Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

ARCTIC CAT MOUNTAIN CAT ALPHA ONE MED ATAC – DEBUT PÅ SNØ

Til tross for bitende kulde og bottenløs snø kan vi ikke lenger holde oss unna å ta en premieretur. Mange av oss har kjørt scooter i flere år, men følelsen av den første kjøreturen er noe helt spesielt. De første milene på Arctic Cat Mountain Cat Alpha One med ATAC er unnagjort og på de få milene har maskinen overrasket og overgått forventningene, men det er også detaljer vi ønsker mer av. Her får dere inntrykk, tanker og funderinger fra de første turene gjennom skogene i Västerbotten.

Det er dags

Etter at julehyggen var over, fikk vi endelig nok snø til at Mountain Cat’en kunne debutere. Det blir en roligere tur for å unngå de klassiske førsesongskadene med skjeve a-armer og andre skavanker. Vi brenner av noen innkjørings-mil for maskin og sjåfør etter løypa og benytter også anledningen til å teste “Foxene” med ATAC-fjæringsferdigheter. For en forskjell et ekte demperoppsett gjør! Maskinen føles pålitelig, og til tross for sin smale framvagn på 35,5 tommer, står den godt på den fine leden. Man tenker kanskje at det kanskje burde være litt vinglete med monorail, men det følte jeg ikke under denne turen. Kan det i tillegg til demperne være PowerClaw beltet med 66 mm kammer som hjelper og fortsatt gir et godt bitt i snøen?

Less is more – monorail

Vi svinger av leden og finner veien ut i det nyfalte pudderet, fjærlett og glitrende. Det er nok å trykke med føttene på fottrinnene og du surfer fremover og maskinen føles veldig lettkjørt. Det er fare for å overarbeide scooteren sideveis før man blir vant til smidigheten til monorailen. Jeg gleder meg til å kjøre i brattere skogsterreng hvor jeg tror det kan være en fordel å kunne kontrollere mer med kroppsvekten på fottrinnene uten å måtte bevege meg helt over på ett trinn hver gang.

Mye vil ha mer

Noe annet vi legger merke til når vi suser langs leden er at man sitter veldig komfortabelt på sete, men det er nok dessverre den eneste fordelen med den. Ja, fordi setet er en større modell, både høy og lang, noe som betyr at når man gjør en puddersving eller må lene seg fra side til side, presses bena ut av det høye sete og man blir begrenset i bevegelighet og mister fotfestet på stigtrinnet.

Mens vi fortsatt er inne på områder for forbedring, kan vi nevne en annen ting vi oppdaget ganske umiddelbart, og det er fottrinnene. De slipper ikke gjennom snøen slik man ønsker, noe som fører til at snø og is bygger seg opp på trinnet, noe som også fører til at man mister fotfestet og det er lett å ta en ekstra flytur eller bli sittende fast.

Første følelsen med Arctic Cat Mountain Cat

Likevel føler jeg meg allerede latterlig fornøyd med denne maskinen! Jeg er overrasket over hvor naturlig det føltes å klyve over på et merke jeg aldri har kjørt før og en kortere maskin enn jeg noen gang har hatt. Etter noen dager til med snø stempler vi så raskt som mulig ut av jobb, kaster inn middagen, slår på hjelmlyset og drar ut. Jeg merker fort nå når det er mer snø at man med en 146″ må holde farten på en helt annen måte enn med en 154″, planlegge sin kjøring og ikke slippe gassen på feil steder.

Allerede nå får vi la oss imponere av ATAC fjæringen når vi graver oss på “rullen” i dypsnøen og samtidig klikker på “firm”. Maskinen klyver opp på snøen og flyter oppå den i stedet for å finne veien ned til bunnen. Og alt dette på et øyeblikk! Å ha justeringen på styret gjør at man virkelig bruker mulighetene for det når det er så enkelt å bytte mellom de ulike modusene.

Nå kjører vi!

Så nå er det bare å legge ned kjøretimene slik at vår Mountain Cat kan vise frem sitt fulle potensial og vi kan teste hvordan alle disse egenskapene ser ut i skogsterreng, skavler, forskjellige fører og forhold. Sesongen er i gang!

Ikke glem å abonnere på Sledtrax Nyhetsbrev med sjansen til å vinne massevis av nye produkter hver måned!

Hvis du liker klærne i artikkelen, ta en titt TOBE Outerwear

Kontakt din lokale Arctic Cat forhandler:

ØSTLANDET MOTORSERVICE

STJØRDAL MOTORSENTER

Les mer på Arctic Cat

Les mer SLEDTRAX TESTER

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen