Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

SCOTT SPEEDSTER GRAVEL 10 – FORENER NYTTE MED GLEDE!

Solen skinner og termometeret viser svimlende 27°C allerede, sånn her på slutten av mai. Siste scooterturen var for et par uker siden, og nå er det på tide å finne andre måter å komme seg ut i naturen på – sykkelsesongen starter!

Når snøen smelter bort, drøyer det ikke lenge før sykkelen settes i stand og de gratis trimturene til og fra jobben gjennomføres, i solskinn så vel som i regn og vind. Når turen går til jobben, er det den raskeste veien som gjelder, det vil si en godt trafikkert asfaltert vei, noen ganger langs sykkelstier, men ofte nær trafikken. Hjemturen derimot gjennomføres helst langs svingete veier i skog og mark, gjerne med herlige oppoverbakker der man får ta skikkelig i og kjenne pulsen øke! Kanskje høres det litt rart ut å ta slike omveier hjem, men det er en fantastisk måte å holde kroppen i gang på og samtidig komme nær naturen. Kombinasjonen av rask asfaltkjøring og svingete grusveier har tidligere vært vanskelig å få til når det gjelder valg av sykkel, men i år kan vi ha klart å finne et godt alternativ i Scott Speedster Gravel 10. Hva er det da som har gjort at vi valgte denne sykkelen?

Ramme som holder mål

Vi lette etter en sykkel med lav vekt, holdbar og funksjonell ramme, enkelt og pålitelig girsystem, god sitteposisjon, lett rullende hjul og gode dekk for ulike underlag. På vår Scott Speedster Gravel 10 sitter en ramme av dobbelredusert aluminium samt framgaffel i høykvalitets karbonfiber, som skal gi lav vekt og god stabilitet. Rammens geometri er utviklet for at føreren skal kunne sitte godt over lang tid og at kraften fra muskelarbeidet skal overføres riktig og drive sykkelen på en god måte. Når man velger sykkelstørrelse, er det viktig å følge produsentens størrelsesguide, og Scott Speedster Gravel 10 finnes i hele 7 forskjellige størrelser, fra 47 til 61 cm. De har også en detaljert størrelsesguide som i vårt tilfelle stemte veldig godt. Totalvekt ca 9,9 kg ifølge produsenten, varierer noe avhengig av rammestørrelse.

Tiltrekkende kombinasjon

På Scott Speedster Gravel 10 sitter karbonfelger som er både lettere og noe stivere enn aluminiumsfelger, noe som påvirker både vekten og funksjonen. På felgene sitter 700x45C dekk, som er grovere dekk med godt grep mot underlaget, men de er ikke så grove som på en MTB-sykkel. Dekkene gjør det lett å sykle på asfaltert vei, men ikke like lett som landeveisdekk, som stort sett er slicks. Her må man selv avgjøre hvilket dekk man vil kjøre med ut fra de behov man har, det finnes mange forskjellige varianter av dekk å velge mellom, avhengig av valg av dekk kan sykkelens ytelse også påvirkes.

Elektronisk gir

En praktisk funksjon er SRAMs 12-trinns elektroniske girsystem, der man skifter gir med et enkelt knappetrykk. Batteritiden for girsystemet er opptil 60 timer, og det finnes et tydelig varslingssystem med blinkende LED-lys som begynner å varsle når resterende batteritid er under 15 timer. Det er enkelt å ta ut batteriet for lading, og lader følger selvfølgelig med. En stor fordel med dette girsystemet er at man slipper kabler som kan sette seg fast. Fra SRAM kommer også de hydrauliske skivebremsene, RIVAL eTap AXS HRD, som er veldig kraftige og gir høy bremseytelse, noe som er viktig da man får opp god fart på denne sykkelen.

Praktisk!

For vår del handler det først og fremst om at vi vil ha en sykkel med doble bruksområder, både asfaltvei og grusvei, og Scott Speedster Gravel 10 oppfyller dette og mer til, noe som for eksempel merkes på de mange festemulighetene som rammen har. Der kan man enkelt montere vesker og holdere for vannflasker, men den er også forberedt for montering av skjermer som holder gjørmesprut borte i regnvær. Det finnes også bagasjebærere av forskjellige slag å montere på, for ytterligere lastemuligheter. Dermed kan man ane at Scott Speedster Gravel 10 også er ment å bruke som langturssykkel, der man kan trenge både telt, sovepose og kjeler på turen. At sykkelen tåler en vekt på hele 120 kg inkludert sykkel, fører, utstyr og ekstra bagasje, er viktig nok hvis man tenker seg dette bruksområdet.

Montering og tilbehør

Vi valgte å ta hjem sykkelen umontert i eske, noe som innebar en kveld i garasjen med montering av styre, forhjul og pedaler samt synkronisering av den elektroniske girsystemet. I tillegg monterte vi også Syncros Protection Kit som beskytter mot steinsprut og andre skraper på utsatte steder, samt Syncros Bottle Cage som er en flaskeholder med et enklere verktøysett. Vi har også valgt front- og bakskjerm som ekstra tilbehør, men disse har dessverre ikke kommet enda. Det var enkelt å montere både styre, forhjul og pedaler, og det fulgte med en klar og tydelig instruksjon for synkronisering av girsystemet. Styret ble levert uten teiping, og det å teipe styret tok litt lenger tid da det innebar en del uvant pirkearbeid, men heldigvis finnes det gode instruksjonsvideoer på YouTube. Det enkleste av alt var nok å montere flaskeholderen, som passet perfekt i festepunktene som fantes på rammen, akkurat der vi ville ha den. Med dette på plass trillet vi ut av garasjen for vår jomfrutur, og vi ble ikke skuffet.

Sykkelsommer

Vi ser frem til mange mil på denne kombinerte nytte- og gledesykkelen, senere i sommer kommer vi tilbake med en evaluering av hva vi synes om akkurat denne modellen. Vi håper at sommervarmen er her for å bli, vi sees i sykkelskog og mark, eller kanskje langs landeveien.

Les mer SLEDTRAX TESTER

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen