Ta kontakt med oss

Reportasje

POLARIS PRO RMK – SOMMERENS VANNPROSJEKT!

En snøscooter er designet, som navnet beskriver, for å kjøres på snø, men hva kreves for at en snøscooter skal kjøres på vann? Hva skal man tenke på, hvor mye arbeid ligger bak? Spørsmålene var mange og interessen stor, derfor har vi i Sledtrax i sommer bestemt oss for å lage en maskin som er tilpasset nettopp for kjøring på vann. Om vi ​​lykkes gjenstår å se, men vi skal gi det et ærlig forsøk!

Valg av maskin!

Hva slags scooter bør du velge hvis du vil lage en watercross maskin? Svaret på det spørsmålet vil vi si er avhengig av hvor mye du vil bruke den og hvilket budsjett du har. Et annet spørsmål er om det skal være for konkurranse eller kun for gøy? På sosiale medier ser vi folk kjøre med alt fra Ski-doo REV til splitter nye maskiner, det er stor spredning og bruken er den samme. Mange bruker samme scooter både vinter og sommer, de modifiserer den bare etter formålet. Sledtrax sitt valg til oppgaven falt på en Polaris Pro RMK 850 fra 2019, som er forkortet til 146″, den har beltdrive, som gjør det enklere etter den evt har sunket, da man ikke trenger å skifte kjedehusolje. Tanken er ikke å kjøre konkurranser med denne scooteren, men målet er å få en fungerende vannmaskin for lystkjøring.

Hvor skal jeg starte?

Vi har fått hjelp av Emil Vanhatalo, som har bygget flere vannmaskiner og har både ett og annet ess i ermet. En grunnbetingelse for å lykkes er at det ikke skal komme vann på beltet, sier han, et sted AXYS-chassiset kommer inn på er foran i tunnelen. Det viser seg at akkurat denne maskinen har vært forseglet der før, men vi velger å gjøre det en gang til for å være på den sikre siden. Når tetningsmassen er klar, går vi også over og tetter damasken som sitter rundt styrestagene og hvor plasten går mot buken der forstillingen festes. Den er også forseglet inne i motorrommet fra før, noe som er en fordel. Fotholkene slipper inn mye vann og må plugges, ellers blir bading en realitet.

Justering av boggie  

Når boggien er ute benytter vi anledningen til å gjøre oppdateringer der også, vi har valgt å kjøpe en lengre og stivere senterdemper for å få brattere angrepsvinkel. Dette bidrar til å holde skiene i luften, som gjør kjøringen lettere. Et annet alternativ vi ser flere gjør er å borre nye hull lenger frem i boggieskinnene for å flytte demperen og dermed få en brattere vinkel. Alle endringer som gjøres fra originalen påvirker maskinens funksjon og når angrepsvinkelen blir brattere er det lurt å montere en anti-stab aksling, dette gjøres for at beltet ikke skal trykke foran på skinnene og hakke seg der.

Litt annerledes med Polarisen vi kjøpte er at den hadde et belte fra en Ski-doo Summit 146″ montert, vi har kuttet kammene ned til 45 mm og begynt å teste med det beltet selv om det er relativt rette kammer. Det var også non-slip drivhjul, som er å foretrekke da det er mye motstand i vann, det absolutt siste du ønsker er å miste drivet.

Noen få detaljer igjen før en første test!   

Før vi monterer alt igjen, fester vi plastlister under trinnene for at det ikke skal sprute så mye vann der oppe når du kjører. Det er montert en tilbakeslagsventil på tanken samt et tett tanklokk slik at det ikke skal lekke bensin ut i vannet under senking. Sidedekslene og panseret som fulgte med maskinen var sprukket flere steder, noe som gjorde det enklest å bytte dem. Heldigvis er undertegnede i nærheten av Tords Motorservice i Bredåker hvor de har et stort utvalg brukte scooterdeler, i tillegg til disse delene har vi også kjøpt den lengre senterdemperen der.

Nå er det nærme!

Alt henger sammen og vi føler at maskinen gjør seg klar for en første test på vann. Været ser lovende ut for helgen og nervene begynner å snike seg inn ved bare tanken på å gå ut for første gang, det blir utrolig spennende å se hvordan maskinen oppfører seg etter disse endringene. Du vil lese om utfallet i neste rapport om vår watercross maskin, håper at dere leser neste artikkel!

Les mer SLEDTRAX TESTER

Kontakt din lokale Polaris-forhandler:

POLARIS NORDMØRE

MOTORSENTERET SELBU OG TYDAL

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Reportasje

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen