Ta kontakt med oss

Reportasje

MÅNEDENS PROFIL – KRISTIN BJØRNØ

Kristin Bjørnø er en lysende stjerne i snøscooterbransjen og trenger egentlig ingen stor introduksjon. Den 30 år gamle frikjøreren fra Alta i Norge, har gjort seg et navn gjennom sine imponerende prestasjoner og kontinuerlige eventyr over Atlanteren. Som ambassadør for Ski-Doo-senteret i Alta, KLIM, Riderz_ab, Ca Pro Skis og Whiskeythrottle Powersports, kombinerer hun arbeidet sitt som prosjektingeniør med en lidenskap for snøscooterkjøring og motocross. Men hva skal til for å nå dette nivået? Hvilke hindringer har Kristin møtt på vei hit, og hvilke fremtidige mål har hun satt seg? Vi finner ut mer om den inspirerende og alltid glade Kristin Bjørnø.

Hvem er Kristin Bjørnø… Kan du fortelle litt om deg selv, din bakgrunn, familien din og hvor du bor?

30 år, født og oppvokst i Alta der jeg bor sammen med min samboer og hunden vår. Jobber som prosjektingeniør i et gruveselskap på en øy utenfor Alta. Jeg er utdannet maskiningeniør, men har også vært i byggebransjen i flere år, noe som gjør at jeg jobber med både mekaniske og byggetekniske prosjekt fra start til slutt. Det er en veldig spennende arbeidsplass der jeg en gang iblant også får kjøre scooter og fly med helikopter i arbeidstiden!

Din interesse for snøscooterkjøring, hvordan har det utviklet seg og endret seg gjennom årene?

Jeg har vokst opp i en familie som alltid har hatt snøscooter, men det var først da jeg var 21 år og kjøpte min egen scooter at jeg virkelig fattet interessen og fikk opp øynene for frikjøring. I starten var jeg mest bare fotograf, men ettersom jeg turte å prøve mer og fikk mer til med kjøringen så ble jeg også mer foran kameraet.

Du har flere ambassadørskap på begge sider av Atlanteren, hva betyr disse samarbeidene for deg, og hva har de betydd for karrieren din?

Disse samarbeidspartnere er veldig viktige. Det hjelper på å vite at noen har trua på meg og at de vil ha meg som ambassadør. Det gir virkelig en ekstra stor motivasjon til å bli bedre. Det er også en stor hjelp når det kommer til det økonomisk, uten de hadde jeg ikke kunne kjørt så mye eller reist til Canada.

Du har konkurrert i både Hillclimb og Snocross med gode resultater. Hva er det som tiltrekker deg med disse konkurranseformene, og vil vi få se deg på startstreken også denne vinteren?

Mitt første løp med snøscooter var Norgesmesterskapet i Snocross som var i Alta. De trengte én til i dameklassen for at det skulle bli NM status, så jeg stilte opp på lånt scooter uten å ha kjørt snocross før. Sesongen etter kjøpte jeg en cross scooter som ble brukt for å gjøre noe gøy i ukedagene eller når det var lite snø på fjellet.

Jeg har alltid vært nysgjerrig på å prøve Hillclimb da jeg føler meg mer komfortabel på en mountain-maskin enn en crosser og synes det er gøy å konkurrere. Når vi hadde Hillclimb i Alta for to år siden så måtte jeg selvfølgelig melde meg på. Jeg har ikke kjørt noe løp med scooter etter dette, men tiden vil vise om jeg melder meg på en gang i fremtiden dersom det skulle passe.

Som frikjører har du kjørt på mange forskjellige steder, inkludert Kanada. Hva er det som tiltrekker deg med å kjøre internasjonalt?

Den største motivasjonen er nok det at det ikke er lov med frikjøring i Norge. Dette har dessverre resultert i at det ikke er så mange å kjøre med, snøforholdene er også uten tvil betydelig mye bedre i Canada.

Er det et sted som har vært spesielt for deg å kjøre på?

Whistler i Canada var en utrolig kul plass å kjøre. Planen var ikke å kjøre der, men da veien fra Revelstoke til Calgary ble stengt og jeg mistet flyet hjem, bestemte vi oss for å kjøre andre veien for å kjøre en dag i Whistler før jeg tok flyet hjem fra Vancouver. Det hadde vært snøvær i flere dager i forveien, men da vi skulle kjøre var det bluebird og opp mot 15 grader på fjellet utover dagen. En helt perfekt dag med masse pudder på morgen og mer vårkjøring på ettermiddagen/kvelden. Vi var ute 13 timer denne dagen da vi ikke ville hjem.

Om sommeren kjører du motocross for å holde deg aktiv, hvordan har motocrossen påvirket snøscooterkjøringen din?

Motocrossen har hjulpet meg å opprettholde formen da jeg ikke er så flink til å gå på gymmen på sommeren. Det er selvfølgelig også et stort pluss at det er en type trening som er veldig gøy. I forhold til selve scooterkjøringen så vil jeg tro at motocrossen har hjulpet meg litt når det kommer til å kunne styre scooteren i luften, selv om scooteren er mye tyngre så har kroppsposisjonen i lufta mye å si dersom du må hente deg inn.

Det ser ut som du har gjort noen konkurranser i motorcross også, hvordan har det gått?

Jeg begynte med motocross da jeg var 12 år. Etter det ble de fleste av sommerne tilbrakt i Sverige der vi blant annet kjørte Nordcupen. Jeg har aldri «satset» på motocross, men var med siden det var artig og sosialt. Jeg har kjørt kanskje 200 timer til sammen de siste 13 årene, men har vært med på noen regionale løp (Nord Norges mesterskap) der jeg endte opp med en førsteplass den gangen jeg har vært med. Det er gøy at man fremdeles gjør det bra, selv om man ikke kjører så mye og begynner å bli gammel.

Nå har jeg solgt sykkelen for å finansiere noen av turene til Canada. Jeg blir ikke å kjøpe ny i år da vi skal bygge garasje, men det blir mye mulig ny sykkel sommeren etter da jeg ikke ønsker å slutte med det første.

Hvilke framtidige mål har du med skuterkjøringen?

Jeg ønsker å bli så god som jeg kan bli og komme opp på samme nivå som noen av guttene. Jeg vil også bli sett på som en som er flink og kjøre scooter, ikke bare en jente som er flink å kjøre for en jente og være.

Du er åpenbart veldig dyktig bak styret, har du noen tips til andre som vil utvikle sin kjøring?

Takk for det! Det første tipset vil være å ikke være redd for å prøve! Kjør med folk som er flinkere og som kan vise eller si hva du kan forbedre dersom du ønsker å prøve noe nytt eller ikke får til. Det hjelper også å få noen til å filme så du lettere kan se hva du må gjøre annerledes.

Friåkning er populært, men også omdiskutert. Hvordan mener du at snøscooterkjørere bør tenke og handle for å unngå forbud og stengninger?

Ikke kjør nært hyttefelt, kjør uten bråkepotte, kjør en annen vei/plass dersom du ser skigåere eller rein. Respekter at andre kan ha et annet syn på snøskuterkjøring enn det du har og ta hensyn til dette, naturen er stor nok for alle.

Vi avrunder med 3 korte spørsmål!

Hva kan du ikke være uten på en skutertur?

Noen å kjøre med. Jeg kjører aldri alene, da man aldri vet hva som kan skje. Har også alltid med meg Powerade og sjokolade.

Mest minneverdige øyeblikk bakom styret?

Første gangen jeg turte og lande på siden med scooteren uten å hoppe av på Riksgränsen. Jeg var med en gjeng som var veldig motiverende og til tider virket det nesten som at de ville at jeg skulle få det til mer enn det jeg selv ønsket. Det er et øyeblikk som ble fanget på film og som alltid gir meg et smil når jeg ser på i ettertid.

Hva ser du fram mot for denne sesongen?  

Er tilbake i Revelstoke, Canada 1. mars der vi skal være 5 uker, gleder meg veldig til dette. Ser også frem til vårkjøring på Riksgränsen som alltid er et høydepunkt og en fin avslutning av sesongen.

Vi vil takke Kristin Bjørnø for at hun tok seg tid til å dele sin inspirerende reise og sine innsikter. Vi ønsker henne all lykke med fremtidige eventyr og ser frem til å følge hennes fortsatte suksesser bak styret.

Takk Kristin!

Følg Kristin Bjørnø på INSTAGRAM

Fortsett å lese

Mer i Reportasje

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen