Ta kontakt med oss

Reportasje

YAMAHA BENDER TERMINATOR FIII

I dag tar vi et dykk inn i snøscooterhistorien da vi kom over en snøscooter med en historie av rang og en tilstand som er helt eksepsjonell. Den handler om den ømt ivaretatte Yamaha Bender Terminator FIII som finnes i Mikael Nordströms eie, en scootermodell som startet sitt liv i hendene på scooterlegenden Tim Bender og som med sin 570cc-motor tok tøffe motstandere som 650 Wildcat , Indy 650 og Mach -1 i Formel III-klassen. Dette er scootermodellen som tok Bender til seier i Formel III i Eagle River, men få vet kanskje at 2 eksemplarer fant veien til Sverige? Enda færre har hatt muligheten til å se en som har overlevd tidens tann. Her har du nå muligheten til å lese mer om akkurat en slik maskin!

Hva slags maskin er dette og hva gjør den spesiell?

Dette spurte vi Mikael Nordström, eier av MNR og Öhlins senter i Skellefteå. Svaret er ikke så enkelt og betyr at vi tar deg tilbake til år 1987, nærmere bestemt til en dobbelgarasje hvor Tim Bender bygger om Yamaha-scootere, en serieproduksjon av racingmaskiner for ulike konkurranseserier. Men vi tar deg også med tilbake til begynnelsen av samarbeidet som fant sted mellom MNR, Bender og også Öhlins, et samarbeid med røtter fra 80-tallet hvor racing alltid var i fokus.

Det er ingen mangel på racinghistorie når det kommer til denne Yamaha Bender Terminator FIII og hvis du vil friske opp hukommelsen litt, eller lære litt historie, anbefaler vi at du sjekker ut finalen i Eagle River i 1989 hvor Tim Bender møtte tøff motstand mot maskiner av mye grovere kaliber,men det Tim tapte på rettstrekene tok han igjen med kjøreferdighetene sine i kurvene. Bare søk på 1989 Eagle River FIII World Snowmobile Championship og du vil finne et klipp av nettopp dette.

Hvordan ble denne snøscooteren til?

Terminator ble bygget av (Tim) Bender Racing for 1988-sesongen med 1987 EX 570-maskiner. Det var en i serien med flere Yamaha-maskiner som Bender Racing bygde i samarbeid med Yamaha for ulike racingserier. Mindre serier med racingscootere fra fabrikken ble håndbygget, og av Terminator ble 25 bygget for Formel III-klassen, som var en oval bane på den tiden. Men det det startet med for Tim Bender var Phazer SX en gang rundt 1985, også den samme fargen, rød, hvit og svart. Allerede da kom det en maskin til Sverige som Fredrik Holmgren fra Lycksele konkurrerte med, da var det fra en serie på 50 scootere som var tilpasset en 56 hk klasse. Så kom Avalance, Outlaw etc. som ble solgt for ledkjøring. For produksjonen av disse fabrikkmaskinene ble det tatt utgangspunkt i en standard maskin hvor det ble montert bredde kit, andre krengebøyler, ekstra kjølesett, kraften ble økt og litt andre ting ble montert. Da endret de også utseendet med både lakk og dekaler. For sesongen 1988 ble denne maskinen bygget sammen med 24 andre maskiner av Bender Racing.

Kunden hadde forskjellige sett med chassismodifikasjoner og trimnivåer å velge mellom avhengig av konkurranseklassen den skulle i. Sverige bestilte denne med konvensjonell tuning, pipeporting kjølesett og større forgasser, litt utvidet, annen krengningsstang og en noen andre godbiter. Det var en ferdig racingmaskin som rett og slett ble bestilt. I ettertid ble det forstått at det var mer kraft å hente fra disse maskinene, man kunne stille dem enklere, men de ble bygget slik de ble bestilt.

Hvordan kom denne maskinen over til Sverige og hvordan fikk du tak i den?

– Historien er kanskje ikke helt klar og den faller litt fra hverandre når man hører på den. Men etter det jeg har blitt fortalt, fikk Isakssons motor, som var Yamaha-importør på den tiden, to maskiner hjem. De ble kjørt av Michael Nyström og Joe Ahlenius. Hva som skjedde med den andre Terminatoren har jeg ikke undersøkt mye om, men etter sigende er den skrap og forsvant over tid. Scooteren som sådan ble da en slags backup- eller testmaskin inntil den ble stående hos en som jobbet hos Yamaha i Östersund etter at den sluttet å brukes. Fra dette har jeg prøvd å kjøpe scooteren i lang tid og til slutt fikk jeg en telefon om at den var til salgs og på den veien var den. Så renoverte jeg den over flere år.

Fortell oss litt mer om scooteren, det er mange uvanlige ting på akkurat denne, ikke sant?

– Det er mange detaljer og morsomme historier om maskinen, men noe jeg synes skiller seg litt ekstra ut er pipene. Bender, som bygde maskinen, er en Yamaha-guru og Terminator er den første applikasjonen med egne eksosrør som han har laget selv, som du også kan se fra “BR”-logoen på rørene. Ellers brukte Aaen ofte piper som han var sponset av. Disse var også på denne maskinen da jeg kjøpte den. Jeg prøvde i et par år å spore opp Bender-pipene som fulgte med maskinen til Sverige, men de var for lengst borte. Etter å ha snakket med Tim viste det seg at hele hans gamle Exciter-lager var solgt og for lengst borte, så ingen smokk der, noe som var trist. Etter noen måneder kommer det en telefon fra Tim en lørdag ettermiddag hvor han fortalte at han fant reserverørene sine hengende i et lagerrom som var helt ubrukte. Så han pakket og sendte dem hit.

Scooteren har også vanvittige støtdempere for sin tid. Demperne i standard Exciter 1987 hadde oljedempere som standard med torsjonsfjærer på både bakdemper og senterdemper. TSS frontdempere var også kun oljefylte uten justeringsmuligheter. Mats Thorsell, ingeniør hos Öhlins Racing, fikk i oppdrag å bygge dempere som ville fungere for racing. Demperne ville ha Coilover og kompresjonsjustering til både midt- og bakdemperen, noe som var veldig høyteknologisk på den tiden. Disse er spesialbygget for akkurat denne maskinen. Men foran er det kuleste, det er Öhlins støtdemper for TSS hoppstylter – kjært barn har mange navn. Mats hadde fått informasjon fra Yamaha om hva som var tilgjengelig, så han hadde en idé om hva som kunne gjøres. Originalen har kromrør med 36 mm ytre diameter, som var for små til å brukes til noen type Öhlins-innsats. Mats måtte starte med å rømme opp og montere større “glidbussningar” i frontrammen. Så tok han utgangspunkt i gaffelbein fra en landeveissykkel som ble kappet av og bygde spesialstempler, innsatser og adaptere til den. Mats fikk også bygge en returjustering på demperen, som originalen manglet helt. Så det er virkelig unike og kule ting i disse demperne, og de kostet angivelig SEK 60 000 + mva per par i 1988, noe som vil tilsvare omtrent 150 000 SEK i dag. Da er de synlige termosene litt spesielle, de blir egentlig aldri brukt men disse har jeg fått av Fredrik Holmgren for lenge siden og har lenge bare vært en pynt. Men på denne maskinen fant de hjem.

Avslutningsvis vil jeg rette en stor takk til disse menneskene, uten deres hjelp hadde ikke denne oppussingen vært mulig:
– Tim Bender
– Lack Ove “Lackis” Degerman
– “Blästring”/polering Tobbe Bredow
– Mats Thorsell Öhlins Racing
– Kjelle Ödling 
– Kjell Åke Berglin
– Klistremerker Erik på Skellefte reklame

oppsummert

Dette er en utrolig godt bevart original racer på mange måter, som også har et interessant svensk preg med samarbeidet med Öhlins. Grunnen til at det var mulig å gjøre dette kan også ha vært på grunn av at Yamaha eide 65 % av Öhlins på den tiden. Men uansett årsak er det et kult stykke historie som vi må dele!

Fakta: 
Modell –  1987 Yamaha Exciter 570 
570 cc Bender Racing portning 
44 mm Mikuni 
Airbox mod cold air intake 
Bender Racing pipes 
 
Chassie: 
Widened front end 
Bender Racing sway bar 
 
Støtdempning: 
Front Öhlins TSS 36 DR rebound adjuster, 36 mm piston  
Center Öhlins 36 PC compression adjuster 
Rear Öhlins 36 PC compression adjuster

Les mer Reportasje

Fortsett å lese

Mer i Reportasje

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen