Da ryktene begynte å svirre om en oppdatert Lynx Shredder RE 3900 for 2026, ble vi i Sledtrax straks nysgjerrige. Har finnene virkelig slått på stortromma? Hva er nytt, og hva er forbedret? Etter en første prøvetur sitter smilet bredt – både små og store detaljer er forbedret og finslipt. Den ser kanskje lik ut ved første øyekast … men vent bare til du har lest Sledtrax’ førsteinntrykk.
Nyheter som merkes – oppdateringer fra front til bakre boggi
For 2026 har Lynx gått all-in på å perfeksjonere sin allerede rampete løssnø-hingst. Blant de største nyhetene finner vi en redesignet front, der både fjæring og styresystem har fått en oppfriskning som ikke bare forbedrer presisjonen – den forvandler faktisk hele kjørefølelsen.
Den nye Blade DS+-skien er ikke bare en oppdatering på papiret – den løfter maskinen i hver sving. Tynnere materiale i tunnelen har dessuten redusert vekten, og det merkes når man manøvrerer i teknisk terreng. Den oppdaterte boggifjæringen jobber mer smidig enn tidligere, og helhetsinntrykket er at Lynx har tatt et solid steg fremover i utviklingen av sin mest lekne maskin.
Skråkjøring i verdensklasse – lettere, smidigere og mer presis
En av de mest gledelige opplevelsene under vår prøvetur var hvor utrolig stabilt Shredderen oppfører seg i skråkjøring. Tidligere modeller hadde tidvis en tendens til å «vase ut» når det ble bratt og løst, men den følelsen er nå som blåst bort.
Takket være den reduserte vekten og det forbedrede balansepunktet føles det som du har bedre kontakt med maskinen. Dette er en lettere, mer smidig og mer intuitiv Shredder, og teknisk kjøring har aldri vært så morsomt og så lett som nå.
Kan det bli bedre? Kanskje … men det avhenger av innstillingene
Vi skal være ærlige. Alt var ikke perfekt rett ut av kassen. Under vår testopplevelse syntes vi maskinen ikke var spesielt «reisvillig», noe som gjorde det litt vanskelig ved for eksempel vendinger eller re-entrys der du ønsker at maskinen raskt skal løfte skiene.
Men – dette handler sannsynligvis om oppsettet i bakfjæringen. Dette er fullt justerbart, og når man først finner de riktige innstillingene, øker morofaktoren betraktelig. Så ingen stor kritikk her – mer en påminnelse om at riktige justeringer er gull verdt.
En liten endring – med enorm effekt
Det som virkelig overrasket oss, var hvor mye den nye Blade DS+-skien påvirker maskinens oppførsel. Undertegnede har aldri helt blitt venn med de tidligere Blade-skiene, og vi vet at vi ikke er alene. Mange Lynx-eiere der ute har byttet til Ski-Doo-ski av nettopp denne grunnen.
Men det er nå historie. Den nye skien skjærer i snøen og gir en helt ny presisjon i styringen. Det er nesten vanskelig å fatte hvordan en så liten komponent kan endre hele følelsen bak styret – men slik er det. Og det er nettopp slike detaljer som får oss i Sledtrax til å virkelig tenne på alle sylindre.
En plass i langtestflåten – med god grunn
Etter bare noen mil med nye Lynx Shredder RE 850 Turbo 3900 er vi … ja, rett og slett litt forelsket. Maskinen er kvikk, smidig, velbalansert og leken – en ekte pudderkunstner med skremmende mye kraft takket være turboen. Derfor har den nå fått en ettertraktet plass i Sledtrax’ langtestflåte for sesongen 2025/2026. Og det, mine venner, er en utmerkelse som ikke deles ut lett.