Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

SKI-DOO FREERIDE TURBO R – FØRSTE DAGEN PÅ SNØ!

Det er noe ekstra spesielt med den første turen hver sesong da det er mange måneder siden sist man satt bak styret. Med høye forventninger startes Ski-doo Freeride Turbo på det første draget som Rotax har skjemmet oss bort med på deres direkteinnsprøytningsmotorer. Med en sløv rumling står snøscooteren og varmer opp mens vi kobler telefonen til det nye store displayet for å starte GPS-funksjonen. Briller på, hjelm på, motortemperatur varm, let’s go!

Ny teknikk:

Årets snøtilgang så langt er langt fra bra, men vi fikk likevel nok snø i Norrbotten til at vi kan kjøre litt på leder og myrer. Det var derfor veldig praktisk å se nærmere på displayet og se hvor bra GPS-funksjonen er, og vi må si at vi er imponert over at de aller fleste scooterløypene ser ut til å være med. Man kan også se mindre skogsveier, men vi skulle gjerne hatt litt bedre dybde med tydeligere topografi samt at man kan se skog og myr som på et friluftskart.

BRP jobber imidlertid kontinuerlig med denne appen og kartene vil trolig bli kontinuerlig forbedret. Foreløpig må man koble til telefonen via en USB-kontakt for å starte kartfunksjonen, men man kan fortsatt lagre områder for å kunne bruke GPS-en uten telefonmottak. Så langt føles det som et flott tilbehør som gjør det lettere å finne frem i terrenget og fremfor alt finne veien hjem igjen hvis man blir usikker på hvor man er.

Oppgradert drivlinje:

Hjertet i vår Ski-doo Freeride Turbo R er selvsagt den oppgraderte motoren 850 E-tec Turbo R som har ca 15 hk mer enn fjorårets totaktsturbo. Dette er gjort med blant annet høyere ladetrykk, men det er også kommet nytt topplokk med forbedret kjøling av tennpluggene, ny dyse og nytt luftinntak som er tilpasset både effekt og det nye G5-chassiset. Nå under innkjøringen, som tar cirka to tanker med drivstoff, er effekten litt lavere og det er også et høyere forbruk av bensin og olje. Til tross for noe lavere effekt må vi si at maskinen går veldig bra og man føler at det er bra med kraft, det blir spennende å se hvordan det går når innkjøringen er gjennomført for dette føles allerede veldig bra!

Et nytt utseende:

Når man sammenligner G4-chassiset med det nye i G5, kan man se mange likheter, men jo mer vi blir kjent med Freeride’n, jo mer merker man og ser store forandringer. Når man står på fotstegene ser man at de er betydelig smalere enn før og at styrespindlene stikker en del ut. De er spesielt synlige på Freeride’n, som har en 36″ forstilling i stedet for 34″ som Summit Experten har.

Det vi har lagt mest merke til så langt er at den føles litt roligere da man har jobbet mye med lydisolering og at passformen på dekslene passer perfekt uten rangler som det kan være spesielt på tomgang og det gir et veldig godt helhetsinntrykk av byggekvaliteten som har blitt trappet opp enda et hakk! I tillegg er vi veldig nysgjerrige på hvordan boggien fungerer i dyp snø med den nye geometrien, som ifølge Ski-doo skal forbedre skråegenskapene og hvordan maskinen klyver opp på snøen. Men det må vi rett og slett vente litt med, for å få litt mer snø å kjøre i.

Da får vi også se hvordan de nye støtdemperne fungerer, som har 3 klikk i stedet for flere, man kan velge mellom soft, medium og hard, og det blir virkelig interessant å se hvordan kalibreringen føles i disse!

Begynnelsen på noe bra!

Som dere kanskje forstår har vi ikke hatt tid til å legge for mange mil på vår Ski-doo Freeride Turbo R da vi rett og slett trenger mer snø. Men vi har ligget rundt 10 innkjørte mil og nå må vi få litt mer dybde slik at man kan slippe løs de 180 hestekreftene og la matten med 3″ kammer prøve å finne feste. Men fy for en maskin ingeniørene ser ut til å ha funnet på i utviklingsavdelingen hos BRP, den føles veldig lovende ut og vi håper dere er like spente som oss på neste artikkel i maskinens riktige element!

Ikke glem å abonnere på Sledtrax Nyhetsbrev med sjansen til å vinne massevis av nye produkter hver måned!

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut 509

Kontakt din lokale Ski-doo forhandler:

ØSTLANDET MOTORSERVICE

MOTORHUSET OPPDAL

Les mer Sledtrax tester

Les mer om SKI-DOO

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen