Ta kontakt med oss

Reportasje

MÅNEDENS PROFIL – RAMONA JOHANSEN

Ramona Johansen er damen som gjør både norsk og svensk villmark til en del av hennes fartsfylte liv. Uansett om det er med eller uten motor kan man se henne utøve en rad aktiviteter som garantert gir maksimalt med adrenalin. Nå skal vi få vite mere om Ramona som man ofte kan se på bilder høyt oppe i luften med en snøscooter ovenfor en snøskavl i fjellverden.

FOTO: Alvilde Abelsen

Hei Ramona Johansen. Fortell litt mer om deg selv og hvem du er?
Mitt navn Ramona Johansen, jeg bor i Alta og kommer nok ikke til å flytte på meg. Med andre ord, jeg trives! Ellers som person vil jeg beskrive meg selv som aktiv, eventyrlysten, hjemmekjær, men samtidig glad i å reise rundt og har bestandig et hig etter nye opplevelser.

FOTO: Alvilde Abelsen

Jeg syns det er vanskelig å beskrive seg selv med egne ord. Derfor har æ fått nån små utsagn fra mine venner både positivt og negativt. Her har vi noe: løsningsorientert, ikke redd for å prøve uansett utfall, aldranes adrenalinjunkie, ikke ocd vennlig (kan være til tider være kaotisk å ha med på tur), vimsete, energifull, utadvendt, sta, spontan(til tider), kreativ og en som ellers lar livet rulle. Som kommentar til dette kan jeg si at jeg kjenner meg igjen i det meste av utsagnene.

FOTO: Alvilde Abelsen

Når vi ser deg på sosiale medier som Instagram og Tiktok så ser man veldig mye action med blant annet snøscootere og vannscootere. Hva er det som gjør at du ble sittende fast for disse powersports-kjøretøyene?
Hele meg og min historie. Kan dele dette i to deler. Del 1. er oppvekst og del 2. er min samboer.

Så til del 1. Siden barndommen:

Er vokst opp på en liten plass hvor flertallet av folk var gutter/menn, noe som har formet meg mye som person og mine interesser. For og nevne har jeg også to brødre jeg har tilbrakt mye tid med. Så, under min oppvekst hadde jeg og mine brødre tilgang på en sliten ET250 som vi til tider hadde vansker med å dele, fordi vi syntes det var gøy å kjøre denne. Derfor sier det seg selv hva vi benyttet vår fritid til på vinters tid. Vinter var et høydepunkt.

FOTO: Alvilde Abelsen

Vi var derfor flinke på å utnytte naturen til våres kjedsomhet. Om vi satt inne i huset og kjedet oss ble vi jaget ut av våres foreldre og ble dermed overlatt til vårs egen fantasi. Det rauser opp minner om dette i skrivende stund over alle de rare scenarioene vi fant på. Derfor og siden da har jeg bestandig likt at når foten trør utfor dørterskelen føles det som om at man har verden for sine føtter. Alt vi kunne gjøre ute med maskinen tok vekk bekymringer, rastløshet, venting og alt som gjorde det kjipt med å bo på en plass utenfor samfunnet.

FOTO: Alvilde Abelsen

Så til del 2. min samboer. Min samboer nektet å ha meg som «potetsekk» bak på skutern. Jeg aksepterte dette og vi ble enige om at jeg skulle få kjøre alene og selvstendig på en annen skuter. Siden da skjedde det bare. Med dagens teknologi var ingenting umulig og kjøreopplevelsen var noe helt annet! Jeg ble hekta og har siden da ikke vært en potetsekk, idag nekter jeg å kjøre to player selv og skjønner godt hvorfor han ikke ønsket dette.

Har også siden dette bare vært nødt til å holde følge med gjengen å progresjon har siden da bare tatt seg opp. I prosessen når jeg slet og ble stående fast ble jeg så å si overlatt til meg selv og var tvunget til å løse utfordringene selv. Sta og bestemt som jeg er var, var ikke det å gi opp et alternativ. Jeg skulle klare dette å i mange tilfeller ble jeg sint når noen var så snille å tilbydde seg å hjelpe. Jeg ville klare dette selv. 

FOTO: Alvilde Abelsen

Så for meg gir det fullstendig mening om hvorfor jeg er så oppslukt i dette. Jeg elsker å være ute og jeg elsker å kjøre. Pushe grenser, det å kunne mestre noe, frihetsfølelsen og frakoblingen fra virkeligheten både på land og vann. Takket være de omgivelsene jeg har og er vokst opp i.

FOTO: Alvilde Abelsen

Når du sitter på en snøscooter ser vi en hel del filmer og bilder der du er høyt oppe i luften med ulike typer av hopp. Har du noen drømmer eller mål foran denne sesongen?


Mine mål er å utnytte den fritiden jeg har til det maksimale. Jeg fordrar ikke å sitte inne når jeg ser at været er bra og det kan potensielt bli en flott dag på fjellet eller på sjøen. Jeg får vondt inni meg av det. Om dette skjer ringer jeg alle i panikk jeg kjenner for å finne en eller flere jeg kan dra på tur med. Hvis ikke tvinger jeg folk med meg. Ut må jeg! Det går hardt utover mine venner, men får aldri klager på dette. Ellers har jeg ikke mange mål, målet er å komme seg ut og deretter ta det som det kommer.

FOTO: Alvilde Abelsen

Har du noen andre interesser enn snøscooter og vannscooter?

Ja mange! Elsker å gå ut å lage kreativt innhold, det kan være av hva som helst. Da benytter jeg min fpv drone, 360 camera, telefon eller gopro. Jeg elsker å gjenskape mine opplevelser og min egen oppfatning av det jeg holder på med gjennom innhold. For meg er det en måte å lagre minner og er bestandig gøy i felleskap å se tilbake til med de som har vært med. Ellers benytter jeg fritiden min til terrengsykling, slalåmski, venner, lage mat og styrketrening.

FOTO: Alvilde Abelsen

Foruten hardt slit og arbeid, har du noen sponsorer som hjelper deg?

Per nå ifht. Frikjøring. Nei. Men har hatt gode sponsorer opp gjennom tiden som har hjulpet meg og er takknemlig for det.

FOTO: Alvilde Abelsen

Snøscooter har historisk sett vært en mannsdominert sport, har du Ramona Johansen noen tips til andre kvinner som er sugen på å begynne å kjøre?

Jeg har fem tips som jeg tror kan være nyttige:

  • Aldri dra alene. Både på grunn av sikkerhet og trivsel. 
  • Komfort. Kle deg etter vær og vind, ta med god mat å drikke. Å være komfortabel er en viktig faktor for både trivsel og prestasjon.
  • No pressure. Ikke føl deg presset til å prestere, ta ting i ditt tempo når du vil. 
  • Prøv å gå ut av komfortsonen når du føler du er klar. Kan være feks. Å ta en vanskeligere rute enn planlagt. Typ i terreng. Dermed trener man på teknikk og hvordan man jobber med maskinen. Jeg har hvertfall lært mye av dette og det kan gi enormt med mestringsfølelse.
  • Siste tips som ellers kan brukes generelt i livet. Ikke se på hindringe, men utveier. Ser du på stein eller trær og har fullt fokus på disse når man kjører så treffer man disse. Mitt tips er å ikke se på de. Se mellom å planlegg linjene.

Ikke glem å abonnere på Sledtrax Nyhetsbrev med sjansen til å vinne massevis av nye produkter hver måned!

Les mer MÅNEDENS PROFIL

Besøk RAMONA JOHANSEN INSTAGRAM

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Reportasje

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen