Endelig skal vi oppsummere en tur på vår prosjektmaskin Ski-doo Freeride 154”. Mye er byttet og til sammen med de største ettermarkedsselskapene og Oktan har vi skapet en ekte pudderhingst! Men hvordan er denne gærne snøscooteren aka “Grodan” å kjøre og hvordan blir forskjellene med all utrustning? Det og mye mer sorterer vi ut i denne artikkelen, heng med!
Spylt, olje til toppen av beholderen og fulltanket sto den klar i solskinnet tidlig formiddag. Dagen kunne ikke begynt bedre med lyden av elstarten fra den energiske motoren, de gyldne demperne glimtet i solskinnet og undertegnende var “galet pepp” på å dra.
Hva skjedde med vinteren? Det ble den fantastiske vår-vinteren kjapt i år og det kjennes. Ikke minst når vi kjører på leden og det bare er noen få desimeter snø. Bare etter noen kilometer kjennes Öhlins demperne noe myk da de er anpasset for puddersnø. Det ble derfor et stopp for å justere de med noen klikk. Raskt og enkelt fikset i solen!
Suget etter en “galet” bra myr med hvitt puddersnø var stor etter ujevn led og ledkryss etter ledkryss. Til slutt fikk “Grodan” ta noen små, men herlige puddersvinger. Her fikk motoren vist hva den går for. Steinhardt med variator kit fra Oktan og optimering fra Maptun. Med hele 172 hester med et skjerpet variator kit gjelder det å holde seg til styret. Det ble ingen “whiteroom”, men et smil hos både fører og snøscooter. Maskinen følger følsomt føreren dit den vil uten problem. Typ som når det er dags for 15-kaffen på jobben og du vet at det snart er hjemkomst. Å skli inn i personalrommet har aldri vært lettere.
Iblant blir det ikke helt som man hadde tenkt seg. Det var med livet i behold at et hopp skulle testes med “Grodan”. Istedenfor et grasiøst, heftig og høyt hopp endte undertegnede opp med grener i både panser og hjelm. I stedet for å få feste og dra i vei noen meter, ble det “pannekaka” av det hele og “Grodan” måtte kjempe mer enn den trengte. Skylder absolutt alt på snøen. Ingen feil på undertegnede…
Styret og høyeren som kommer fra Modshop og Skinz er veldig komfortabel og passer undertegnede utmerket. Den smarte løsningen med RSI gassblokk fra Duell gjør at man ikke kommer uønsket bort til nødstoppen ved teknisk kjøring. Det rå utseendet på denne Ski-doo Freeride har vi Swetown å takke for. Noe som faktisk gjør en stor forskjell er de noe høyere spindlene fra Zollinger racing product som gjør snøscooteren smidigere og mer fleksibel å legge ned ved pudderkjøring og på skrå. Iceage Bomberrails fra Modshop gir en “grymt” bra forsterkning ved hopp og lek, og påvirker ikke selve oppførselen ved teknisk kjøring. Derimot om man skal hoppe med snøscooteren er det få og kanskje ingen andre alternativ som er bedre en Iceage rails.
Forventningene var høye etter fjorårets Matryx, og undertegnede er overrasket over hva årets prosjektmaskin brakte med seg. Den korte tunnelen er utmerket ved vendinger og linq systemet har gjort det mulig å ta med masse kamerautstyr. De gyldne støtdemperne som kan få en trestol til å kjennes ut som en vannseng… og vi skal ikke prate om den bensinsnåle 850 e-tec motoren. Nå ser jeg og Ski-doo Freeride aka “Grodan” framover mot en snørik, solfylt og fartsfylt avslutning på sesongen.