Ta kontakt med oss

Reportasje

POLARIS – FRAMTIDENS SNØSCOOTERE!

I vår fikk vi muligheten til å dra ut til Big River Camp i Storåbränna og treffe noen av toppene hos Polaris. På plass fantes Polaris sin tidligere amerikanske sjef som leder og driver utviklingen av Polaris snøscootere. I en serie av to deler får vi nå treffe Polaris Behind the Scenes. Er dere nysgjerrige på hvordan fremtiden til Polaris ser ut? Og hvordan tankene går hos et par av karene bakom Polaris snøscootere, så skal dere få en del av svarene i denne Sledtrax-serien. Del en i serien og først ut treffer vi Europas produktsjef Johan Didriksson.

Hei Johan, vi befinner oss akkurat nå i Big River Camp her i Storåbränna, hva gjør vi her i dag?

Det er det faktisk en tanke bakom, dels har det skjedd et skifte fra BRP til Polaris der vi har begynt å jobbe nærmere med TJ’s Skoter, men også Big River Camp. Men vi er også her for å se området og fasilitetene rundt denne vakre plassen, for å eventuelt kunne drive fremtidige testvirksomheter her i traktene.

Dere har flydd over tre “high ranked people” fra Polaris hit til Sverige fra USA kontoret, hvorfor har dere valgt å ta over dem hit?

Det er litt av vår strategi, sier Johan og ler. For å kunne utvikle scootermodellene for oss i Norden er det viktig å engasjere USA kontoret til å komme hit, å se, å forstå, å kjøre konkurrent maskiner, se hvordan markedet utvikles og fungerer her. Nå har vi sluppet to stk firetakts modeller, Titan og Nordic Pro, og første steget er nå gjort i det segmentet. Vi vil se nærmere på hva vi kan gjøre framover for vårt nordiske marked, hvilke modeller som finnes i dag, og hva vi skal satse på og ta fram framover.

Johan, du har jo faktisk vært med å ta fram Polaris Titan, noe du delvis har jobbet med helt siden 2014, nå er den akkurat lansert i firetakts modell, hvordan kjennes det?

Superkult, først kom jo totakteren og vi fikk feedback noe man er takknemlig for når man har vært så involvert og engasjert. Siden har vår strategi vært å slippe firetakteren og den utviklingen har vært spennende samt utviklende selv om vi støtte på mindre motganger under prosjektet. Nå er endelig maskinen her, noe som kjennes både morsomt og spennende. Titan S4 2023 ble jo dessuten utsolgt på pre-orders under Snowcheckperioden vi hadde i vår og jeg ser fram imot å høre feedback fra markedet, jeg tror det kommer til å bli bra i lengden.

Har du noe nytt prosjekt på gang innom Polaris?

Johan ler, såklart det er jo også en anledning til at USA er her, skal vi vokse og ta markedsandeler må vi fram med flere og mer spennende Polaris produkter, så det jobber vi kontinuerlig med.

Justin, en ingeniør fra Polaris USA har bodd her i tre måneder under vinteren, hvorfor det?

Det her er et stort steg for oss i Norden at man faktisk kommer på plass fra USA og tester alt som vi gjør og etterspør, som siden produseres i USA. Både når det gjelder variatorer, programvarer, fjæring samt kalibrering, men også til kommende produkter. Det har vist seg å være litt mere komplekst da vi har disse utslippskravene på denne siden av Atlanteren, som gjør det hele litt mere komplisert, der en lettere feil som vi løser har synergi- og årsaksvirkninger på noe annet. Det har vi nå fått teamet fra USA til å forstå.

Det er en langsiktig jobb der man må være systematisk med mange repeterende tester på flertallet maskiner over en lengre tid, det er slik vi får fram rett produkter som fungerer for oss i det nordiske markedet. Samtidig er det viktig for oss å vise for USA at dette gjør vi ikke over et år, men noe vi må jobbe med kontinuerlig og permanent.

Fortell om ditt beste snøscooterminne?

Haha, Johan ler, det er kanskje ikke den beste, men kanskje den mest rare. Men det som kommer opp i minnet var tilbake på 90-tallet under Loxkel-tiden, foretaket som da var distributør av Polaris. 

Det var en kunde som hadde problemer med sin maskin når han skulle kjøre første gangen for sesongen, samt ifølge kundens utsagn hadde den gått når han satte den bort. Den tente til noen ganger men ville ikke starte. Maskinen reiste rundt blant noen forhandlere med de beste mekanikerne, men man fikk aldri i gang skutern. Så til slutt tok vi inn den hos oss i Polaris. 

Etter en del fundering av teknikerne, ble det oppdaget at variatoren faktisk snurret i feil retning. Det viset seg at eieren hadde byttet startsnoren akkurat da den skulle stilles bort, da det gamle hadde gått i stykker. En feil senere så hadde kunden lyktes med å montere sammen startapparatet feilaktig, så den fikk variatoren til å rotere i feil retning. Hadde kunden fortalt at han hadde byttet startsnor for sin handler på vårkanten hadde dette problemet trolig vært lett å funnet ut av for lenge siden. På dagens totakts maskiner er det jo litt annerledes da den faktisk starter om motoren går baklengs for å rygge.

Takk for dette intervjuet Johan, i del 2 neste uke får dere treffe en av høydene fra Polaris USA og høre om hvordan han ser på framtiden. Noe dere ikke vil gå glipp av, så stay tuned.

Ikke glem å abonnere på Sledtrax Nyhetsbrev med sjansen til å vinne massevis av nye produkter hver måned!

Kontakt din lokale Polaris-forhandler:

OUTDOOR MOTOR

MOTORSENTERET SELBU OG TYSDAL

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Reportasje

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen