Sommeren er ankommet og vi kan si hade til en fin vinter. For å slippe å tenke på den kommende vinteren er det greit å få noe annet å tenke på. Derfor har vi skaffet oss en Sea-Doo Spark Trixx 2-up som skal testes denne sommeren. Med en velprøvd 900 ACE motor og 90hk er dette en skikkelig kul vannscooter som har blitt utrolig populær de siste årene. Les videre på våre førsteinntrykk!
Litt historie om Sea-Doo Spark Trixx
Sea-Doo har jo blant annet hatt denne modellen i segmentet sitt i mange år nå, det var tilbake til 2017 de kom med Trixx’en som var en form for modell oppgradering. Før dette het den bare Sea-Doo Spark og den har eksistert helt siden lanseringen i 2013, da den ble kalt den nye folkevannscooteren. Forskjellene på disse 2 er ikke like enkle og legge merke til, men på Trixx’en så får du justerbart styre, VTS og litt annen utforming der du plasserer føttene lengst bak. Disse endringene gjør utrolig mye når du skal ut og ha det gøy på vannet!
Mitt førsteinntrykk!
På tide var det for meg og Simen å få testet denne populære maskinen. Forventningene var høye og dette hadde vi gledet oss til. Vi pakket med oss utstyr, fikk vannscooteren bak bilen og kjørte ut til nærmeste innsjø. Etter at Trixx’en var sjøsatt og de første meterne ble lagt bak oss så fikk jeg en god følelse. Fy flate hvor utrolig artig! Brukervennlig, lettkjørt, lekfull og rask er gode ord for en slik maskin. Noe av det første en legger merke til er hvor utrolig stor forskjell det gjør når en stiller inn på VTS’en. En kul funksjon hvor du raskt kan endre på jet’n bak slik at du får fronten til å gå rett opp eller ligge plantet i vannet. Lekent!
Hva gjør Sea-Doo Spark Trixx så populær?
Her finnes det flere svar. Du har VTS som jeg nettopp pratet om, det er forkortet for variabelt trimsystem. Raske og enkle trykk som justerer vannscooteren sin oppførsel slik du vil ha den. IBR som står for intelligent brems og revers. Her har du kanskje ikke så mye bruk for bremsen da all motstanden i vannet gjør at den mister mye fart bare ved å slippe gassen. Men om du holder inne bremsen/IBR’en så går den automatisk i revers og man kan da bruke gassen til å rygge. 900 ACE motoren er den perfekte matchen med en slik lett vannscooter. Massevis av kraft når du trenger det, men samtidig en fin og rolig 4-takter. Og kjøpe en Sea-Doo Spark Trixx er en del rimeligere enn de andre større modellene, og drivstofforbruket er også vesentlig lavere. Alt i alt en komplett vannscooter som byr på mye moro!
Oppsummering
Dette var vår første artikkel om vår Sea-Doo Spark Trixx og flere skal det bli. Vårt førsteinntrykk er ikke annet enn positivt, men vi har mye vi vil finne ut av. Blant annet hvorfor vi ikke har sett flere endringer på denne modellen de siste årene. Hva kunne de endret på? Eller er dette den ultimate vannscooteren for lek og moro? Følg med videre i sommer for flere artikler!