Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

YAMAHA MORO 07 – E-BIKE FOR EN SPENNENDE SOMMER

Yamaha Moro 07 30th Anniversary har fått en rolig start med å utforske stier og skoger hjemme i bygda. Hvordan de første pedaltråkkene oppleves og hva vi forventer resten av denne sommeren tar vi for oss i denne artikkelen. Er el-sykkel et alternativ for en morsommere, mer spennende og fartsfylt fritid denne sommeren?

For en følelse

De fleste har syklet en gang, ofte allerede fra barndommen vingler man fram på gatene med et smil om munnen. For gir ikke sykling en herlig følelse av frihet med vinden i håret og solen i øynene? Hver vår kryr det av ivrige barn som bare lengter etter å ta fram sykkelen og kjenne den følelsen. Tenk om man kunne være barn igjen og kjenne kriblingen når man ruller ned de første bakkene for sesongen. Akkurat denne følelsen ble jeg minnet på da de første pedaltråkkene ble tatt med Yamahas e-bikel Moro 07. For når du tråkker, får du utrolig rask respons og et skikkelig dytt av elmotoren som gir maksimalt 85 Nm dreiemoment sammen med batteriet på 500 wh. Du suser av gårde før du rekker å blunke, og det barnslige smilet er et faktum!

Vi ruller videre

Vi tester sykkelen på asfalt til å begynne med, glatt og uten utfordringer eller overraskelser. De 12 girene fra Shimano går mykt og fint, og vi ruller fram som en dans. Det kan oppleves svampete å sykle asfalt med en fulldempet sykkel, men da er det så smidig gjort at det finnes et ratt for å låse Rockshox-demperen i rammen, slik at den blir stiv, noe som gjør at du ikke får noe gynging og ruller lettere fram.

Litt ekstra hjelp på veien

Vi transporterer oss et stykke etter asfalten med retning mot skogen for å teste annet terreng. Nå vil vi ha litt mer fart og komme oss framover. Vi skyver opp dropper-posten, noe du enkelt gjør via en spake på styret. Setet går opp, og du kan da strekke ut bena skikkelig og få kraft i pedaltråkkene. Deretter girer du opp, og jo mer du tråkker, desto mer hjelper PW-X3-enheten til. Du kan få ulik assistanse ved ulike kjøremoduser, dette gjør du ved å velge blant Eco-, Standard- og Høyytelsesmodus avhengig av hvor, hvordan og hva du vil sykle. Systemet reduserer assistansen på for eksempel flate asfaltveier, mens det øker i bakker og tyngre terreng. Det gir en skikkelig herlig følelse i syklingen!

Vi utforsker skogen

Når vi deretter svinger av mot grusveier og etter hvert skogsstier, blir man overrasket over hvor lett det fortsatt er å sykle til tross for mykere og ujevnere terreng. For meg som ikke elsker å sykle på asfalt, da jeg synes det blir litt “kjedelig”, var dette virkelig en øyeåpner – å kunne sykle like lett i skogen som på de asfalterte veiene er utrolig gøy! I skogen blir det litt mer utfordring og terreng, bakker, stubber, steiner og røtter som blir som en liten hinderløype å komme seg gjennom.

Mye å se fram til

Dette lover virkelig en morsom sommer med alle de forskjellige terrengene og områdene vi skal utforske sammen. Nå skal Yamahas e-bike Moro 07 virkelig få teste sine komponenter når vi skal jobbe oss opp fjellene, ned i downhill-bakker, svinge oss i trails og gli etter grusveier. Det ser vi virkelig fram til!

Les mer SLEDTRAX TESTER

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen