk jo bra. Så når vi kom til Revelstoke så sto skuterne der og ventet på oss. Vi ble i Revelstoke i nesten en måned, der vi fikk oppleve den fantastiske snøen og terrenget som Canada har å by på, og vi traff også mange herlige mennesker. We will be back!

FOTO Johanna Wessling

Men når jeg tenker meg litt om, så må jeg kanskje si hele vinteren 2020. Ifølge de eldre i Frostviken så var det en av den mest snørike vinteren i Jorm siden 1984. Det sluttet helt enkelt ikke å snø den vinteren, det bare fortsatte å fylles på hele vinteren. Å få oppleve den mengden snø og forhold på hjemmebane var utrolig heftig!!

Hvordan ser vi til at skuterkjøringen i Sverige forblir holdbar også i framtiden?

Ettersom interessen for skuterkjøringen øker for hvert år så er det viktigere enn noensinne å spre kunnskap om hva som er tillatt og ikke. Alle har et eget ansvar for å finne ut hva som gjelder på de ulike stedene man oppholder seg, og det er utrolig viktig at alle respekterer de reglene som finnes. Kanskje spesielt innen kategorien frikjøring, da en stor del av salg av maskiner er akkurat mountain / frikjørings maskiner. Man kan også tenke på hva man legger ut på sosiale medier. Vi trenger at alle hjelper til for at vi skal få nyte av vår underbare skuterkjøring også i framtiden.

FOTO Johanna Wessling

Hva er din kommende målsetting innom skuterkjøringen?

Jeg vil egentlig bare fortsette å kjøre så mye skuter som mulig og med det forhåpentligvis fortsette å utvikles som fører. Fortsette med mine samarbeid med de jeg samarbeider med i dag. Noen form for testpilot hadde jo vært drømmen… Håper dere alle får en “grym” vinter på skutern!!

Ikke glem å abonnere på Sledtrax Nyhetsbrev med sjansen til å vinne massevis av nye produkter hver måned!

Les mer MÅNEDENS PROFIL

Besøk JOFF_E INSTAGRAM

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Reportasje

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen