Ta kontakt med oss

Prosjektmaskin

POLARIS BOOST 155 – SAMMENDRAG AV PROSJEKTMASKINEN

Det er nå på tide å oppsummere kjøringen med årets prosjektmaskin, det er altså vår Polaris Khaos Boost 155” som er toppet med masse ekstrautstyr! På papiret hørtes dette ut som en flott oppskrift på et skikkelig monster til en løssnømaskin, men hvordan har det fungert? Med en vinter bak styret har vi blitt godt kjent med scooteren, noe som gjør at vi har både ris og ros å dele ut. Følg med på reisen vår, så får du lese mer!

Vi starter fra begynnelsen

Prosjektmaskinen for 2023 er altså en Polaris Khaos Boost 155″, en brutal løssnømaskin allerede ut fra kartong. Men som vi valgte å utstyre med det “lille ekstra” for å få en enda bedre maskin om mulig. Utstyret som er installert er støtdempere fra Öhlins, forstilling og styrespindler fra Z-broz, huv fra Skinz, ekstra kjøler fra VCLS, boggie skinne forsterkning fra Airlines, dekalkit fra Swetown og noen andre mindre detaljer som tunnelbag, beskyttelse for luftinntakene og skigummi fra Durapro. Monteringen av utstyret ble gjort hos Modshop som også monterte et variatorkit, som gir enda mer drag i armene på denne kraftpakken!

Utfordrende snøforhold – hvordan fungerer det?

I løpet av vinteren har vi hatt svært varierte snøforhold hvor du en tur spretter på steinharde gamle spor, mens du på neste tur klarer å finne meterdyp puddersnø. Vi skal ikke stikke under stolen at løssnøen ligger vårt hjerte nært, men selv den hardere snøen er morsom å kjøre på når du har en rapp snøskuter.. Å bokstavelig talt hoppe ut av snøen når man trykker på gassen, det er en kul følelse. Den kompakte snøen er imidlertid ikke tilgivende, og det krever mer innsats å kjøre. Dette blir imidlertid mye enklere hvis man har godt justerte støtdempere. Her har vi sett fordeler med støtdemperne fra Öhlins. Ikke bare det faktum at de har et veldig stort tilpasnings spenn, men også at de har holdt seg konsekvente gjennom sesongen. Vi endret faktisk ikke innstillingene for mye i løpet av sesongen, men fant ganske raskt en innstilling som føltes riktig, for så å holde den mer eller mindre uendret gjennom sesongen – noe som gjorde det enkelt å lære å stole på maskinen da den aldri gjør noe uventet.

Kjøring i kompakt snø

En skrekk for førere av løssnømaskiner er kjølingen. Dere som vet, dere vet. Men faktum er at en snøscooter som denne er laget for å gå i løssnø og ikke på harde spor. Polaris Khaos Boost 155″ har for eksempel en mindre kjøler enn det som finnes på søskenmaskinen Khaos 146″ og den har også en turbo som også trenger kjøling. Derfor kan man synes det er utfordrende å holde motortemperaturen helt riktig under transportdistansene. Vi fant en løsning gjennom den luftkjølte VCLS-kjøleren, som har en termostatstyrt vifte som slår inn når temperaturen stiger. Scooteren havner på rundt 60 grader når vi kjører på harde spor. Dette ser vi på som helt akseptabelt, det er også helt sikkert mulig å få mer ut av denne kjøleren hvis man kjører med original huv. For det blir litt feil når det fremre oppbevaringsrommet på Skinz-huven dekker deler av kjøleren. Så vi har ikke gitt løsningen de beste forutsetningene, men likevel fått god effekt – et tips til dere som trosser de harde sporene med løssnømaskiner.

Løssnømaskinens rette element

Vel i puddersnøen finner denne Polaris Boost 155” seg hjem, det er det ingen tvil om. Her er turboen på sitt beste og det er lattermildt å ta seg gjennom skogen og kjenne hvordan den bærer avgårde for hvert gasspådrag, selv når farten har økt. En brutal løssnømaskin som aldri ser ut til å slutte å mate! Når man kommer til en bratt skråning, må man slippe alle hestene løs og la beltehastigheten gjøre jobben. Det er da imponerende hvor godt den tar seg fram når man bare er i stand til å holde tommelen mot styret, 3″ beltet gjør en kjempejobb og det er da du får mest valuta for pengene.

Teknisk skogskjøring, en utfordrende aktivitet

Selvsagt takler scooteren teknisk skogskjøring, hvor det i hovedsak er rask gasspåføring i korte sekvenser, men det er ikke samme hurtighet i denne scooteren som i søskenmaskinen 9R. Kanskje er det også vanen med å kjøre i høy beltehastighet som gjør det vanskeligere å kjøre rundt i mellomregisteret under den mer tekniske skogskjøringen. Her opplever vi ofte at folk vil strekke beina på maskinen. Variatorkittet som ble montert på motorhuset har helt klart levd opp til navnet og gir en rettferdig rapphet som etter vår mening gjør scooteren lettere å kjøre når det kommer til teknisk kjøring. Den takler derfor teknisk skogskjøring veldig bra, men ønsker man en scooter enda mer egnet for denne aktiviteten bør man nok heller se mot 9R.

Utstyr med flere alternativer

En ting vi har jobbet med i løpet av sesongen er sporvidden, da man med Zbroz Traverse styrespindlene ikke bare får en 19mm nedre spindel, men det gir også muligheten til å begrense sporvidden ytterligere. I store deler av sesongen har vi kjørt med skiene i den smaleste posisjonen, altså 10mm smalere enn original, og synes det har fungert bra. Det forbedrer selvsagt ikke løype egenskapene, men gjør nok saken verre. Men vi føler at det gjør snøscooteren til en enda mer raffinert og responsiv løssnømaskin. Så for kjøringen som vi driver med stort sett har det vært positive inntrykk, da må vi innrømme at det også ser veldig fint ut med de CNC-freste styrespindlene på scooteren.

En perfekt løssnøscooter – eller?

Altså en brutalt kapabel løssnømaskin, men selv solen har sine flekker og Polaris slipper ikke ubemerket unna. For en snøskuter laget for løssnø er det veldig irriterende at man har mest problemer i den beste snøen. Dette med en inkonsekvent gange av scooteren. Det hender av og til at motoren mister kraften helt når den enten trekker inn for lite luft eller ikke får ut nok eksos, vi påstår ikke å vite den eksakte årsaken, men det skjer først og fremst på de dypeste pudderdagene. Nå har ikke dette skjedd så mange ganger i løpet av vinteren som har gått, men 2-3 anledninger på en dag er nok til at en viss følelse av at scooteren ikke er 100 % oppstår. Vi synes at man skal klare seg uten slike problemer på en så rendyrket løssnømaskin.

Vurdering av utstyret

Utstyret vi har montert på scooteren har generelt oppfylt eller overgått forventningene våre. Flott finish, gode funksjoner og en kvalitet som lever opp til navnet. De små tingene vi kan nevne er at vi ble litt plaget av glidelåsen til topprommet på Skinz-huven, glidelåsløkken klaffer lett i vinden og forveksles lett med en liten gren som blafrer i vinden, som man blir fristet til å fjerne. Så en detalj man helt klart kan leve med, gitt den gode funksjonen man har av rommet. Forstillingen har ingen innflytelse på ytelsen til scooteren, men har samme geometri som den originale forstillingen, dette kan være verdt å vite. For hvis man skulle bryte en A-arm, kan man ganske enkelt bytte til en original A-arm mens man venter på levering av en ny. Vi har imidlertid klart oss uten denne typen uhell i vinter, og det vi har truffet eller vært borti har ikke gjort at forstillingen har tatt skade. Detaljen som bidro mest til scooterens ytelse i år har vært støtdemperne fra Öhlins. Som tidligere nevnt har man et betydelig større justeringsområde på disse enn originalen, noe som gjorde at vi raskt fant en virkelig god innstilling. Siden har de også jobbet jevnt gjennom hele sesongen.

Oppsummert

Drømmen vår om å få et ekte monster for en løssnømaskin har gått i oppfyllelse, Polaris Khaos Boost 155″ med dette ekstrautstyret er den skarpeste kniven i esken og det føles trist å tenke på at den ikke vil være med i testflåten neste sesong. Selv om det har vært anledninger hvor man har blitt irritert over scooteren, er det som blåst bort i neste sekund når man får kjenne på hvor kapabel maskinen er. Det er en interessant blanding av en letthåndterlig, men samtidig en ekstrem snøscooter. Veldig smidig å kjøre og skaper sjeldent overraskelser, men med en skikkelig kraft i drivlinjen tar man seg til skremmende høyder.

Bestill dine egne deler til din snøscooter her:

MODSHOP

ÖHLINS

MOTORHUSET

ZBROZ RACING

SKINZ PROTECTIVE GEAR

SWETOWN

Ikke glem å abonnere på Sledtrax Nyhetsbrev med sjansen til å vinne massevis av nye produkter hver måned!

Kontakt din lokale Polaris-forhandler:

POLARIS NORDMØRE

MOTORSENTERET SELBU OG TYSDAL

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Prosjektmaskin

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen