Ta kontakt med oss

Prosjektmaskin

POLARIS BOOST 155 – DELRAPPORT OM ÅRETS PROSJEKTMASKIN

Reisen vår med årets prosjektmaskin fortsetter og vi har blitt veldig godt kjent med denne Polaris Boost 155. Den brutale kraften som gir en voldsom beltehastighet har delvis fått oss til å lære på nytt å kjøre scooter, samtidig som vi tar oss til nye høyder. Vi har også gjort noen ekstra modifikasjoner, følg med når vi forteller deg mer!

Med skikkelig snødekke har vi endelig fått satt tennene i vår prosjektmaskin for 2023, som er en Polaris Boost 155 utstyrt med flott utstyr fra blant annet Öhlins, Skinz, Z-broz Racing, Airlines, Durapro og Swetown. Vi tok med denne maskinen for en flott start på sesongen i Saxnäs hvor vi besøkte Marsfjäll Mountain Lodge for episk kjøring i dyp puddersnø. Her fikk vi tid til å bli kjent med scooteren i både bratte bakker og tettere skog for skikkelig morsom teknisk kjøring!

Hvordan fungerer prosjektmaskinen utenfor løssnøen?

Selv om kjøringen er rett bak hytteveggene, hadde vi siktet oss inn på et fjell et stykke unna, noe som innebar en transportstrekning langs leden som dessverre ikke var nypreparerte. Men vi fikk da en sjanse til å presse Öhlins-demperne og se om de, til tross for den myke innstillingen, tåler de harde støtene. Selv om dette ikke er en led-scooter, var selv transportdistansen en fryd og hornene i pannen dukker raskt opp når man akselererer langs den brede løypa. Det er selvfølgelig litt klønete, men fortsatt så gøy.

Når man kjører transportdistansene med Boost, merker man at den mindre kjøleren som sitter på 155″-modellene til Matryx RMK får jobbe. Nå er disse snøscooterne laget for å kjøres i løssnø, der dette ikke er noe problem, men når man kjører på hardt underlag er det ikke til å unngå at temperaturen stiger. Kanskje er det fordi det ikke bare er motoren som skal kjøles, turboen er også vannkjølt. Derfor har vi gjort det enkelt for oss selv ved å installere en ekstrakjøler fra VCLS, en ekstrakjøler som dere blant annet finner hos Motorhuset. Dette er en luft-vannkjøler som har en termostatstyrt vifte. Dette øker ikke bare volumet av kjølevæske med 1,5 liter, men sikrer også at temperaturen holdes nede uavhengig av underlaget. Så langt føler vi oss veldig fornøyde med løsningen, så til tross for en viss transportavstand trengte vi ikke stoppe en eneste gang for å kjøle ned scooteren, akkurat slik det skal være.

Skogen er dens rette element!

Når vi så svinger av leden og kjører inn i skogen føles det som scooteren har funnet sitt hjem. Hvis kjøreturen hit var morsom, er dette eufori. Det er med så letthet man svinger seg frem mellom trærne og det nå mer kjente Matryx-chassiset minner om den sylskarpe følelsen. Ettersom stigningen øker, kjenner vi også mer og mer på kraften man får med turboen. Ikke bare det økte dreiemomentet gjør at den trekker hardt rett fra bunnen, men det er aldri noen tvil om at kraften er med en. Rett etter å ha trykket inn gassen er det fullt turtall og følelsen er litt hysterisk.

Under den tekniske skogskjøringen noterte vi imidlertid en detalj som vi så måtte jobbe med for å få kjøringen som vi er vant til. Dette gjelder mer spesifikt for hop-overs hvor vi trofast gjør samme tilnærming som vanlig, men merker at nesen reiser seg alt for høyt før vi rekker å bremse. Den eneste konklusjonen vi kan trekke er at det går for fort og få beltehastighet slik at snøscooteren rekker å begynne å hoppe ut av snøen før man slipper gassen, med det resultat at man får for mye rotasjon på snøscooteren før skiene når bakken igjen. En vel så fin utfordring å ta fatt på å løse. Det som derimot blir en fryd er å gjøre såkalte «bow-ties», hvor man snurrer en hel omgang på bakfangeren. Denne manøveren har nok aldri vært enklere!

Med denne turen i sekken sikter vi nå mot mange flere opplevelser i alt mulig terreng. Eventyr som dere vil høre om i fremtidige artikler og som vil gi oss mer erfaring om hvordan maskinen og utstyret fungerer, stay tuned!

Ikke glem å abonnere på Sledtrax Nyhetsbrev med sjansen til å vinne massevis av nye produkter hver måned!

Sjekk ut tillhengerne fra BRENDERUP

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut SCOTT

Kontakt din lokale Polaris-forhandler:

POLARIS NORDMØRE

OUTDOOR MOTOR

MOTORSENTERET SELBU OG TYSDAL

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Prosjektmaskin

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen