Denne dagen har vi ventet lenge på. Etter måneder med forventning er det endelig tid for å hente vår nye Polaris Indy VR1 850 med Dynamix-støtdempere. Jeg ankommer Tords Motorservice, hvor personalet allerede har forberedt snøscooteren og stilt den pent opp i deres showroom. Emil hjelper meg med å gå gjennom alle funksjonene, fra den avanserte demperen til den digitale displayen. Det merkes med en gang at dette er en snøscooter bygget for både komfort og ytelse. Med nøkkelen i hånden og en kriblende følelse i kroppen er det på tide å laste maskinen på tilhengeren, og snart skal ledraketten testes!
Første opplevelsen
Den matte røde fargen med metallisk glans gir virkelig VR1 et luksuriøst og moderne utseende. Sammen med de kraftige fox-demperne i forstillingen med lignende farge, forstår man at denne vil kjøre raskt uansett underlag. Under setet finnes det et praktisk oppbevaringsrom som RMK-modellene mangler, og kontrollene på styret med gummierte knapper er virkelig premium. Når jeg vrir om nøkkelen, starter 850-motoren opp. Jeg vet ikke om det er innbilning, men den høres litt skarpere ut enn tidligere årsmodeller. Kanskje er det en ny, kvassere mapping?
Nå kjører vi
Vel ute på leden er det på tide å begynne å samle mil og komme forbi innkjøringsperioden. Man merker at den ryker litt mer enn vanlig, noe som er normalt da motoren får mer olje under innkjøringen. Men motoren reagerer umiddelbart når gasshåndtaket trykkes inn, og det første inntrykket er at den føles kvikk og pigg til tross for innkjøringsperioden av motoren. Og med variatorene føles det som om de har fått til en god grunnkalibrering. Jeg fortsetter langs leden og merker straks hvordan Polaris Indy VR1 med Dynamix-støtdemperne tilpasser seg underlaget. Ved lave hastigheter føles demperen myk og smidig, noe som gjør at ujevnheter i leden knapt merkes. Snøscooteren gir en følelse av total kontroll, noe som gjør det enkelt å slappe av og fokusere på kjøringen. Til tross for at den er myk i lave hastigheter, er den utrolig stabil i svingene med sin brede forstilling og den aktive demperen som stiver opp den ytre støtdemperen i svingene.
Dynamix-demperen
Når tempoet øker, viser Dynamix-demperen sitt fulle potensial. Den elektroniske støtdemperstyringen justerer seg automatisk avhengig av hastighet og terreng, noe som gjør at snøscooteren føles stabil selv i høyere hastigheter. Jeg klemmer på gassen gjennom en serie av svinger og merker hvordan snøscooteren holder sporet sitt med imponerende presisjon. Det er tydelig at Polaris har brukt mye tid på å skape en demper som fungerer like bra i lave som høye hastigheter. Nå har vi bare fått en forsmak på vår langtids testmaskin, men det lover virkelig godt for de lange vårturene med varierende kvalitet på snøscooterløypene.
En snøscooter for ulike forhold
Etter noen timers kjøring står det klart at Polaris Indy VR1 850 med Dynamix-støtdempere er en snøscooter som leverer på mange plan. Uansett om det handler om rolig cruising gjennom snødekte skoger eller full gass på åpne løyper, gir den en kjøreopplevelse utenom det vanlige. Med sine smarte dempere er den komfortabel i de ulike situasjonene vi har rukket å teste så langt, og den smarte demperen er noe man gjerne skulle sett på flere modeller da den stadig tilpasser seg etter hvordan man kjører eller underlaget.
Tords Motorservice gjorde en fantastisk jobb med leveransen og gjennomgangen av snøscooteren, noe som gjorde at jeg følte meg helt trygg fra start. Men nå ser jeg virkelig frem til flere mil og enda flere eventyr etter at vi har fått en forsmak på hva vår nye Polaris Indy VR1 850 kan levere!